Paard fixeert zich

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

The_Cat

Paard fixeert zich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 09:10

Sinds enkele weken heeft mijn paard last van fixatie problemen, om het zo maar te zeggen. Het is de eerste winter die we gaan doen op deze stalling, en voorgaande winters op de andere stalling was er geen probleem.

Op onze vorige stalling was mijn paard gestald naast de piste (stallen, dan gang, dan piste). Op deze stalling zijn alle stallen apart van de piste, en is het gewoon piste in dat gebouw, niets meer. Nu op onze huidige stalling is de piste groot, en klinkt het nogal hol, geluiden worden er redelijk in verscherpt. Op de vorige was er altijd een drukte + radio waardoor dat 'probleem' niet was.

Nu hebben we sinds enkele weken het volgende. Mijn paard vindt tegenwoordig 'iets' (waarvan niet altijd duidelijk is voor mij wat het is) om zich op te fixeren. Normaal loopt men paard altijd rond als een kleine zuurpruim, maar nu steekt het de oren naar wat het ook is dat hij ziet/hoort, en blijven die dat volgen. Soms is het een persoon, soms zie ik niets, gisteren was het een deken. Maar het is dan ongelooflijk moeilijk om hem aan het werk te houden, en soms gaat het zo ver dat hij besloot om van het object ook nog effectief te gaan lopen. Dan wordt het helemaal irritant. Nu op onze vorige stalling was mijn paard belachelijk bomproof, nu gaat hij al lopen als er iemand zijn neus snuit, en als dat dan perongeluk de persoon is waarop hij gefixeerd is. Nu we staan op deze 'nieuwe stalling' sinds februari dit jaar, maar dit is dus de eerste winter. Momenteel is het weer kalm, maar op het einde van de week geven ze guur weer (veel wind) en ik weet echt niet wat ik dan moet gaan aanvangen met hem als er dan echt dingen gaan zijn om van te gaan lopen.

Ik was aan het denken om misschien iets 'kalmerends' onder zijn voeding te doen zoals kamille? Hij staat de hele dag buiten, s'avonds binnen. Krijgt maar beperkt krachtvoer en veel hooi.

Ook nog even ter info, ik heb minstens 1x in de week les dressuur, en 1x in de maand grondwerk. Moesten er ergens tips zijn hoor ik graag

To ride a horse is to ride the sky.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:20

Wellicht kun je zon "hand"radiootje meenemen en die aanzetten in een hoek oid? Dat er wat meer geluid in de baan is non stop en er dus geen reden is om te fixeren?

Verder ken ik het wel. Hier eentje die al maanden op dezelfde stal staat en nog altijd spastisch kijkt naar het bankje in de hoek. Dan ligt het kussentje anders, de drafbalk voor het bankje ligt anders/er ligt een deken bij het bankje etc etc etc (zelfs als ze er bij staat en ik leg de deken voor haar neus op het bankje dan doet ze het volgende rondje debiel terwijl ze op t neerleggen zelf niet reageert).

Soms met man en macht wegspringen uit die hoek of er weigeren heen te gaan. En als ze er dan een paar keer langs is geweest er wel langs gaan maar met oren gespitst op het bankje. Dan de andere kant op en t begint weer van voor af aan.

Echter.. met lang teugeltje er gewoon langslopen zonder morren... afentoe keertje wegstappen maar over t algemeen braaf er langs kachelen.

Schiet mij maar lek _O-

Mijn oplossing.. niet frustreren en het zien als oefening van dingen die ook op wedstrijd kunnen gebeuren. Dan moet je het ook gewoon netjes en vriendelijk oplossen.

Ik doe tegenwoordig mn ipod aan en oortjes in en als ze dan ineens spooky reageert heeft zij iets gehoord maar ik niet dus reageer ik op haar reactie en anticipeer ik nie op wat zij zou kunnen horen.

Dat werkt ook best fijn voor mij (Als het er niet is voor mij om te zien/horen is het er ook niet voor haar) soms schrikt ze dan een keer echt maar meestal is dat na 2 passen weer over omdat ik niet reageer/anticipeer.

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 09:37

S_en_Z schreef:
Wellicht kun je zon "hand"radiootje meenemen en die aanzetten in een hoek oid? Dat er wat meer geluid in de baan is non stop en er dus geen reden is om te fixeren?

Verder ken ik het wel. Hier eentje die al maanden op dezelfde stal staat en nog altijd spastisch kijkt naar het bankje in de hoek. Dan ligt het kussentje anders, de drafbalk voor het bankje ligt anders/er ligt een deken bij het bankje etc etc etc (zelfs als ze er bij staat en ik leg de deken voor haar neus op het bankje dan doet ze het volgende rondje debiel terwijl ze op t neerleggen zelf niet reageert).

Soms met man en macht wegspringen uit die hoek of er weigeren heen te gaan. En als ze er dan een paar keer langs is geweest er wel langs gaan maar met oren gespitst op het bankje. Dan de andere kant op en t begint weer van voor af aan.

Echter.. met lang teugeltje er gewoon langslopen zonder morren... afentoe keertje wegstappen maar over t algemeen braaf er langs kachelen.

Schiet mij maar lek _O-

Mijn oplossing.. niet frustreren en het zien als oefening van dingen die ook op wedstrijd kunnen gebeuren. Dan moet je het ook gewoon netjes en vriendelijk oplossen.

Ik doe tegenwoordig mn ipod aan en oortjes in en als ze dan ineens spooky reageert heeft zij iets gehoord maar ik niet dus reageer ik op haar reactie en anticipeer ik nie op wat zij zou kunnen horen.

Dat werkt ook best fijn voor mij (Als het er niet is voor mij om te zien/horen is het er ook niet voor haar) soms schrikt ze dan een keer echt maar meestal is dat na 2 passen weer over omdat ik niet reageer/anticipeer.

De handradio is misschien een idee :)! thanks! Het is inderdaad zo dat ik mezelf ook iets te snel druk maak in zijn gedrag, dat helpt dan ook niet helemaal. Het is ook zo 'nieuw' voor me dat hij zo doet :p

To ride a horse is to ride the sky.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:47

Het klinkt alsof hij van zichzelf volgzaam/onderdanig is.

Wanneer jij als "leider" gespannen/gestresst/gefrustreerd raakt dan heeft hij niemand om op te bouwen (geen goede leider) en dan komt het vluchtinstinct omhoog.

Probeer voor jezelf iets te vinden dat jou Zen maakt. Dat zal al een hoop schelen :j

Als je m echt te hoog in energieniveau vind zou je ook kunnen minderen in krachtvoer. Dan zakt het energieniveau vaak ook al een hoop.

Ik heb mijn vorige stresskipje een tijd op de magnesium gehad en dat werkte wel icm minder krachtvoer.

Voor paardje dat ik nu doe merk ik eigenlijk geen verschil met magnesium maar die krijgt wel wat meer krachtvoer.

Succes!

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie