Halsterdrama veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordie333
Berichten: 813
Geregistreerd: 09-08-12

Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 15:11

Mijn veulen heeft een trauma opgelopen toen ze vast werd gehouden aan het halster(touw) sindsdien is elk beetje druk op het halster al teveel.
Het halster wil ze ook niet om maar af en toe lukt dat wel maar een touw eraan is not done!

Het wordt nu echt tijd dat ze leert mee te lopen, ze moet binnenkort verplaatst worden.
Wie oh wie kan mij helpen of heeft een gouden tip ?

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:17

Vanaf nu elke dag minimaal 1x oefenen. Ze zullen het moeten leren anders zijn ze niet met goed fatsoen te houden. Trauma of geen trauma, je zult nu moeten doorzetten. Als je het hier bij laat, zal zij een slecht leven hebben. Paarden moeten halstermak zijn.
Hoe je het doet, doe je het. Het maakt eigenlijk niet uit hoe je het doet, zolang je maar met succes dat dier halstermak maakt. Het gaat makkelijker als je ze op stal houdt.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:20

proberen te lokken?
proberen iets anders te gebruiken dan het halster voor nu, tot het reageren op druk beter is?

ik ga er vanuit dat het halster zelf geen probleem is. wellicht proberen de grens op te zoeken, en het van daaruit uit te breiden.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:24

Halster om doen en niet meer af, even een paar dagen mee laten lopen om te wennen.
Dan rustig aan een los touwtje eraan, geen druk erop en zo rustig uitbouwen.
Niet teveel ineens willen.
Is ze niet kopschuw?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:25

Met twee man oefenen, ervoor en eentje erachter. Halstertouw eraan en vooral geen druk op zetten. Ieder veulen dat voor het eerst aan een touwtje wordt meegenomen zal verzetten als er geen druk van achteren is. Dus een trauma zal ik het niet direct noemen. Het is alleen wat makkelijker als ze kleiner zijn. Als je alleen bent dan maak je een veulenbroek (werkt ook voor ontsnapte kalveren van de buren :D ).

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:25

Conditioneren, stapje voor stapje. Halster om doen, gelijk appel beloning en kroel als het omzit en halster af. Iedere keer opnieuw. Zodra halster om zit dan gelijk appeltje en halster af. Dan halster langer wat langer om laten terwijl je er bij bent of zicht heb op het veulen. Als dat goed gaat begin je met het halster touw. Je komt aan zichtbaar met appel stukje in je hand (zelfde als met halster om doen). Dus je leidt de aandacht af. Je stuurt een "filmpje" naar het veulen dat je het touw aanklikt appeltje geeft en touw er gelijk afhaalt. Je gaat dan ook gelijk weg. Dat doe je net zo lang totdat dit geen probleem meer is. Dan touw wat langer er aan laten. Dan stapje lopen en gelijk weer losklikken.
Het belangrijkste is dat het ook gelijk klaar is. Zo heb ik paniekvogel geleerd dat zadelen helemaal niet eng is en dat gaat nu fantastisch. Zo gauw ik iets van schrik zie als ik aankom stop ik en begin ik weer met appeltje opnieuw. Succes ermee, vraagt veel tijd en geduld, maar zoals mijn voorgangster al op schreef, dit moet bevestigd worden.

Ik zou dit veulen alleen voor onbepaalde tijd niet vast binden. Mijn pony vindt vaststaan ook heel erg eng, en die staat overal altijd los en dan is ze super braaf. Met vastbinden als er maar iets gebeurd is het dolle paniek en voor haar heb ik altijd een paniek halster om (stretch band boven haar hoofd) zodat als ze met me loopt en er is paniek ze gelijk los is. Het grappige is, dat als ze dan los is ze zelf aan komt dribbelen met verbaasd gezicht en zich zo het halster weer om laat doen.

tengeltje11
Berichten: 7162
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:31

hoeveel tijd heb je nog?

want hier al ondervonden dat veulens altijd periodes hebben.
een maand dat ze moeilijk doen voor een halster en laat je ze enkele weken,dan is er plots geen vuiltje meer aan de lucht....

nu,als je geen tijd hebt,moet het gewoon natuurlijk.

heeft ze nu een halster aan?
zoja,dan zou ik ergens gaan waar bv een muur of stalwand is,daar touw aanklikken en laat ze dan ff achteruit 'vliegen',tot ze gewoon tegen de muur of stalwand aanlopen,schrikken ze dan ook weer van en vanaf die plek een stapje vooruit vragen,touw los en belonen.

veulens leren ook zoiets heel erg snel,en ze moeten vaak letterlijk ondervinden dat achteruit vliegen ook niet altijd de beste methode is om van iets af te raken....

