Halsterdrama veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dancyy
Berichten: 2700
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:45

Ik ken het ook als het veulentasje idd.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:03

Dees schreef:
Janneke2. Ik denk dat de meesten die het "lief" willen doen, het paard zullen verpesten omdat het paard daar gewoon geen boodschap aan heeft. Dat kan zelfs uitlopen tot gevaarlijke situaties. "koedie-koedie" kan werken, maar dat is meer toeval dan kunde. Ik zou daarom nooit de 'lieve' methode op internet gaan uitleggen. Leuk als het voor jou werkt, maar van de meeste mensen die denken dat het voor hun werkt, zou ik echt geen paard willen kopen.

Een halster omdoen bij een veulen levert altijd protest op. Tenminste, als er wat pit in zo'n veulen zit. Tuurlijk is dat een stressmoment voor zo'n dier. Maar daar moet je doorheen. Als je stopt zodra zo'n beest 'stress' toont, dan leert het alleen maar om onder de wil van de mens uit te komen. Dáár verpest je dieren mee. Mens is baas en wat de mens wil, dat moet.
Maar dat moet je een dier dus wel leren. Dus moet je iets doen waar het dier niet blij op zal reageren en dan moet je doorpakken. Er zit niets anders op.


Niet mee eens. 'Halstermak maken' hoeft helemaal geen protest op te leveren en kan zeker stress-vrij geleerd worden. Alleen geef ik wel toe dat dat niet voor iedereen weg gelegd is, je moet wel goed weten wat je doet. De stress-vrije manier kost iets meer tijd en je hebt geduld nodig, maar je krijgt er echt een heel fijn meewerkend veulen door. Een paard wil altijd met je samenwerken als het op de juiste manier gevraagd wordt en als het snapt wat je van hem vraagt. Dan toont je veulen geen enkele stress dus hoef je ook niet 'door te pakken' als het stress heeft want je voorkomt dat er stress komt. De ik-ben-de-baas methode is de minst moeilijke manier waarbij je je niet heel ver hoeft te verdiepen in het paard. Maar er leiden meer wegen naar Rome.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:04

nienkehelia schreef:
Ik had ergens gelezen een veulentasje dan hoef je geen druk op het halster te geven maar kunnen ze wel makkelijk lopen.


Jup precies. Zo doe ik het al jaren met de veulens. Werkt als een speer en je hoeft dus idd nooit zware druk op het halster uit te oefenen. Eerder licht beperkend. Zullen ze ook van spartelen, maar geeft geen druk op het halster en dan leren ze heel snel wat de bedoeling is.
Elke andere vorm is leuk maar vergt helemaal bij een veulen wat dus al geleerd heeft dat spartelen de mens doet afdruipen voor de beleerder nog veel meer kennis. En ja ik ben bekend met de methode die Janneke beschrijft, maar die gaat echt tijd in beslag nemen. Juist omdat het dier dus al geleerd heeft dat ze de mens kan laten ophouden met wat ze wil. En die methode durf ik ook alleen toe te passen in een stal of met planken omheinde ruimte (roundpenn) in een wei oid met stroomdraad gaat dat al niet. Daar is mij het risico van paard tegen de draad schrikt en springt me in mijn nek even te groot.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:06

Zo'n tasje idee lijkt me niks voor oudere veulens?

Dancyy
Berichten: 2700
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:11

Janinevv schreef:
Zo'n tasje idee lijkt me niks voor oudere veulens?

Alleen voor jonge veulens idd.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:15

TerraHowrse schreef:
Janinevv schreef:
Zo'n tasje idee lijkt me niks voor oudere veulens?

Alleen voor jonge veulens idd.


Wou net zeggen, durf ik niet met mijne van 8 maand.

tengeltje11
Berichten: 7167
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:20

@Janneke,hoeveel paarden ken jij,waarvan het niet door mensen werd aangeleerd,die hun achterhand verplaatsen,als wij mensen er druk op uitoefenen(zonder ze letterlijk omver te duwen natuurlijk)?

ik geen een.
het enige wat een paard doet,die het nooit geleerd is,is ofwel niets,want hij snapt niet wat de bedoeling is,ofwel tegendruk geven,want dat doen paarden van nature nl.

dus waar haal jij het dat ze zo'n dingen leren van hun mama/kudde?

en tuurlijk vervoeren ze een wilde kudde paarden los op de trailer.
die paarden worden ook niet uitgeladen in bewoond gebied om een wandeling te maken.
maar de meeste mensen rijden dus wel met hun paard,gaan op verplaatsing,....
dus dan MOET zo'n paard gewoon mooi meelopen aan een halster en vast kunnen staan,of je hebt een groot probleem.

geloven dat je alles kan met je paard die geen halster kent en nooit heeft leren vaststaan,gaat niet op als je je normale,veilige omgeving verlaat.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:08

