Angst voor schrikken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SparklyNerd

Angst voor schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 18:28

Halloo

Daarnet ben ik wezen rijden op mijn verzorgpony, Sablon. Heel relaxed een stukje rijden, tot ze opeens ergens van schrikt. Ze sprong, keerde om, en begon weg te draven met mij bovenop haar. Ik was bijna gevallen maar herpakte m'n evenwicht en heb haar gelukkig rustig gekregen. De rest van de rit (we zijn maar een ander rondje gaan maken) was ze heel erg "on edge" en schrikachtig, waardoor ik een paar keer maar af ben gestapt en naast haar ben gaan lopen.

Ik ben nog een redelijk on-ervaren ruiter en alles is gelukkig verder goed gegaan. Maar kan het zijn dat Sablon ergens van schrok omdat ik zelf last heb van een angststoornis en dit een soort van door werkt op haar?

Zijn er ook paarden met stoornissen/ziektes als depressie of schizofrenie?

goldenarrow

Re: Angst voor schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:43

Omdat dit niet zo zeer een rijtechnische discussie is, maar meer over paardengedrag gaat, verplaats ik je topic van RT-D naar OPG.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:53

Dat klinkt meer als gewoon normaal paardengedrag.
Paarden kunnen nou eenmaal soms onverwacht reageren op een afwijkende grasspriet. Het is aan jou om de rust te bewaren en je evenwicht te bewaren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:00

Of er paarden zijn met dat soort stoornissen weet ik niet. Maar....
Je moet er rekening mee houden dat paarden schrikken, bijvoorbeeld voor de 50ste boomstronk die ze zien, de kleur wit, Blaadjes in de wind noem maar op. Mijn paard is blijven staan toen er een helicopter naast ons landde, maar van het derde witte paaltje op links kan hij zomaar schikken.

Wij zijn automatisch geprogrammeerd om als we ons evenwicht verliezen onze benen op te trekken en naar een foetushouding te gaan. Op een paard is dit niet handig en moeten we leren het tegengestelde te doen. We moeten ons langer maken omdat we dan beter ons evenwicht kunnen houden. Het is lastig om die reflex om te draaien en het stomme is dat je dat vooral leert als je paard schikt want dan kun je oefenen.
Zorg dat je goed zit, mte je benen lang dus. Zit rechtop en doe elke rit eventjes alsof je op een skippybal zit zodat je oefent in het meebewegen metje paard. Daardoor leert je lichaam direct mee te bewegen en dat is ook handig als je beest schrikt.

Een paard merkt het wel als jij zenuwachtig bent, maar om nou te zeggen dat hij dan expres gaat schrikken dat denk ik niet. Als jij onzeker bent, doe dan maar gewoon alsof je wel zeker bent. Neem een rechte stoere houding aan, jij gaat dit fixen. Door het doen alsof wordt je ook zekerder en dat kan jullie helpen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:07

Paarden kunnen wel angst van hun ruiter oppikken ja.
De ruiter moet daarom de leider zijn voor het paard. Als de leider geen angst toont en ontspannen is dan volgt het paard (uiteindelijk) vanzelf. Als het paard vertrouwen heeft in zijn ruiter zal het ook sneller en makkelijker langs 'enge' dingen te loodsen zijn.
Schrikken kunnen paarden natuurlijk altijd. Het zijn vluchtdieren en het zit dus in hun natuur. Door je als leider op te stellen kun je wel de heftigheid van een schrik reactie beperken.

Kan je met je verzorgpony ook in de bak rijden? Tot het weer goed voelt?

Met dit weer (herfstachtig) schrikken paarden soms ook sneller.

Tompoesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:18

Paarden schrikken nou eenmaal soms om de meest onzinnige dingen. Het zijn vluchtdieren, dus dan zullen ze inderdaad proberen weg te komen. Belangrijkste is dat jij rustig moet blijven en niet bang moet zijn, want dan voelt het paard dit ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:42

Ik ben er vrij zeker van dat er paarden zijn met stoornissen maar daar hoef je je bij jouw paard geen zorgen om te maken. Die reageren wel iets extremer dan wat jouw pony deed.
Ik vrees eerder dat na de schrikactie, jij een beetje bent gaan spannen omdat je het simpelweg spannend vond (en icm een angststoornis zal dat ook zeker doorwerken.) waardoor jouw paardje jouw spanning heeft overgenomen.
Ik weet dat het veel makkelijker gezegd is dan gedaan, maar probeer na een schrik actie eens een paar keer diep in en uit te ademen en heel bewust jouw spieren te ontspannen. :) Zodat je jouw spanning niet over brengt op je paard. :)

