Paard uitgegleden, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_mjwb

Paard uitgegleden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 11:11

Mijn paard is gisteren uitgegleden over de weg toen hij schrok van een busje die te hard voorbij reed. Hij sprong omhoog en gleed toen met zijn achterbenen uit over de weg waardoor hij in de splagaat lag. Toen hij omhoog probeerde te komen kwam hij met zijn linker achterhoef tegen zijn rechterachterbeen aan waardoor hij nu drie wondjes heeft boven zijn hoef waar bloed uit kwam. Ik heb hem even een stukje laten draven maar hij liep gelukkig gewoon normaal en leek er verder geen last van te hebben. Toen we terug kwamen op stal heb ik zijn been even gekoeld en er daarna betadine op gesmeerd.

Ik neem aan dat hij nu veel spierpijn heeft en hij is ook een beetje stijf. Kan ik nu wel gewoon longeren? Of is het - het beste om even een paar dagen niks te doen?

Yenni

Re: Paard uitgegleden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:18

Aangezien hij wondjes heeft zou ik iedere dag ontsmetten. Je zou even kunnen kijken hoe hij loopt natuurlijk. Loopt hij kreupel dan de da bellen maar je zou hem wel kort kunnen longeren. Anders word hij nog stijver lijkt me.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:20

Beetje rustig bewegen is meestal prima. Hij kan wel stuk slechter zijn dan gisteren omdat het nu stijf is geworden. Eerst even aan de hand wandelen en kijken ... en daarna beslissen of longeren nu een goed plan is. Dat ligt ook een beetje aan je paard. Als paard meestal gewoon rustig te longeren is (dus geen rare sprongen ofzo) dan kan je makkelijker even longeren maar wel beetje rustig aan doen.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:22

Oei wat vervelend!
Goed de wondjes controleren. Evt wat groene klei erop.

Zelf zou ik qua beweging kiezen om (zomogelijk) meermalen per dag (voor een dag of 4) te stappen aan de hand. Zoveel mogelijk rechtuit. (Evt op het harde)
Longeren zet hem in een buiging wat vervelend kan zijn voor zijn achterhand die zo uit zijn normale stand is geweest.
Veel sterkte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:23

Paarden die in de spagaat gaan altijd heel goed bekijken en voelen in beweging, vaak schiet er toch iets scheef in het bekkengebied. En inderdaad, eerste paar dagen stappen , rechtuit.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:24

Als hij niet kreupelt dan idd gewoon even longeren. Lekker even aan het halster een rondje doen. En gewoon de wei in als hij dat normaal ook gaat.

Wat evt ook zou kunnen doen als je longeren niet aan durft om een stuk met hem te gaan fietsen. Maar ik weet natuurlijk niet of hij daar braaf mee is.

Zou in elk geval nog even niet rijden zolang hij wat stijf is.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:29

Enige voorzichtigheid is denk ik goed, in een spagaat gaan kan best ernstige gevolgen hebben. Ik zou ook kiezen voor stappen rechtuit de eerste dagen, dan daarna misschien eens longeren en zeer secuur kijken naar hoe hij beweegt . Eens met voorgangers: bekkengebied, en spieren kunnen schade oplopen. Misschien voor de zekerheid over een week na laten kijken door fysio?

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 11:41

Bedankt allemaal! Ik wilde eigenlijk al gelijk de DA erbij halen om te kijken maar ik dacht dat ik het toch beter even op bokt kon vragen omdat er verder niks met hem lijkt te zijn.
Ik zal de komende dagen rustig met hem doen en lekker veel stappen aan de hand door de bak. Mee naar buiten nemen doe ik dan liever even niet voor als hij weer schrikt en het misschien erger wordt als het weer gebeurd.
Wondjes ontsmetten doe ik zowiezo elke dag met betadine of is iets anders toch beter?
Met longeren maakt hij niet echt rare sprongetjes, soms schrikt hij wel van de bosjes maar verder niet. Gewoon rustig stappen aan de longeerlijn kan ook?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:43

Paard van mijn instructrice heeft ooit hetzelfde meegemaakt. Enkele dagen rustig aan doen en de stijfheid was weg.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 12:42

Ik heb de wondjes ontsmet en ongeveer een kwartiertje over het erf met hem gestapt.
Ik ga dit de komende dagen herhalen, bedankt! :)

De wondjes:
Afbeelding

* Ik weet dat zijn hoeven lang zijn. De hoefsmid komt volgende week.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:47

ik zou als ik jou was niet elke dag insmeren met betadine . betadine is best een hardnekkig spulletje . je kan beter 2x per week schoonmaken met betadine en voor derest alleen spoelen en groene klei of honingzalf eropsmeren .

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:04

Tegen de spierpijn: ARnica D6 druppels, 20ml per dag.

Dat spul haal je bij de gewone drogist. