Sensibele shet merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mukkes

Sensibele shet merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 19:28

Hallo,

Allereerst is het een langer verhaal geworden dan ik dacht dus respect als je dit helemaal wilt lezen.

Sins mei heb ik een shetlander merrie gekocht, een leuke grote maat shetlander merrie van 1.05cm, en nu 3.5 jaar.

De bedoeling was/is om lekker met haar te mennen en voor de kinderen poetsen, wandelen beetje rijden enz enz

Rustig aan zijn we eerst begonnen met poetsen en veel wandelen enz, daar merkte ik al snel dat ze heel verlegen was, hier heb ik toen een leuke lesgeefster bij gehad voor grondwerk en gedrag lezen, daar kwam ook uit dat ze heel sensibel is, en liever wegloopt voor iets,

Het gekke vond ik daaraan dat ze dus totaal geen kik geeft op auto's, fietsen, en groot verkeer en daar dus ook zonder te kijken en onverstoorbaar langs loopt.

Nu hebben we haar rustig laten wennen aan tuig en heeft ze zelfs al een paar keer met succes voor de kar gestaan, dit nu al een tijdje niet meer omdat het weer niet meewerkt in combinatie met de bak, onze dochter rijd er nu af en toe een beetje op, (aan het touw) en sins 2 weken hebben we nu een bijrijder die haar een beetje door zou rijden. Ze blijft echter doen alsof ze heel erg bang is!

Verder is ze zich echt heel erg druk aan het maken met longeren, dan doet ze heel bang en wil aleen maar rennen. (Ik heb een zweep erbij,maar die gebruik ik niet,aleen om de ring te sluiten)

We doen ook veel grondwerk.

Die bij rijder heeft er nu 2x op gezeten en de 2e keer ging onze pony heel hard rennen en ineens linksom, waardoor de bijrijder er dus afviel, nouja niks aan te doen, dus stapt ze er weer op, daarna doet de pony ineens weer heel erg bang!

Vorige week zondag was ik met haar aan het lange lijnen werken, ik dacht we gaan lekker een blokje door het dorp (doen we vaker) maar blijkbaar dacht madam er anders over en liep zich aleen maar op te fokken stijgeren en wou steeds rechtsomkeert maken naar huis, de 3e keer dat dat gebeurde heb ik haar een tikje met de zweep bij gegeven, waar ze dus helemaal van over de rooie ging!

Gister wou ik haar uit het land halen, en ze twijfelde al wat, dus ik ga op mijn hurken zitten dan kom ik wat minder dreigend over, komt ze eerst naar me toe, en wil ik het halster om doen.

Haar ogen werden weer erg bang en rent dus ook hard weg! In de stal heb ik haar uiteindelijk te pakken gekregen.

Goed ik dacht eerst wil ik misschien te snel of iets, maar ik heb het rustig geprobeerd, heb het gedrag genegeerd en ben een beetje strenger geweest, maar niks helpt en begin aan mezelf te twijfelen of ik wel de juiste persoon ben om dit op te lossen, ik ben zelf een persoon van het doorpakken en gewoon gaan met die banaan, maar dit is duidelijk niet de juiste aanpak voor deze pony, en weet ook niet wat ik er nu nog mee kan doen.

Misschien jullie nog een goeie tip?

sneeuwpop

Re: Sensibele shet merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:54

Ik denk dat jij het verschil niet goed ziet of de pony onzeker is, of gewoon stout.

Je hebt met de buitenrit een hele verkeerde inschatting gemaakt. Daar was je al achter. Het is geen onwil van de pony, maar een gebrek aan vertrouwen. Kleine signalen vanuit de pony hebben niet geholpen, dus signalen worden groter en ook de angst/ vertrouwen door het onbegrip

Ik denk wel dat je het kunt leren om met deze pony om te gaan. Kost veel geduld en tijd voor jou om dat te leren en voor de pony om je te leren vertrouwen.
Het is wel mooi als je kan ervaren hoe je met z'n soort paardje om moet gaan.
Echter moet je jezelf vragen of je dat wil en de energie daarin wil steken.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 20:03

sneeuwpop schreef:
Ik denk dat jij het verschil niet goed ziet of de pony onzeker is, of gewoon stout.

Je hebt met de buitenrit een hele verkeerde inschatting gemaakt. Daar was je al achter. Het is geen onwil van de pony, maar een gebrek aan vertrouwen. Kleine signalen vanuit de pony hebben niet geholpen, dus signalen worden groter en ook de angst/ vertrouwen door het onbegrip

Ik denk wel dat je het kunt leren om met deze pony om te gaan. Kost veel geduld en tijd voor jou om dat te leren en voor de pony om je te leren vertrouwen.
Het is wel mooi als je kan ervaren hoe je met z'n soort paardje om moet gaan.
Echter moet je jezelf vragen of je dat wil en de energie daarin wil steken.

Ik geef je gelijk in het feit dat ik haar soms niet kan peilen of ze nou stout is of onzeker,

Snap aleen niet helemaal waar ik een verkeerde inschatting heb gemaakt wbt het buitenritje, dit gaat anders altijd zonder problemen, zou je dit verder kunnen uitleggen?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:09

Ergens is het vertrouwen toch minder geworden, dus is het makkelijker op vertrouwde "grond". Niet gek dat ze "de leider" niet wilde volgen "naar buiten" . Toen nog een tik erover heen, wat helemaal de verkeerde hulp was op dat moment. Waardoor je haar gevoel van niet zo'n goede leider hebt bevestigd

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:13

Bij deze pony zal je meer naar haar signalen moet luisteren. Veel meer samen werken. Jij luisteren naar haar en oefeningen doen waar zij ook mee instemt. Over haar grenzen gaan is een no-go.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 21:40

Dank je, hier kan ik mee werken!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 20:19

sneeuwpop schreef:
Bij deze pony zal je meer naar haar signalen moet luisteren. Veel meer samen werken. Jij luisteren naar haar en oefeningen doen waar zij ook mee instemt. Over haar grenzen gaan is een no-go.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Mijn ruin is ook zo. Sommige mensen vinden hem lomp. Anderen vinden hem sensibel.

