Paard enorm chagrijnig, door slecht weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

Paard enorm chagrijnig, door slecht weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 09:39

Wat grappig dat dit topic er is.
Mijn paard is de afgelopen weken zo chagrijnig en stout. Hij staat in de zomer 24/7 op het land hij staat nu alweer een paar weken in de paddock. 4 uur per dag met andere paarden.
Ik vraag me af waar dat chagerijnen dan aan ligt. Echt aan het weer?
Of zou hij het koud hebben of misschien honger? Tekorten aan vitaminen? In het verleden is hij rond december wel eens spier bevangen geweest. Ik voer daarom nu ook vitamine E en selenium bij om dit te voorkomen.
Het stomme is wel dat hij gewoon vrolijk is als ik aankom maar dat hij chagrijnig word zodra ik hem vast zet aan de ring om iets te gaan doen. (longeren, rijden of wandelen) Hij probeert zich dan los te trekken door aan het halstertouw te trekken. Als het hem lukt is het een ererondje over het erf :Y) of loopt hij naar zijn stal.
Natuurlijk denk ik er ook aan of hij ergens last van heeft maar tijdens het rijden merk ik eigenlijk geen verschil met anders en loopt hij soms juist heel fijn.

meer mensen met dit "probleem"? Of ervaring hiermee?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:22

Mijn paard was ook altijd enorm sjaghie in de winter..we noemden hem dan de zure..

Sinds hij thuis stond en genoeg hooi kreeg op de dag en ik controleerde of hij het genoeg warm had tussentijds, niks nooit meer sjaggie.

Dus kou en honger was bij mijn paard de reden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:28

Mijn KWPN'er komt alleen buiten als hij een deken met hals op heeft als het regent. Anders blijft hij op stal en dan ook in die mate dat hij al een paar keer met dikke benen heeft gestaan. Ze kunnen bij mij zelf kiezen of ze binnen of buiten staan.

Dus ja ik kan me goed voorstellen dat als je zo'n paard buiten in de regen zet zonder dat ze naar binnen kunnen het humeur er niet beter op wordt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:32

Nou, ik vind het idee van pijn geen slechte, hoor. Stilstaan met wind en regen over je lijf, dat maakt je vaak stijf. En als je dan al ergens een blessure hebt, neemt de pijn ook toe. Dat ze dan na het poetsen en wat bewegen (doorbloeding!) weer vriendelijker is, maakt het alleen maar aannemelijker...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:40

Moderatoropmerking:
Omdat dit geplaatst was in een oud topic heb ik de berichten gesplitst naar een nieuw topic.

Azmay

Re: Paard enorm chagrijnig, door slecht weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:42

Van 24/7 lekker buiten in de wei met vriendjes naar 20 uur op stal vind ik ook nogal een omschakeling, kan hij op stal wel kroelen of door de spijlen snuffelen?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:50

Bij mij is het de voorbode van zandkoliek in de winter. Standaard enkele weken nadat ze chagrijnig word, krijgt ze zandkoliek. Sinds we dit doorhebben, geven we haar preventief psylliumzaadjes en lijnzaadolie onder haar brok. Sindsdien geen zandkoliek meer gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:06

Die van mij heeft het ook, maar ben er nog niet achter wat het probleem is :(

Op een bepaald moment (in de zomer) vitamine E-tekort ontdekt, pony had ook "rugproblemen" (bleek achteraf de vitamine E) en besloten met dekens te gaan werken (in de winter dan ;) ). Toch bleef het moeilijke gedrag in de winter (niet zo extreem als eerst, maar het is er nog wel). Vorig jaar ook weer, op een bepaald moment besloten bloed te laten trekken en zijn vitamine E was (ondanks supplement) dramatisch laag. Dus dosis verdubbeld, scheut olie erbij en na een paar maanden opnieuw laten testen. Waarde was super, pony was vrolijk maar het was ook al april.

Had ergens de hoop dat hij het dit jaar niet zou hebben, maar helaas :+
Pony wordt verder niet anders gehouden zomer of winter, staat altijd op dezelfde manier met hetzelfde voer etc. Dus ik probeer het raadsel nog steeds op te lossen. Begin december komt de DA weer enten/bloed trekken, begin oktober is pony helemaal onder handen genomen door DA/Chiropractor, een slecht zadel is onderschept, nieuw zadel is nagekeken en kan ik met een gerust hart mee verder. Pony kan 24/7 buiten of binnen naar keuze, heeft een regendeken met hals op.

Verder net hetzelfde verhaal, hij is vrolijk als ik er ben, wil graag mee (duwt zijn neus in het halster, zelfs als hij pas zijn bak vol hooi heeft) maar éénmaal op de poetsplaats is hij 1 stuk chagrijn. Is het het poetsen wat hem last bezorgt? Houdt hij niet van die drukte daar soms? Doe ik (onbewust) te weinig met hem om hem soepel te houden? (in de zomer gaan we 3-4-5x per week naar buiten, nu, tja ...). Ik ben er nog niet uit om eerlijk te zijn .. vind het echt moeilijk -O-

Nu is het wel zo dat in de eerdere maanden mij opgevallen is dat hij het dan ook kan hebben, als ik door omstandigheden eens 2/3 dagen ofzo niks met hem doe. Dan is het ook altijd weer even opbouwen, meestal is het na een keertje naar buiten wel weer over, soms duurt het een paar keer. Dus vandaar dat ik denk dat ik nu in deze periode gewoon niet genoeg met hem doe, maarja, naar buiten gaan is niet zo vanzelfsprekend (in de regen wil hij ook niet gaan en harde wind is hij ook geen fan van :P ) en de binnenbak vindt hij niks aan, dus wordt hij daar weer chagrijnig van. Ik weet dus niet wat het is en wat ik moet doen om goed te doen :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:50

Hier staat ook zo'n schatje. Zodra de temperatuur onder de 10 graden gaat is die niet meer happy. :')
Die is het vrolijkst en energiek als het rond de 25 graden is. :') :(:)
Hij heeft een vreselijke hekel aan regen.. Zodra er vier druppels vallen gaan die oren naar achter en krijg je ze zelfs met voer niet meer naar voren... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 14:51

Heb je ook een idee of dat ergens aan ligt?
Hier dus hetzelfde verhaal, hij doet het beter bij 30 graden dan nu :+ Voer werkt hier wel nog, maar buiten die momenten is het maar een stuk chagrijn. Heb het idee dat bewegen wel wat doet (dat hij het daarna niet meer zo erg heeft, maar dat kan er ook aan liggen dat die weet dat die na het werk wortels ed krijgt ;) ) maar het laten bewegen kost eens zoveel moeite en de boze blikken vliegen je om de oren. Zit me echt af te vragen wat het beste is om te doen, gewoon doorzetten en hij moet het er maar mee doen, of niks meer van hem vragen (maar of dat z'n lichaam ten goede komt..)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:12

Zeker weten doe ik het niet maar ik begin toch te denken dat hij gewoon letterlijk lichamelijk ongemak ervaart als hij geen hulp krijgt via dekens. Sinds hij dekens op krijgt zodra het wat kouder wordt (en dan echt belachelijk vroeg, zodra het naar de 12 graden 's nachts gaat heeft hij al een dunne op omdat hij anders niet te genieten is. Zeker als het regent.) is het iets minder geworden. Droge koude vindt hij ook minder erg dan regen en vochtige koude. Ik heb het idé dat zijn vacht niet zo goed water van zijn huid houdt als zou moeten waardoor hij het simpelweg koud krijgt als het vochtig is buiten (met mist heeft hij het bv ook, dan is hij zonder deken ook gewoon stijf van de kou, letterlijk. Het is toen ik dat ontdekte dat ik heel snel een deken ben gaan halen. Ging toen op wedstrijd, heb 'm twee fleece dekens op gelegd en heb mijn man naar de winkel gestuurd om een buitendeken te gaan halen en te brengen zodat die niet meer zonder deken op weide moest. :\ Heb, tot ik hem kreeg, nooit geweten dat een paard met zo'n dikke wintervacht (want hij is echt een soort afghaanse windhond als hij gewoon zonder dekens staat.) zo koud kan krijgen.

Nu hij een deken op heeft is hij niet meer stijf geweest maar zijn humeur is niet geheel verdwenen (wel minder geworden) dus dat ze zich niet 100% in hun vel voelen zal zeker erg mee werken aan dat humeur.

Bewegen zet de spieren aan het werk en daarmee warmen ze op. Het kan zijn dat als hij eenmaal "warm" is dat hij zich dus ook beter voelt.
Voor die hier is een groot deel van de oplossing dekens geweest. Als het echt regent zonder stoppen is hij nog wel humeurig maar het betert elk jaar sinds hij die dekens heeft. (Na het rijden gaat hij ook niet weg voor hij zijn deken terug heeft. Vandaag duurde het hem te lang eer ik die deken op legde want was even afgeleid, toen duwde die letterlijk effe met z'n neus tegen dat deken. :') )

Ze hebben hier trouwens onbeperkt hooi. Maar voor hem werkte dat blijkbaar niet voldoende om zich warm te houden. Hij viel ook erg af ondanks onbeperkt hooi en nu sinds zijn deken niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:52

Dank je voor de uitgebreide reactie. Ik denk dat mijn pony ongeveer in hetzelfde schuitje zit, is niet geschoren en heeft een pak haar, maar of hij het allemaal krijgt verwerkt? Hij lijkt ook heel gevoelig op haar/huid (slaat regelmatig met z'n hoofd tijdens het poetsen/aanraken). Met deken is het iets beter, maar je kan natuurlijk niet poetsen ed met deken op ...

Vandaag had ik besloten hem even te longeren om eens te kunnen kijken (donderdag met rijden was die echt boos/humeurig, ondanks dat we buiten waren, heeft zelfs gebokt en dat was lang geleden := ), eerst in de binnenpiste en toen dacht ik "aiai" .. in draf zo enorm stijf, had ik niet verwacht. Echter was dit wel in de binnenpiste, en die heeft denk ik ook een mentaal effect op hem :+ Na een klein galopje moest ik verkassen naar de buitenlongeerpiste/zwempiste en daar had ik een heel andere pony. Ineens konden die achterbenen wel plooien en is hij zelfs gaan rennen & bokken (wat ik op zich niet zo geweldig vindt, maar bon). Heb echt geen idee of hij voldoende opgewarmd was om het ok te gaan vinden, of dat het binnen/buiten echt zo'n verschil maakt. Echter naderhand met poetsen was hij nog zijn vervelende zelf (echt met het borstelen dan, hoeven & benen & staart ed is geen probleem).

Dus ik weet het nog altijd niet, en vraag me af of ik het ooit ga weten.
Ik vind het wel vervelend, dat hij zo is lijkt me niet fijn voor hem, en hij is ook echt niet fijn om mee te werken, laat staan te rijden (ik ben niet zo'n held).

hallotjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:55

Heb ik ook gehad, heel vervelend paard in de winter. Ging weer over toen het langzaam lente werd.