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:32

tengeltje11 schreef:
hoeveel tijd heb je nog?

want hier al ondervonden dat veulens altijd periodes hebben.
een maand dat ze moeilijk doen voor een halster en laat je ze enkele weken,dan is er plots geen vuiltje meer aan de lucht....

nu,als je geen tijd hebt,moet het gewoon natuurlijk.

heeft ze nu een halster aan?
zoja,dan zou ik ergens gaan waar bv een muur of stalwand is,daar touw aanklikken en laat ze dan ff achteruit 'vliegen',tot ze gewoon tegen de muur of stalwand aanlopen,schrikken ze dan ook weer van en vanaf die plek een stapje vooruit vragen,touw los en belonen.

veulens leren ook zoiets heel erg snel,en ze moeten vaak letterlijk ondervinden dat achteruit vliegen ook niet altijd de beste methode is om van iets af te raken....

dit veulen heeft al een trauma, ik denk dat je op deze manier blinde paniek krijgt

Dancyy
Berichten: 2700
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:33

tengeltje11 schreef:
hoeveel tijd heb je nog?

want hier al ondervonden dat veulens altijd periodes hebben.
een maand dat ze moeilijk doen voor een halster en laat je ze enkele weken,dan is er plots geen vuiltje meer aan de lucht....

nu,als je geen tijd hebt,moet het gewoon natuurlijk.

heeft ze nu een halster aan?
zoja,dan zou ik ergens gaan waar bv een muur of stalwand is,daar touw aanklikken en laat ze dan ff achteruit 'vliegen',tot ze gewoon tegen de muur of stalwand aanlopen,schrikken ze dan ook weer van en vanaf die plek een stapje vooruit vragen,touw los en belonen.

veulens leren ook zoiets heel erg snel,en ze moeten vaak letterlijk ondervinden dat achteruit vliegen ook niet altijd de beste methode is om van iets af te raken....

Zo zou ik het ook doen :j
En wel binnen nu en een half jaar, want als ze een jaar of 3 zijn gaat het niet meer zo makkelijk (kuch ervaring kucht :') )

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:37

Waarvan heeft ze het trauma opgelopen?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:40

Wil ik ook weten: kan ze nu geen druk meer achter de oren verdragen (druk die natuurlijk wordt versterkt als je aan het halster een lijn knipt en veulen wil meenemen of juist wil doen stilstaan)?
Wat is er precies gebeurd?

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:56

Of het touw al aan het halster doen voordat je deze om doet, of het touw aan de zijkant ipv onderkant.

Staat het veulen nog bij de merrie? Anders gewoon combineren (dus lopen met merrie en veulen want het veulen zal z'n moeder wel een keer volgen).

Verder eigenlijk gewoon kalm blijven. Soms wil het helpen als je gewoon doet of het erbij hoort. Dus dan geen tegendruk geven als hij naar achter loopt, tot hij stopt en dan proberen naar voren te krijgen zonder al te veel druk.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:01

TerraHowrse schreef:
tengeltje11 schreef:
hoeveel tijd heb je nog?

want hier al ondervonden dat veulens altijd periodes hebben.
een maand dat ze moeilijk doen voor een halster en laat je ze enkele weken,dan is er plots geen vuiltje meer aan de lucht....

nu,als je geen tijd hebt,moet het gewoon natuurlijk.

heeft ze nu een halster aan?
zoja,dan zou ik ergens gaan waar bv een muur of stalwand is,daar touw aanklikken en laat ze dan ff achteruit 'vliegen',tot ze gewoon tegen de muur of stalwand aanlopen,schrikken ze dan ook weer van en vanaf die plek een stapje vooruit vragen,touw los en belonen.

veulens leren ook zoiets heel erg snel,en ze moeten vaak letterlijk ondervinden dat achteruit vliegen ook niet altijd de beste methode is om van iets af te raken....

Zo zou ik het ook doen :j
En wel binnen nu en een half jaar, want als ze een jaar of 3 zijn gaat het niet meer zo makkelijk (kuch ervaring kucht :') )



Ik ook, vaak is het trauma niet eens zo het probleem maar het geleerd hebben dat als ze maar flink tegenspartelen de mens wel los laat en dat je dus zo je vrijheid terug krijgt. Als je dat niet eruit krijgt dan heb je een groot probleem. Kan overigens heel vriendelijk hoor maar je moet echt bezig met wijken voor druk

RianneH

Berichten: 28253
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:13

In elk geval niet proberen te handelen naar het trauma, daarmee versterk je het alleen maar. Als het kan het halster om laten en regelmatig in de hand proberen te nemen. Eerste reactie van een paard op druk is vaak tegendruk, probeer dus niet aan het halstertouw te trekken, maar vanaf achter te motiveren om te lopen wanneer je vanaf voor leidt. Dat kan met een ander halstertouw als een 8 over de rug met de borst en billen in de lus. Of zelf of iemand eem beetje laten aanduwen.

Het vast staan leerden wij de veulens door ze tijdens het eten van de veulenbrok vast te zetten en als het op was nog even laten staan. Nog nooit problemen mee gehad, ze snapten allemaal dat vaststaan rustig staan was en dan ook nog lekker eten :D

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:21

Gewoon goed vastzetten met een goed halster en een goed touw of ketting met wartel
op een veilige plek en op een zachte ondergrond, even laten hangen en dan naar voren drukken. Op die manier leren ze snel genoeg dat hangen geen zin heeft, ze kunnen even spartelen, is niet fijn maar ook hierin maken de zachte heelmeesters stinkende wonden. Uiteraard goed gedrag belonen en zeer geregeld herhalen.

Als ze braaf vast blijven staan vervolgens aan de hand lopen met iemand er achter die ze naar voren drukt als ze blijven staan en weer herhalen en goed gedrag belonen

Een trauma word nogal eens verward met een kunstje dat ze eerder hebben geleerd ( de boel kapot trekken of worden losgemaakt als je genoeg tekeer gaat)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:28

Dees schreef:
Vanaf nu elke dag minimaal 1x oefenen. Ze zullen het moeten leren anders zijn ze niet met goed fatsoen te houden. Trauma of geen trauma, je zult nu moeten doorzetten. Als je het hier bij laat, zal zij een slecht leven hebben. Paarden moeten halstermak zijn.
Hoe je het doet, doe je het. Het maakt eigenlijk niet uit hoe je het doet, zolang je maar met succes dat dier halstermak maakt. Het gaat makkelijker als je ze op stal houdt.


Eens!

Halstertje niet te los doen. Ze mag het niet af krijgen.

Het is nu inderdaad even goedschiks of kwaadschiks. Maar ze moet haar halster om.

Wellicht iemand met wat ervaring met dit soort deugnieten erbij vragen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:49

troi schreef:
vaak is het trauma niet eens zo het probleem maar het geleerd hebat en dat je dus zo je vrijheid terug krijgt. Als je dat niet eruit krijgt dan heb je een groot probleem.


Precies dit. Dit veulen heeft dus al geleerd dat spartelen de mens laat afdruipen. Extra touw om het lijf als een 8 (ik zeg altijd het handtasje) lijn eraan en elke dag ermee werken. Met het touw als 8 om het lijf hoef je ook maar weinig druk op het halster zelf uit te oefenen. Net genoeg om een reactie te krijgen, en die reactie naar voren te laten zijn omdat je meehelpt met het touw om het lijf. En vergeet gewoon het trauma, werk ermee alsof het een normaal veulen is. De meer jij bezig bent met het trauma de meer je het overbrengt op het veulen. Overigens werkt het heel fijn eerst het touw om het lijf te doen. Daarmee heb je ook al het een en ander in te brengen als je het halster erom wilt doen. Weg kan het dan niet meer. Ik gebruikte altijd 4 meter lange katoenen halstertouwen voor het 8-tje.

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:08

Voor "meelopen" heb je geen halster nodig.

Oefen met naast het veulen lopen: jouw ene hand op de boeg (de hand die 'stop'kan zeggen)
en je andere hand rond de billen ('voorwaarts').
Wenden doe je met wat teamwork, zachtjes 'meenemen' naar links of rechts.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:17

Janneke2 schreef:
Voor "meelopen" heb je geen halster nodig.

Oefen met naast het veulen lopen: jouw ene hand op de boeg (de hand die 'stop'kan zeggen)
en je andere hand rond de billen ('voorwaarts').
Wenden doe je met wat teamwork, zachtjes 'meenemen' naar links of rechts.

}:0 dat is prima voor een pas geboren veulen, maar zodra ze wat ouder zijn moeten ze toch leren mee lopen aan een halster en vast leren staan.
Daar wil je niet pas mee beginnen als ze bijna naar de opfok gaan.

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:24

En: bedenk ook dat paarden (net zoals mensen) reflexen hebben.
En nee - dat zijn GEEN gewoonten!
Een reflex heeft ook niets met leren van doen.

Stevige druk achter de oren kan reflexmatig terugtrekken opleveren.

Als homo sapiens is het onze taak om dit reflex te voorkomen.
- voorlopig geen stress rond halsters, ze zijn ook nog niet nodig
- het eerder genoemde achtje heeft zin

- en breng op de manier van Linda Tellington het hoofd van het veulen naar beneden, tot pols/ voorknie met de neus en doe dan het halster om - de voorwaarde voor het optreden van het reflex ontbreekt dus gebeurt er niets.

Goof

Berichten: 28934
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:25

Janneke2 schreef:
Voor "meelopen" heb je geen halster nodig.

Oefen met naast het veulen lopen: jouw ene hand op de boeg (de hand die 'stop'kan zeggen)
en je andere hand rond de billen ('voorwaarts').
Wenden doe je met wat teamwork, zachtjes 'meenemen' naar links of rechts.


Wordt alleen een beetje moeilijk als hij straks 1.70 groot is.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:27

Ik lees ook mee een van mijn veulens heeft ook hekel aan halster en touw, die komt de lucht in.
Zie al handige tips.

Dancyy
Berichten: 2700
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:30

Janneke2 schreef:
En: bedenk ook dat paarden (net zoals mensen) reflexen hebben.
En nee - dat zijn GEEN gewoonten!
Een reflex heeft ook niets met leren van doen.

Stevige druk achter de oren kan reflexmatig terugtrekken opleveren.

Als homo sapiens is het onze taak om dit reflex te voorkomen.
- voorlopig geen stress rond halsters, ze zijn ook nog niet nodig
- het eerder genoemde achtje heeft zin

- en breng op de manier van Linda Tellington het hoofd van het veulen naar beneden, tot pols/ voorknie met de neus en doe dan het halster om - de voorwaarde voor het optreden van het reflex ontbreekt dus gebeurt er niets.

Hoezo dat nou weer? :') ze moeten toch echt aan het halster wennen en leren dat ze netjes mee moeten lopen hoor, en dat liever wanneer ze veulen zijn dan wanneer ze ouder zijn want dan gaat het minder makkelijk.

Gewoon leren. Niet zweverig gaan doen met hoofd naar beneden en weet ik veel wat.

tengeltje11
Berichten: 7162
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:42

Idd,en zoals ik het van TS begrijp,moet het veulen binnenkort verplaatst worden,dus moet hij ook de trailer in te krijgen zijn,en zonder halster om en kennis vanmeelopen zie ik dat nog niet makkelijk gebeuren....

Al dat zweverige van 'naast je leren lopen zonder halster',tuurlijk,en ga dan maar eens met zo'n paard aan de slag als ze ouder zijn.
Kent geen druk,kent geen meelopen aan halster,kent geen vaststaan.,,,,
Pas dan kom je in gevaarlijke situaties!

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Halsterdrama veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:46

Het leren worstelen is niet meteen een trauma.
Gewoon halster om en met geduld als een jong paard behandelen, niet als trauma dier.