Omgang met paard

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Everde

Omgang met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-16 14:31

Hallo allemaal,
Ik heb geen paard maar familie van me gaat vaak rijden en soms nemen we een kijkje in de manege. Mijn man durft een onbekend paard wel meteen te strelen, ik niet..
Wat schrik, onwetendheid..
Wat ik dus wou vragen 'hoe maak ik kennis met een onbekend paard?' vinden ze het wel leuk meteen over de kop gestreeld te worden? Moet ik ze eerst laten ruiken enz?
Ik kan heel goed omgaan met honden en katten omdat ik weet hoe dat moet maar de paardenwereld is me nog wat onbekend. Ik wil in de toekomst vaker paarden bezoeken vandaar mijn vraag

H_teun

Re: Omgang met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:40

Het liefst in de wei, met Sanne aan mijn zij - Be happy and smile :)

http://slotenmaker365-amsterdam.nl/sleutel-in-slot-afgebroken-oplossingen/

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:41

Rustig benaderen (rustige bewegingen), niet rechtstreeks met je hand naar het (voor)hoofd, paarden hebben een dode hoek recht voor het hoofd omdat de ogen aan de zijkant van het hoof zitten. Bied een platte hand aan, als ze komen snuffelen kun je rustig de neus aaien. Dan merk je snel genoeg of ze ervan gediend zijn

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:00

Eerst aan je hand laten ruiken en daarna kan je zijn/haar hoofd of hals wel aaien. Een paard geeft signalen af als hij niet geaaid wil worden - boos kijken, oren in de nek, "strakke" kin en mond, en een stap achteruit.

Succes :)

HARTniek’s ART is the creative, chill and yogic place to go....

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:15

Gewoon terughoudend blijven. Laat het initiatief bij het paard. Let erop op maneges zijn vaak toch wel paarden met slechte ervaringen met mensen dus wees een beetje alert hoe het dier op je afkomt. Met de oren in de nek, dan blijf maar beter weg bij het dier.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:16

Paarden zijn nieuwsgierig, net als honden eigenlijk en willen eerst even snuffelen. Je kunt ze daarna gewoon aaien. Niet alle paarden vinden het fijn als je in 1x met je hand omhoog gaat om op het hoofd te aaien, ze zien dat niet goed en kunnen schrikken, maar de zijkant van het hoofd of de hals is altijd goed.

Everde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-16 19:01

H_teun schreef:
[OPG] hoe een paard benaderen? deze topic kan je wel helpen

Danku ik ga eens een kijkje nemen.
Allemaal bedankt voor de raad.
Het is een beetje zoals bij honden en katten? die ga je natuurlijk ook niet meteen gaan aaien, maar ik zie het vaak wel de mensen doen in de manege. Maar dat doen sommige mensen ook bij men hond, vind hij ook niet fijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:02

Everde schreef:
Het is een beetje zoals bij honden en katten? die ga je natuurlijk ook niet meteen gaan aaien, maar ik zie het vaak wel de mensen doen in de manege. Maar dat doen sommige mensen ook bij men hond, vind hij ook niet fijn.

Ja. Het hoofd is een plek die voor veel paarden privé is. Ze worden daar dan liever niet aangeraakt, en zeker niet door een onbekende.

Het ligt verder natuurlijk ook aan de persoonlijkheid van het paard hoe je hem benadert. Je hebt van die paarden die je de stal uit jagen wanneer je te afwachtend bent. Die nemen dan te veel initiatief. Je kunt leren welke benadering goed bij een paard werkt door ze te observeren (hoe doen andere paarden naar elkaar in de groep, en daar dan van te leren) of door het even te vragen aan iemand die de paarden kent.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 08:49

Volgens mij is het niet zo groot verschil met een hond.
Je hebt honden die erg afwachtend zijn en op afstand blijven. Er zijn ook honden die je het liefst gelijk bespringen en zo enthousiast zijn dat je er haast niet omheen kunt.

Paarden zijn ook erg verschillend in het contact met de onbekende mens.
Het ene paard duikt gelijk in je persoonlijke ruimte, de ander staat je van een afstand te bekijken en neemt een afwachtende houding aan.

Over het algemeen vinden paarden het prettig als je niet gelijk je handen richting het hoofd beweegt.
Paarden hebben daarnaast een ander zicht vermogen dan bijvoorbeeld een hond...waardoor ze bij onverwacht aanraken kunnen schrikken.

Rustig aan je handen laten ruiken en bij een geïnteresseerd paard een stapje verder gaan zoals een zacht kriebeltje kan vaak best.
Paarden die de oren naar achteren leggen of waarbij de ogen Open gespert staan niet te dichtbij komen.
Dit is om welke reden dan ook gedrag waar je in jou geval beter uit de buurt kan blijven.
Zodat je bijvoorbeeld niet gebeten wordt...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie