Luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:12

Denk er wel even aan dat als ze het eenmaal doen en je hebt de oorzaak uit de weg geruimd (stress, maagzeer etc.) dan blijven ze het vaak toch doen door het stofje endorfine wat vrij komt in de hersens. Daar worden ze lekker relaxt van en ze raken dan een beetje verslaafd aan dat gevoel, dus blijven ze luchtzuigen om dat gevoel te bereiken ook al hebben ze er geen last meer van.

Maar zeker eerst laten checken door een DA, zo'n band is echt niet geschikt vindt ik zelf.

Laurapalmer

Berichten: 527
Geregistreerd: 26-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:35

Mijn paard heeft gelukkig geen last meervan zijn darmen of een maagzweer.zuigt echt superveel lucht..zuigt in de wei de palen eruit..zonder band gaat hij gewoon dood.door de kracht van het zuigen draaien zijn darmen.heeft ookal een darm operatie gehad.nu met band gaat het top!niet meer ziek geweest en door de band kan hij de luchtzuig beweging niet meer maken!de band werd noodzakelijk gesteld door de behandelend veearts in bodegraven.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:56

Het lucht van het zuigen komt helemaal niet ver het paardenlichaam in, volgens onderzoek... zeker niet in de darmen na de maag. Dat extreme luchtzuigen is een symptoom van heel veel andere dingen die mis zijn als je paard zo'n gevoelig maag-darm kanaal heeft.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:08

De laatste paar jaar denken dierenartsen pas dat maagzweer een oorzaak is want maagzweren daar hadden ze een paar jaar geleden nog nooit van gehoord.
Nu ik weet dat mijn paard maagzweren heeft gehad vallen veel puzzelstukjes op zijn plaats.
Veel paarden die op een manege staan waar ze weinig ruwvoer krijgen en weinig buiten staan vertonen deze stalondeugden.
Met onbeperkt hooi en veel naar buiten hebben minder paarden dit soort klachten en paarden die van de manege komen met dit soort klachten zoals luchtzuigen raken er bij ons op stal op de boerderij vanaf.

Laurapalmer

Berichten: 527
Geregistreerd: 26-11-14

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:41

Klopt het was bij ons ook niet de lucht..maar bepaalde druk/kracht die hij zette waardoor zijn darmen gingen draaien.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:49

Maar soms blijft het luchtzuigen gewoon ook al is het paard verder gezond en zijn de leefomstandigheden goed.
Luchtzuigen is dan gewoon een verslaving en daar moet je mee om gaan. Dus de zuigplekken afdekken met zacht materiaal om het gebit te bescherming.

Die banden verdoezelen het alleen maar, veroorzaken ongemak en schade.
Die dingen mogen van mij bij de wet verboden worden.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:22

Ben ik het mee eens cowgirl

Anoniem

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:43

Ik had hier ook een notoire luchtzuigster: nadat ze van mij werd en eigenlijk altijd hele dagen buiten stond, altijd beschikking over hooi werd dat een stuk minder. Had dd band meegekregen maar weggegooid. Noemde haar altijd een beetje jaloers Junkie XL, als ze bij een snoepje of brok weer even aan de stalwand stond te luchtzuigen: gratis quick fix, wie wil dat nou niet... :+
Maakte mij altijd meer zorgen om haar tanden...
Ze was trouwens ook een maagklachten klantje en ik kom de klok erop gelijk zetten, het luchtzuigen verergerde dan ook op slag.

SayaJones

Berichten: 11935
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:01