Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
tamary schreef:Achteruit wil nog wel eens helpen, maar vrijwel elke oplossing vraagt zeker tijdelijk 1 persoon en vervolgens anderen die dezelfde manier gebruiken. Achter een bakje voer aan is misschien nog wel het simpelste. Kauwen ontspant en de focus ligt op het voer ipv de smalle doorgang.
Er bestaan ook schepemmers op stok, dan kan je uit de weg blijven zodat ze niemand klem kan zetten. Die dingen zijn eigenlijk om water uit de sloot te halen, maar als er een paardenneus in past, werkt het hiervoor ook.
paramuse schreef:Ik weet niet of het werkt maar het klinkt naar mijn mening alsof ze de deuropening eng vind?
Misschien dat je haar voer kunt doen wanneer ze in de deuropening staat.
Daarnaast denk ik dat begrip van je stalgenoten ook van belang is zodat het werk dat jij hier in steekt niet voor niets is geweest.
_Zsazsa_ schreef:Oei naar mijn ervaring is dat een lastig af te leren iets. Komt vaak voor hoor door een pijnlijke botsing of glijpartij in de deur. Ik heb er een aantal gehad die dat deden en het enige wat ik vond helpen is ze alleen naar binnen laten gaan. Dus een meter van te voren touw al los laten en ze zelf laten bepalen hoe ze er doorheen willen en op hun eigen manier. Vaak het kort houden en ze willen sturen veroorzaakt de paniek. En altijd zorgen dat je er zelf niet tussen zit. Bij een hengst was het zo erg dat ik maar een antislip mat in de deuropening heb gelegd. Die was 1.85 en ging levensgevaarlijk naar binnen. Door die mat gleed hij nooit uit en na een lange tijd werd het iets minder. Maar is nooit overgegaan, ook niet met heel veel oefeningen en training.
Floortz schreef:Het probleem zit 'm dus eigenlijk niet in het paard maar bij de mensen... Wel kwalijk voor een trainingsstal.
Wat je zou kunnen proberen is het paard in een andere stal te zetten met de deur aan de andere kant. Of een ander type deur als die aanwezig is.
Het aanleren van rustig naar binnen lopen kost wat tijd, en kan op dezelfde manier als trailerladen gedaan worden. Net zo vaak doen tot ze geleerd heeft dat het niet (meer) eng is. Achter elkaar oefenen erin en eruit, een paar dagen, op een duidelijke en rustige manier. Belonen als ze rustig is.
En geen voedsel in de stal klaarleggen. Pas nadat ze rustig en netjes naar binnen is gegaan.
paramuse schreef:Het is hiervoor ook al een keer genoemd volgens mij maar het principe van een paar stappen voorwaarts en dan weer een stap terug zou kunnen helpen om het rennen tegen te gaan.
Zodra jij spanning voelt haar vragen om een pas terug te doen.
En duidelijk zijn naar je stalgenoten zodat zij ook weten hoe het paard naar binnen gebracht dient te worden.
Ik snap dat niet iedereen met elk paard over weg zal kunnen maar een gevaarlijke situatie moet wel vermeden worden natuurlijk.
tamary schreef:Is het niet mogelijk om dit paard door 1 iemand te laten doen? Want zo krijg je ongelukken incl. aansprakelijkheidsellende van de school.
Les specifiek over dit soort problemen (want die zullen ze vaker tegen komen) is ook optie, maar dan niet met een paard dat zo reageerd.
Nirvana_ schreef:paramuse schreef:Het is hiervoor ook al een keer genoemd volgens mij maar het principe van een paar stappen voorwaarts en dan weer een stap terug zou kunnen helpen om het rennen tegen te gaan.
Zodra jij spanning voelt haar vragen om een pas terug te doen.
En duidelijk zijn naar je stalgenoten zodat zij ook weten hoe het paard naar binnen gebracht dient te worden.
Ik snap dat niet iedereen met elk paard over weg zal kunnen maar een gevaarlijke situatie moet wel vermeden worden natuurlijk.
Paarden die ik ken zouden overeind komen als je ze een paar keer zo achteruit zet...
Hier ook gespannen paarden bij naar binnen lopen. Oplossing is voor ons om het in vrijheid of aan een heel lang touw te doen... Maar hier zitten geen 'vreemden' aan.
Lastig!
. Zodra ze dreigt te rennen doe ik dit dan ook, maar ze weet er af en toe toch door te glippen, dan lijkt ze onwijs ontspannen en opeens komt de spanning terug en zet ze het de laatste passen toch nog op een rennen. vanspeijk schreef:Lastig als je het niet zelf kan doen. Die van mij heb ik het afgeleerd [beter gezegd: goed gedrag aangeleerd] d.m.v. clickertraining. Ze was een keer uitgegleden in de deuropening en ging sindsdien rennend naar binnen. Heb vervolgens een paar trainingsessies van max 5 min per keer besteed aan het stilstaan voor de deur [=click/voertje], stilstaan met hoofd in de deuropening [=click/voertje], stilstaan met voorbenen in de stal en achterbenen er uit [=click/voertje], en dit vervolgens samengevoegd in rustig naar binnen lopen [=click/voertje].
Heeft denk ik twee a drie avonden geduurd (dus 10/15 minuten oefenen) en het scherpst was ervan af. Ze doet het nu nog af en toe als ze gestresst is, maar dan ben ik erop bedacht. Verder loopt ze normaal naar binnen.
liss schreef:Mijn paard doet het ook, en ook hij staat op een stal waarbij er een binnenzetrooster is.
Iedereen weet dat ze mijn paard eerst stil moeten zetten voor de deur en als hij rustig is mogen ze hem door laten lopen.
Ik heb ook parelli lessen gehad hiervoor zodat hij iets gevoeliger wordt en niet doordramt. Stilzetten voor de stal, paar passen vooruit en weer terug, weer vooruit enz.
Helemaal over gaat het niet maar op het moment prima te doen.