Rennend de stal in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JorineCosse

Rennend de stal in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 00:17

Beste allemaal,

Voor dat ik het probleem uitgebreid uit leg, zal ik een klein stukje verleden van mijn merrie vertellen:

Merel is bij mij gekomen zodat ik haar door kan rijden, voordat ze naar de kleindochter van de eigenaar gaat. Voordat ik haar op stal kreeg, stond ze dag en nacht op de wei met haar moeder en zusje. Ze had amper een stal van binnen gezien en was daarbij nooit gescheiden geweest van moeder een zus. 'Zadelmak' was ze wel al deels, maar dit hield meer in dat ze al een half jaar rond stapte met een boomloos zadel en een bitloos hoofdstel en soms 6 weken wel onder het zadel liep en dan weer 6 weken niet.

Nu heb ik al deze stadia al doorgrond, we rijden dressuurmatig nu heel fijn, kijken zelfs uit naar onze eerste wedstrijd en ook het trailerladen is (professioneel) opgelost, maar het volgende probleem is op komen borrelen.

Zoals ik al benoemd had, heeft ze voordat ze bij mij op stal kwam amper een stal van binnen gezien. Ze vond het dan ook onwijs spannend om door de 'smalle' staldeur te lopen. Echter heeft ze het vrij vlot geleerd en was er niets meer aan de hand. Nu is ze een week of 2 / 3 terug bij het binnen zetten toch weer gaan rennen en is ze in de deuropening vol onderuit gegaan, met als gevolg 3 benen vol wondjes. Nu verwacht ik dat het een keer daar voor al fout is gegaan bij het binnen zetten, maar ik was er niet bij dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Het probleem is nu echter dat ze maar blijft rennen uit angst. Als ze van buiten komt draait ze tegen de zijwand aan, ze loopt dus niet direct de 'ruimte' in. Dit is ook grotendeels een probleem, maar ik krijg het er niet meer uit. Ik ben al verscheidene middagen met haar bezig geweest om weer rustig de stal in te lopen (dit door belonen met wortel wanneer braaf en negeren en opnieuw proberen wanneer rennen). Nu zitten we op stal met het systeem dat iedere pensionklant een dienst binnen en buiten moet zetten (het is een schoolstal voor en door studenten (Aeres Hogeschool)) en niet iedereen let even goed op het welzijn van de andere paarden, dus sommige mensen letten ook niet op bij het binnen zetten. Ik wil heel graag dat ze weer fatsoenlijk haar stal in gaat lopen, wie heeft er een goede tip voor?

paramuse

Re: Rennend de stal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:25

Ik weet niet of het werkt maar het klinkt naar mijn mening alsof ze de deuropening eng vind?
Misschien dat je haar voer kunt doen wanneer ze in de deuropening staat.
Daarnaast denk ik dat begrip van je stalgenoten ook van belang is zodat het werk dat jij hier in steekt niet voor niets is geweest.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:32

Achteruit wil nog wel eens helpen, maar vrijwel elke oplossing vraagt zeker tijdelijk 1 persoon en vervolgens anderen die dezelfde manier gebruiken. Achter een bakje voer aan is misschien nog wel het simpelste. Kauwen ontspant en de focus ligt op het voer ipv de smalle doorgang.
Er bestaan ook schepemmers op stok, dan kan je uit de weg blijven zodat ze niemand klem kan zetten. Die dingen zijn eigenlijk om water uit de sloot te halen, maar als er een paardenneus in past, werkt het hiervoor ook.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:36