Wat hij eigenlijk is is een paard wat in zijn hoofd gauw op slot gaat. Hoe minder zelfvertrouwen hij heeft hoe eerder hij op slot klikt. Op zich is dat niet erg, het is alleen lastig te herkennen als je niet weet wat er gebeurt. Ik had het nog nooit met andere paarden meegemaakt.

Het enige wat ik hoef te doen is wachten. En dan nog wachten. En wachten. Tot hij aangeeft dat hij weer bereikbaar is. Hij ziet ALLES. Hij weet ook dat ik er ben, en meestal begrijpt hij ook wat ik van hem wil. Aan mij de taak om de "druk" (en dat kan bij voorbeeld al zijn dat ik zijn minder makkelijke hoef wil optillen om die uit te krabben) niet te overdoseren.

Bij hem ziet "op slot in z'n hoofd" er niet dramatisch uit. Het LIJKT dan alsof hij relaxed naar de omgeving staat te kijken. Dat is de buitenkant. Aan de binnenkant is hij dan te beleefd om weg te lopen. Dat doet hij pas als de druk zo groot wordt dat het ondraaglijk voor 'm wordt en hij niet alleen mentaal maar ook fysiek bij je weg gaat. Dan ontploft hij en dat merk je aan de buitenkant heel goed. Maar dan ben je al een stuk of 100 bruggen te ver.
Maar ook bij kleinere druk is hij "weg". Ik kan het nu zien aan zijn blik. Wanneer zijn ogen op mij zijn gericht is hij bereikbaar en in staat om met mij te communiceren. Wanneer zijn ogen ergens anders mee bezig zijn kan ik doe wat ik wil, hij gaat dan alleen maar verder op slot.

Tijd is wat je nodig hebt. Oeverloos veel geduld. En vertrouwen. Zo'n paard stelt zich niet aan. Zo'n paard is gevoeliger in z'n hoofd dan de meeste andere paarden. Wanneer jij de druk leert doseren, naar wat zo'n paard aankan en niet naar wat je vindt dat hij aan moet kunnen ;) , zal hij je beter gaan vertrouwen en kun je er fijner mee werken en communiceren.

Geef 'r tijijijijijijijijijdddd. Veel meer tijd dan je denkt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 22:18

Niet elk sensiebel paard slaat op slot.

Maar het blijft wel een spel van samenwerken en goed lezen van de signalen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 22:37

In hoeverre was deze pony al zadelmak/aangereden?

Kan het niet dat de pony compleet overrompeld is door het 'gewoon' gaan rijden van de bijrijder?

Mijn shet vindt het prima als er wat op z'n rug gaat zitten, maar ik weet zeker als er een ruitertje op gaat zitten met meer ervaring dat hij het spoor bijster raakt en geen idee meer heeft wat er van hem verwacht wordt. Dit zal zich ongetwijfeld uiten in paniek en rennerij.

Edit:
Als ik naar je andere topics kijk, waaronder deze: mukkes @ [TVG] Lange lijnen, pony heeft geen stuur?

Komt het op mij over of de je pony min of meer voor de leeuwen gooit en er van enige opbouw/voorbereiding geen sprake is. En wellicht zit ik er helemaal naast, maar mist de ervaring is zowel het aangespannen beleren als nu in het zadelmak maken.

Aangespannen beleren is niet je pony zo voor de kar knopen en er vanuit gaan dat hij/zij het begrijpt, evenals dat doorrijden niet het zelfde is als een groene pony met een meer ervaren ruitertje het diepe in te gooien.

Je hebt enorm geïnvesteerd in grondwerk, dan zou ik op die weg verder gaan en hulp inschalen van mensen met iets meer ervaring.
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 17-12-16 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 22:48

Hier praten we over een hele jonge pony. Ik kan niet goed volgen of er sprake is geweest van opbouw. Maar als het rijden uit het niets komt kan ik me voorstellen dat je pony is gaan rennen uit angst. Weet je hoe zadelmak maken normaal in zijn werk gaat en als er nog geen controle is en rust aan de longe dat je er dan geen ruitertje op zet maar daar eerst voor zorgt en als dat zover is. Verder gaan met ruiter er op aan de longe en dat eerst de ruiter samen met de longeur de basishulpen er op zet en dan pas los?

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 20:57

Bedankt voor de reactie's uiteraard weet ik hoe je een paard of pony beleerd, het zadelmak maken is dan ook rustig aan gebeurt, dit gaf verder geen probleem aleen nu de bijrijder er op rijd is het wennen voor haar, we gaan nu weer een aantal stappen terug zodat ze het eerst goed kan verwerken. Verder heb ik toen idd om raad gevraagd wat betreft het geen stuur hebben, maar ook daar wou ik waarschijnlijk over haar grens heen en snapte ze het niet meer, dit is met hulp met de beheerder weer helemaal goed gekomen! En gaat ook nog steeds goed.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:23

is je shet lichamelijk helemaal gezond ( tandarts, smid, osteo etc?) daarna is t een kwestie van opvoeden en heel veel van de wereld laten zien