Flode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:51

Wat ik ook goed vind zijn wat schriktrainingen volgen. Dan leer je exact hoe je paard reageert in bepaalde situaties. En hoe je zelf het beste kan anticiperen. Goed voor je zelfvertrouwen!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:38

Ik ben zelf wel een paniekhaas maar je pony of paard hoeft dat echt niet over te nemen. Je moet alleen heel erg kien zijn op wanneer jij bang wordt. Probeer dan net te doen alsof je heel cool bent. Lekker lang blijven zitten, handen ontspannen houden, rustig ademen en ga desnoods zingen, maakt niet uit wat (al kan ik uit ervaring wel vertellen dat liedjes met de naam van je dier soms wat verwarrend werken). Even alles in je lijf aanspannen en dan helemaal loslaten helpt soms ook, vooral als je zelf niet eens voelt hoe gespannen je bent. Is sowieso een goede oefening, ook zonder paard.

Overigens was het een vrij normale paardenreactie. Zo'n dier kan 'zomaar' ineens ergens van schrikken en dan best nog even wat druk blijven. Het was immers even erg spannend voor het paard, of het nou echt een paardvretend monster was of gewoon een verkeerd om liggend blaadje. Ze schrikken soms van de raarste dingen (ik bedoel maar, vergeetmenietjes :roll: staat zo'n malle pony totaal ontspannen tussen rond razend zwaar verkeer, gaat ze in de vlekken van een bosje vergeetmenietjes ) . Als je zelf je het schompes schrikt sta je ook nog vaak even na te trillen, toch? Gewoon even rustig aan doen, lekker diep ademhalen weer, desnoods even blijven staan en/of afstappen als je je daar prettiger bij voelt. Als de ergste spanning is gezakt kun je weer rustig verder sjouwen.

Schriktraining kan inderdaad ook heel goed helpen :j . Zo leer jij hoe je paardje schrikt, hoe jij dan het best kunt handelen en met een beetje geluk worden jullie allebei nog dapperder ook. Als je geen echte schriktraining kunt krijgen kun je altijd nog proberen of je zelf dingen kunt zoeken die eng zijn (kliko's, ballonnen, wapperdingen, zeil of andere gekkigheid die volgens een paard niet in een weiland of bak thuishoren). Die kun je dan in de bak of weiland zetten en dan aan de hand of onder het zadel oefenen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:08

Waarom hij dat doet? Omdat jij hem dat aanleert te doen.
Hij wordt gespannen en 'schrikt', jij wordt gespannen en laat hem stil staan en stijgt af. Dat is dus een release voor hem. 'Hey, wanneer ik gespannen wordt, wordt mn ruiter bang (waarmee je de leiderschap dus naar je paard geeft) en wordt het makkelijker voor mij'.
Er is helemaal niks mis mee om er af te stappen wanneer je paard en jij gespannen worden, het is eigenlijk het beste om te doen. Want jij kan angst en stress echt niet voor je paard verstoppen voot je paard. Dat voelt hij hoe dan ook aan, dat is hoe paarden overleven.
Alleen wat je moet doen wanneer je afstapt, is hem op een bepaalde manier aam t werk te zetten. T is moeilijk uit te leggen wat je nou precies moet doen zonder het te laten zien.. maar er is een manier om de buikspieren te ontspannen (dat is waar ze zichzelf aanspannen om zich klaar te maken voor schrikken, bokkem etc.). Dat is bij disengaging (de power uit je paard halen. Ook wel gebruikt als de one rein stop) en hem cirkelen rond jou en heel veel van hand veranderen. Maar dit wordt gedaan op bepaalde manier dat ik niet kan uitleggen over het internet..

Daarnaast moet je je bedenken dat een paard een prooidier is. Hij overleeft dus door te schrikken en dan te rennen. Schrikken is dus een natuurlijke reactie van een paard en dat WIL je er niet eens uit halen. Wat je wel wilt doen is dat je de focus van je paard zo snel mogelijk terug naar jou krijgt.. dat is de kunst. Dat is leiderschap. Dat ze jou kunnen vertrouwen en de focus terug kunnen krijgen op jou. Snap je dat? :)
En ook, een paard heeft de ogen op de zijde van het hoofd. Wanneer je ergens naar toe gaat en er is een enge auto aan de andere kant die er normaal gesproken niet is.. heeft hii dat nog maar 1 keer gezien aan een kant. Wanneer je op de terug weg dezelfde route gaat en hij ziet dat in zn linker oog, is dat namelijk helemaal iets nieuws voor hem! Hij heeft dat nog niet eerder gezien uit dat oog. Dat is ook belangrijk om te weten.. wanneer je een paard desensetized of iets aan leert moet je dat uit beide ogen doen.. daarom ook moet je naast hem kunnen lopen aan de rechter en linker kant van je paard.

hallotjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:52

Enge dingen doen zodat hij het leert