Oei naar mijn ervaring is dat een lastig af te leren iets. Komt vaak voor hoor door een pijnlijke botsing of glijpartij in de deur. Ik heb er een aantal gehad die dat deden en het enige wat ik vond helpen is ze alleen naar binnen laten gaan. Dus een meter van te voren touw al los laten en ze zelf laten bepalen hoe ze er doorheen willen en op hun eigen manier. Vaak het kort houden en ze willen sturen veroorzaakt de paniek. En altijd zorgen dat je er zelf niet tussen zit. Bij een hengst was het zo erg dat ik maar een antislip mat in de deuropening heb gelegd. Die was 1.85 en ging levensgevaarlijk naar binnen. Door die mat gleed hij nooit uit en na een lange tijd werd het iets minder. Maar is nooit overgegaan, ook niet met heel veel oefeningen en training.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:37

tamary schreef:
Achteruit wil nog wel eens helpen, maar vrijwel elke oplossing vraagt zeker tijdelijk 1 persoon en vervolgens anderen die dezelfde manier gebruiken. Achter een bakje voer aan is misschien nog wel het simpelste. Kauwen ontspant en de focus ligt op het voer ipv de smalle doorgang.
Er bestaan ook schepemmers op stok, dan kan je uit de weg blijven zodat ze niemand klem kan zetten. Die dingen zijn eigenlijk om water uit de sloot te halen, maar als er een paardenneus in past, werkt het hiervoor ook.

Probleem is vaak dat ze al zon paniek opbouwen als ze weten dat ze naar binnen moeten, dat ze geen eten hoeven.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:38

Laat haar komen, wacht haar op buiten de deur met iets in je handen wat indruk maakt, een longeer zweep of zo. Besteed niet te veel aandacht aan haar en loop rustig voor haar uit naar haar stal. Laat haar af en toe even stoppen en dan moet ze ontspannen stil staan en beloon haar, maar alleen als ze je niet dansend in je nek loopt te hijgen. In de stal is neem ik aan eten dus daar hoeft ze niet beloond te worden.

JorineCosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 00:45

paramuse schreef:
Ik weet niet of het werkt maar het klinkt naar mijn mening alsof ze de deuropening eng vind?
Misschien dat je haar voer kunt doen wanneer ze in de deuropening staat.
Daarnaast denk ik dat begrip van je stalgenoten ook van belang is zodat het werk dat jij hier in steekt niet voor niets is geweest.

Het is inderdaad de deuropening hoor, heb je gelijk in! Probleem is een beetje dat ze een onwijze zenuwpees is en op zo'n moment amper te vangen is voor voer. Als ik oefen doe ik het wel zo dat ze eerst rustig stil moet staan voordat ze er in mag, is ze braaf, krijgt ze een wortel. Met de stalgenoten blijft een lastig verhaal, sommigen doen het een dag wel en denken dan de volgende keer niet meer bij na, helaas.

JorineCosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 00:48

_Zsazsa_ schreef:
Oei naar mijn ervaring is dat een lastig af te leren iets. Komt vaak voor hoor door een pijnlijke botsing of glijpartij in de deur. Ik heb er een aantal gehad die dat deden en het enige wat ik vond helpen is ze alleen naar binnen laten gaan. Dus een meter van te voren touw al los laten en ze zelf laten bepalen hoe ze er doorheen willen en op hun eigen manier. Vaak het kort houden en ze willen sturen veroorzaakt de paniek. En altijd zorgen dat je er zelf niet tussen zit. Bij een hengst was het zo erg dat ik maar een antislip mat in de deuropening heb gelegd. Die was 1.85 en ging levensgevaarlijk naar binnen. Door die mat gleed hij nooit uit en na een lange tijd werd het iets minder. Maar is nooit overgegaan, ook niet met heel veel oefeningen en training.

Ik ben ook inderdaad bang dat ze er niet meer overheen komt, maar ik wil het toch zo comfortabel mogelijk maken. De ene keer is ze ook heftiger als de andere. Heb nu wel iedereen echt op het hart gedrukt dat eerst zij naar binnen moeten stappen, voordat ze haar er in laten. Ergens heb ik het idee namelijk dat ze inderdaad een keer te kort gehouden is en dat ze haar bij het naar binnen draaien (rennen) om getrokken hebben, waardoor ze dus gevallen is. Zelf doe ik het met een lang touwtje, maar dan kom ik inderdaad weer aan bij het punt dat de anderen op stal daar niet altijd evenveel rekening mee houden..

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:49

Het probleem zit 'm dus eigenlijk niet in het paard maar bij de mensen... Wel kwalijk voor een trainingsstal.
Wat je zou kunnen proberen is het paard in een andere stal te zetten met de deur aan de andere kant. Of een ander type deur als die aanwezig is.
Het aanleren van rustig naar binnen lopen kost wat tijd, en kan op dezelfde manier als trailerladen gedaan worden. Net zo vaak doen tot ze geleerd heeft dat het niet (meer) eng is. Eerst voor de deur staan, en terug. Dan één stapje dichterbij, en terug. dan weer een stapje dichterbij, en terug. Net zo lang doorgaan als nodig. Achter elkaar oefenen erin en eruit, een paar dagen, op een duidelijke en rustige manier. Belonen als ze rustig is.
En geen voedsel in de stal klaarleggen. Pas nadat ze rustig en netjes naar binnen is gegaan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:53

JorineCosse schreef:
sommigen doen het een dag wel en denken dan de volgende keer niet meer bij na, helaas.

Brief met grote letters op de deur plakken met korte instructie.

JorineCosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 00:57

Floortz schreef:
Het probleem zit 'm dus eigenlijk niet in het paard maar bij de mensen... Wel kwalijk voor een trainingsstal.
Wat je zou kunnen proberen is het paard in een andere stal te zetten met de deur aan de andere kant. Of een ander type deur als die aanwezig is.
Het aanleren van rustig naar binnen lopen kost wat tijd, en kan op dezelfde manier als trailerladen gedaan worden. Net zo vaak doen tot ze geleerd heeft dat het niet (meer) eng is. Achter elkaar oefenen erin en eruit, een paar dagen, op een duidelijke en rustige manier. Belonen als ze rustig is.
En geen voedsel in de stal klaarleggen. Pas nadat ze rustig en netjes naar binnen is gegaan.

Het is geen trainingsstal, gewoon een pensionstal die eigendom is van school (hierdoor wordt het door en voor studenten geregeld, goedkoper en leer je wat van..).
Ik heb haar door verkeerde stal indeling al ik weet niet hoe vaak verplaatst en wil haar die stress eigenlijk besparen. Nu zet ik haar wel eens in een andere stal als ik ga mesten en deze stal heeft de deur op de andere kant zitten, dus wel inloop de 'open ruimte' in, echter rent ze ook met deze ingang de stal weer in, iets minder, maar nog goed hard. Daarbij wil ik graag het probleem zoveel mogelijk verhelpen, voordat er nog meer ongelukken gebeuren.. Er is geen voedsel in de stal, ze krijgt enkel een stukje wortel als ze braaf is geweest.

Een brief zou kunnen inderdaad, maar we hebben ook een whiteboard op stal, hier heb ik het al een enkele keren op gezet maar ik heb nog niet het idee dat het werkt. Ga het briefje nog maar wel eens proberen denk ik. Echter kan ik dan beter direct een hele handleiding gaan schrijven voor haar :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 01:02

Is het niet mogelijk om dit paard door 1 iemand te laten doen? Want zo krijg je ongelukken incl. aansprakelijkheidsellende van de school.

Les specifiek over dit soort problemen (want die zullen ze vaker tegen komen) is ook optie, maar dan niet met een paard dat zo reageerd.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 01:05

Het is hiervoor ook al een keer genoemd volgens mij maar het principe van een paar stappen voorwaarts en dan weer een stap terug zou kunnen helpen om het rennen tegen te gaan.
Zodra jij spanning voelt haar vragen om een pas terug te doen.

En duidelijk zijn naar je stalgenoten zodat zij ook weten hoe het paard naar binnen gebracht dient te worden.
Ik snap dat niet iedereen met elk paard over weg zal kunnen maar een gevaarlijke situatie moet wel vermeden worden natuurlijk.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 01:10

paramuse schreef:
Het is hiervoor ook al een keer genoemd volgens mij maar het principe van een paar stappen voorwaarts en dan weer een stap terug zou kunnen helpen om het rennen tegen te gaan.

En duidelijk zijn naar je stalgenoten zodat zij ook weten hoe het paard naar binnen gebracht dient te worden.
Ik snap dat niet iedereen met elk paard over weg zal kunnen maar een gevaarlijke situatie moet wel vermeden worden natuurlijk.

Paarden die ik ken zouden overeind komen als je ze een paar keer zo achteruit zet...

Hier ook gespannen paarden bij naar binnen lopen. Oplossing is voor ons om het in vrijheid of aan een heel lang touw te doen... Maar hier zitten geen 'vreemden' aan.
Lastig!

JorineCosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 01:13

tamary schreef:
Is het niet mogelijk om dit paard door 1 iemand te laten doen? Want zo krijg je ongelukken incl. aansprakelijkheidsellende van de school.

Les specifiek over dit soort problemen (want die zullen ze vaker tegen komen) is ook optie, maar dan niet met een paard dat zo reageerd.

Nee dat is helaas niet mogelijk, we zijn met 25 stalklanten en moeten allemaal een dienst draaien. Omdat ik met school zit ben ik zelf ook niet altijd op het tijdstip van binnen halen beschikbaar.

We hebben in het eerste jaar wel welzijnslessen gehad, maar niet hier op gericht. Daarbij is onze opleiding bedrijfskundig en geen paardenhouderij o.i.d, dus op deze problemen wordt niet toegespitst. De stal is er voor mensen die ver weg wonen, zich hier vestigen en dan een plek voor hun paard zoeken, zodat deze mee kan.

JorineCosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 01:14

Nirvana_ schreef:
paramuse schreef:

Paarden die ik ken zouden overeind komen als je ze een paar keer zo achteruit zet...

Hier ook gespannen paarden bij naar binnen lopen. Oplossing is voor ons om het in vrijheid of aan een heel lang touw te doen... Maar hier zitten geen 'vreemden' aan.
Lastig!

Ik kan haar wel achteruit zetten :). Zodra ze dreigt te rennen doe ik dit dan ook, maar ze weet er af en toe toch door te glippen, dan lijkt ze onwijs ontspannen en opeens komt de spanning terug en zet ze het de laatste passen toch nog op een rennen.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 01:22

Lastig als je het niet zelf kan doen. Die van mij heb ik het afgeleerd [beter gezegd: goed gedrag aangeleerd] d.m.v. clickertraining. Ze was een keer uitgegleden in de deuropening en ging sindsdien rennend naar binnen. Heb vervolgens een paar trainingsessies van max 5 min per keer besteed aan het stilstaan voor de deur [=click/voertje], stilstaan met hoofd in de deuropening [=click/voertje], stilstaan met voorbenen in de stal en achterbenen er uit [=click/voertje], en dit vervolgens samengevoegd in rustig naar binnen lopen [=click/voertje].

Heeft denk ik twee a drie avonden geduurd (dus 10/15 minuten oefenen) en het scherpst was ervan af. Ze doet het nu nog af en toe als ze gestresst is, maar dan ben ik erop bedacht. Verder loopt ze normaal naar binnen.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 02:05

Ik zou even helemaal terug gaan naar de basis van het probleem namelijk angst voor smalle ruimtes. Dat dit zich in de stalgang uit is op zich niet belangrijk.

Heb je hindernis materiaal op stal? Zoja zou ik beginnen met 2 staanders met een balk ertussen, anderhalve meter ertussen en weer 2 staanders met een balk. Hiertussen door gaan lopen en de doorgang steeds kleiner maken. Als dit geen problemen meer oplevert kan je ook zeiltjes over de balken leggen e.d.

Als dit allemaal geen problemen meer is denk ik dat de stalingang een eitje is. Dan hoef je hier alleen nog maar de routine doorbreken

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 02:09

Mijn paard doet het ook, en ook hij staat op een stal waarbij er een binnenzetrooster is.
Iedereen weet dat ze mijn paard eerst stil moeten zetten voor de deur en als hij rustig is mogen ze hem door laten lopen.
Ik heb ook parelli lessen gehad hiervoor zodat hij iets gevoeliger wordt en niet doordramt. Stilzetten voor de stal, paar passen vooruit en weer terug, weer vooruit enz.
Helemaal over gaat het niet maar op het moment prima te doen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 06:45

Eens met bente_sat en floortz! Maar zolang niet 1 vast persoon het kan doen is het eigenlijk een onbegonnen zaak!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 07:34

Heb hier ook een paard gehad die dit deed. Sprong met noodsprong stal in en uit, bang voor de smalle doorgang. Geen idee of daar iets mee gebeurd was, deed t de eerste dag al.

Heb die eerste dag dus 2,5 uur over gedaan om hem de stal uit (en in) te zetten, lang touw en touwhalster en zonder iets te zeggen en zelf helemaal kalm elke keer als hij een noodsprong maakte weer eruit en opnieuw.... Net zo lang dat ie stilstond in de opening. Toen meteen met rust gelaten en het gedrag daarna nooit meer terug gezien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 08:36

Je kunt ook buiten de stal ingang oefenen met smalle doorgangen. Heb je bijvoorbeeld een grote schuifdeur ergens? Ga daar dan oefenen. Eerst wagenwijd open zetten en steeds een beetje verder dicht tot je op een punt komt dat ze het eng vind.
Of werk met hindernis staanders in de bak.
Dezelfde systematiek kun je dan toepassen op haar eigen stal.

Je stalgenoten zou ik gewoon even persoonlijk aanspreken. Even uitleggen waar je mee zit en vragen of je ze mag laten zien hoe jij denkt dat zij het moeten doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:36

Een soort trailer training maar dan op een andere plek...

JorineCosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 11:15

vanspeijk schreef:
Lastig als je het niet zelf kan doen. Die van mij heb ik het afgeleerd [beter gezegd: goed gedrag aangeleerd] d.m.v. clickertraining. Ze was een keer uitgegleden in de deuropening en ging sindsdien rennend naar binnen. Heb vervolgens een paar trainingsessies van max 5 min per keer besteed aan het stilstaan voor de deur [=click/voertje], stilstaan met hoofd in de deuropening [=click/voertje], stilstaan met voorbenen in de stal en achterbenen er uit [=click/voertje], en dit vervolgens samengevoegd in rustig naar binnen lopen [=click/voertje].

Heeft denk ik twee a drie avonden geduurd (dus 10/15 minuten oefenen) en het scherpst was ervan af. Ze doet het nu nog af en toe als ze gestresst is, maar dan ben ik erop bedacht. Verder loopt ze normaal naar binnen.

Zo probeerde ik het idd ook, maar dan zonder click, ga eens kijken of dat werkt, dankje!

JorineCosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 11:18

liss schreef:
Mijn paard doet het ook, en ook hij staat op een stal waarbij er een binnenzetrooster is.
Iedereen weet dat ze mijn paard eerst stil moeten zetten voor de deur en als hij rustig is mogen ze hem door laten lopen.
Ik heb ook parelli lessen gehad hiervoor zodat hij iets gevoeliger wordt en niet doordramt. Stilzetten voor de stal, paar passen vooruit en weer terug, weer vooruit enz.
Helemaal over gaat het niet maar op het moment prima te doen.

Mijn stalgenoten nemen hier vaak de tijd niet voor, ook al heb ik een hele uitleg in de groepsapp gezet, heel frustrerend. Merel gaat lopen dribbelen als ze stilgezet wordt voor de ingang en dan denken ze blijkbaar allemaal al 'och laat maar'..