TS, ik lees hier zowel goede tips als slechte tips. Het beste dat je doet is in eerste instantie naar je paard luisteren. Vastbinden aan een stevig mechanisme en maar laten spartelen, kan helpen zoals iemand aanhaalde, maar de kans is minstens even groot dat dit het probleem nog veel groter maakt. De beste tip tot nu toe is het paard te behandelen als een veulen dat het nog moet leren en niet als trauma paard. Dit kan op vele manieren. Ikzelf ben een voorstander van het werken in vrijheid met paarden die bepaalde dingen echt problematisch vinden, maar dat is een eigen mening. Mensen die zeggen dat je iets niet op een vriendelijke manier kan bereiken, hebben nog steeds nog niet het begrip over het wezen paard.
Het gemiddelde paard is op een vriendelijke manier snel weg met het aandoen van een halster en het leren wijken voor druk. Het is net het teveel druk zetten dat 1 van de oorzaken is dat heel wat paarden doen wat het paard van ts doet.
@Dees: Vriendelijkheid werkt wel degelijk zeer goed. Als je weet hoe je consequent, maar vriendelijk dingen kunt UITLEGGEN, dan werkt dat het beste van allemaal. Als je echter niet weet hoe je het paard dingen moet uitleggen, ja, dan kan het zijn dat vriendelijkheid niet werkt. Maar dat ligt niet aan het paard, maar aan jou. Bij de paarden die ik train, verdwijnen de problemen omdat ik het vriendelijk uitleg wat ze moeten doen en hoe. Ik heb tot nu toe sinds ik ben gestopt met denken dat je een paard hard moet pushen en moet proberen te dwingen, nog geen enkel paard verpest, integendeel. In het geval van TS kan het helpen om door te zetten zoals meer hier zeggen, maar dat kan ook een averechts effect hebben. Het duurt langer om de grenzen te respecteren en langzaam te verleggen. Maar als je echt respect toont voor het paard zal dat niet veel langer duren. Dat kan in plaats van een dag of 2, een week duren, maar je bent wel zeker dat je het paard niet verpest en dat je band met je paard goed blijft.

TS: het belangrijkste is dat je een training kiest die jou en je paard goed liggen. Als je zegt dat je toch liever even doorzet zoals sommigen aanraden, is dat je volste recht. Als je liever een vriendelijke methode gebruikt, laat je daar dan niet vanaf brengen door mensen die niet weten hoe je dat op een vriendelijke manier kunt. Laat je daar dan niet vanaf brengen door vooroordelen die zeggen dat je je paard daarmee verpest. Als je twijfelt over hoe het vriendelijk moet, roep dan hulp in. Als je twijfelt hoe je moet doorpakken ook. Maar in beide gevallen, blijf zelf de baas over wat anderen met je paard doen. Als je je er niet goed bij voelt, of je merkt dat het het paard niet ten goede komt, zet het dan stop. Kortom luister vooral naar je paard.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:11

@tengeltje11: Ik ken er ook geen een. Maar ik weet wel dat het op heel korte tijd aan te leren valt zonder veel druk te gebruiken.
Wat Janneke volgens mij bedoeld is dat ze niet kunnen wijken voor druk die wij gebruiken als mensen, maar ze leren wel wijken voor druk in paardentaal. Paarden zijn vrijwel nooit lichamelijk als ze iets willen duidelijk maken. Het gaat vrijwel enkel over lichaamstaal. Wij mensen kunnen dezelfde lichaamstaal niet gebruiken, dus moeten we onze eigen methodes aanleren (wat overigens snel gaat). Maar ze worden wel degelijk getraind in de kudde.

Nog even een uitweiding over wat je zegt dat een paard dat geen wijken voor druk kan, of niets doet of wijkt voor druk. Op zich heb je gelijk. Het paard snapt het niet dus weet niet wat die moet doen. En als je een paard een lichte druk op legt, gaat die inderdaad 9 van de 10 tegen druk geven. Als je echter iets langer wacht, zal je merken dat dat niet het enige is dat het paard probeert. Hij zal nog tal van andere dingen proberen om van de druk af te geraken. Veel mensen merken het niet omdat ze niet hard genoeg hun best doen om de andere responses te voelen. Als je goed oplet zal je een heel scala aan reacties waarnemen. Vroeg of laat zal daar een bijna onmerkbare beweging richting achter, of een beweging van de neus naar achter, tussen zitten. Dat is eigenlijk het paard dat nog steeds aan het uitzoeken is hoe die van de druk moet af geraken. Het moment dat je de heel lichte beweging van een deel van het paard (de neus bvb) of heel het paard (een verplaatsing in het lichaamsgewicht) waarneemt, reageer je door onmiddelijk de druk te lossen. Wacht niet te lang, want meestal is het paard minder dan een seconde later al iets anders aan het proberen. Als je op tijd lost, zal je dat merken doordat het paard die reactie de keer daarop veel sneller probeert. Meestal is 2 of 3 keer voldoende om het paard UITGELEGD te hebben dat achterwaarts juist is. Dan is het nog een kwestie van volgende keer de druk iets langer vast te houden zodat het paard effectief een stap achterwaarts zet. Zo leer je een paard dat niets kent op een gigantisch korte tijd dat het achterwaarts betekent, omdat je zijn vragen hebt beantwoordt. Het paard vroeg: "tegen de druk ingaan"? Je zei nee (je behield de druk), het paard vroeg: "zijwaarts weg bewegen van de druk?" Je zei weer nee. Uiteindelijk vroeg het paard: "Achterwaarts?" En je zei ja.
Zo leg je iets echt uit.
Dit gezegd zijnde zijn er paarden die minder fijn reageren dan anderen, maar allemaal zullen ze vragen stellen door kleine bewegingen (bewegingen zonder ook maar een been op te tillen).

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:54

astridklomp schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Janneke2. Ik denk dat de meesten die het "lief" willen doen, het paard zullen verpesten omdat het paard daar gewoon geen boodschap aan heeft. Dat kan zelfs uitlopen tot gevaarlijke situaties. "koedie-koedie" kan werken, maar dat is meer toeval dan kunde. Ik zou daarom nooit de 'lieve' methode op internet gaan uitleggen. Leuk als het voor jou werkt, maar van de meeste mensen die denken dat het voor hun werkt, zou ik echt geen paard willen kopen.

Een halster omdoen bij een veulen levert altijd protest op. Tenminste, als er wat pit in zo'n veulen zit. Tuurlijk is dat een stressmoment voor zo'n dier. Maar daar moet je doorheen. Als je stopt zodra zo'n beest 'stress' toont, dan leert het alleen maar om onder de wil van de mens uit te komen. Dáár verpest je dieren mee. Mens is baas en wat de mens wil, dat moet.
Maar dat moet je een dier dus wel leren. Dus moet je iets doen waar het dier niet blij op zal reageren en dan moet je doorpakken. Er zit niets anders op.



Niet mee eens. 'Halstermak maken' hoeft helemaal geen protest op te leveren en kan zeker stress-vrij geleerd worden. Alleen geef ik wel toe dat dat niet voor iedereen weg gelegd is, je moet wel goed weten wat je doet. De stress-vrije manier kost iets meer tijd en je hebt geduld nodig, maar je krijgt er echt een heel fijn meewerkend veulen door. Een paard wil altijd met je samenwerken als het op de juiste manier gevraagd wordt en als het snapt wat je van hem vraagt. Dan toont je veulen geen enkele stress dus hoef je ook niet 'door te pakken' als het stress heeft want je voorkomt dat er stress komt. De ik-ben-de-baas methode is de minst moeilijke manier waarbij je je niet heel ver hoeft te verdiepen in het paard. Maar er leiden meer wegen naar Rome.

Misschien moet jij het openingstopic nog eens doorlezen.
De stress is er al en er is geen tijd omdat het dier verhuisd moet worden.
Dan moet je gewoon doorpakken en "koedie-koedie" op een ander moment gaan doen. Als je dat zonodig wilt. Doorgaans vinden paarden het ook prettiger als je gewoon doorpakt.

fjordie333
Berichten: 813
Geregistreerd: 09-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 20:58

Nou het is gelukt, ik heb geen stal dus ze heeft alle vrijheid.
Ze liep halverwege achteruit toen ik het halster om wou doen, alleen dr oren moesten er nog door. Toen effe door gepakt en gezorgd dat ie om zat.
Toen met een strotouwtje een losse lus gemaakt door het halster, hele lichte druk, en gelokt met voer, een stapje de goede richting in,druk weg en met voer belonen. Na 2 keer liep ze al beter mee, ben nu druk aan het oefenen. Ze moet 200m verderop gezet worden maar wel over de weg (merrie en speelkameraad lopen mee.
Bedankt voor alle reacties

Oh het nu van het losse touwtje, als er paniek ontstaat laat je een helft los en zo komt er geen erge druk op het halster.zo hoef je niet in een worsteling het touw nog los te knippen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18191
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:32

Goed gedaan ;)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:53

Leuk om te horen dat het gelukt is.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:47

Fijn dat het gelukt is. Maar kleine tip, neem ipv dat strotouwtje een lang halstertouw en sla die als losse lus door het halster. Die kan je ook zo loslaten zonder dat er druk op komt. En het spaart je handen mocht het toch een keer iets te hectisch gaan.
Lange halstertouwen vind je in verschillende westernshops. Die zijn 4 meter lang, en er zijn verschillende materialen waarin je ze kan krijgen. Even als voorbeeld: https://www.kramer.nl/Leadrope-Cotton-4 ... &ci=257168

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:25

Fijn dat het is goed gegaan.