Gericht bijten

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

XxChelsey1xX

Gericht bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-16 02:06

Sinds een maandje ben ik rustig bezig een jonge pony te beleren (3 jaar oud, komt van de paardenmarkt)

Ik ben tot nu toe eigenlijk alleen maar bezig geweest met een band opbouwen maar merkte al snel dat hij echt helemaal niks gewend was. Zodra ik aan de "verkeerde" kant ging staan raakte hij compleet in paniek. Maargoed daar ben ik mee gaan oefenen en nu stuit ik op het volgende probleem: bijten!
in het begin was het meer knabbelen en bedelen om koekjes, dit keurde ik ook al af maar uiteindelijk ging het over naar bijten.
Vanmiddag stond hij samen met nog wat andere paarden in de bak, bij 1 van de paarden zat de deken scheef, ik trok hem recht en meneer stond even te kijken... prima. Uiteindelijk hapte hij dus zonder enige aanleiding in mijn been! Ik heb hem op zn kop gegeven en terug op zn plek gezet.
Als ik het halstertouw wil vastklikken probeert hij ook te bijten, als ik aan zijn deken zit bijt hij en tegenwoordig is spelen met andere paarden alleen maar gericht bijten!

Ik hou er totaal niet van om constant een tik te moeten geven maar heb dit uiteindelijk wel gedaan nadat hij weer gericht in mijn arm probeerde te bijten toen ik zijn deken wou vastmaken.
Als ik hem op zijn donder geef staat hij me aan te kijken van: "ja oke en nu?" En vervolgens doet hij weer precies hetzelfde. Ik ben constant bezig om goed gedrag te belonen en slecht gedrag te negeren maar daar wordt het alleen maar erger door lijkt wel.

Wie heeft er tips gezien negeren niet werkt en als ik hem op zijn donder geeft hij denkt dat hij toch boven mij staat?

Stillfree van Susheila Stables aka. Tommy
Lucky Velvet Bar aka. Boots
http://www.cm-fotografie.weebly.com ~ http://www.facebook.com/cmfotografie1

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 02:16

Volgens mij kun je het best een prof om hulp vragen en niet alleen verder gaan want dit kan van kwaad naar erger als je niet duidelijk corrigeert en leiderschap mist.

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 02:46

Nav je andere topic: pijn? Gezien zijn dikke kogel

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

JPS

Re: Gericht bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 04:21

Als dit inderdaad om dezelfde pony gaat; Als de wiedeweer een dierenarts laten komen en stoppen met de training want dat beestje heeft pijn!

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 05:13

Jester_ schreef:
Nav je andere topic: pijn? Gezien zijn dikke kogel

Inderdaad. Daar dacht ik ook aan.

Zou hem tot dat er een diagnose is overigens ook niet meer tussen de andere paarden zetten.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 07:30

Naast de da zou ik ook de tandarts erbij halen. Het kan ook last van zijn mond zijn dat hij happerig is.

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 09:34

Zelfs met pijn mag een paard dat niet zomaar doen, dat is geen excuus. Als jij pijn hebt is het toch ook nier normaal om zomaar iemand uit te schelden of te slaan? Bij een paard net zo.

Haal er een goede trainer bij die weet van grondwerk en t gedrag van paarden TS. Anders kan dit nog wel eens uitlopen tot een heel naar einde. Er loopt op het moment nog een topic over een paard die ingeslapen moest worden omdat hij aanviel. Dat is dus ook dit probleem, dit is het begin daarvan. T gaat van kwaad tot erger als je niet op past..

Een paard heeft 2 ogen die 2 verschillende dingen zien doordat de ogen dus op de zijkant van het hoofd zit. Een paard heeft natuurlijk een voorkeur voor een kant, net zoals wij. Vaak is of wordt dit toch links door menselijke fouten, wij willen altijd vanaf de linkerkant leiden (wandelen bedoel ik daarmee), opstappen, zadel opdoen etc. Hiermee maak je je paard dus onbalanst en ga je problemen krijgen.. Je paard moet je uit beide ogen zonder problemen kunnen zien, anders heb jij de leiderschap nier over hem. Ik heb paarden ongelovelijke dingen zien doen omdat ze zo persee het persoon uit dat specifieke oog willen zien.

Dit paard heeft een goede trainer nodig die zijn gedrag begrijpt en zijn singalen opvangt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:27

iedereen moet leren, maar het is belangrijk ook te willen bijleren, en ik heb sterk de indruk dat ts niet graag heeft dat we opmerkingen maken.
Je bent een beginner die probeert met paarden te werken, besef dit ook van jezelf en zoek hulp.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:40

Lichamelijk laten checken is absoluut van belang, alsook leren hoe je met dit gedrag moet omgaan. Negeren is niet altijd de oplossing en slaan vrijwel nooit. In deze fase valt het voor zover ik vanaf hier kan inschatten op een rustige manier af te leren als het paard geen pijn meer heeft. Dus zorg dat je er NU goede hulp bij haalt.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie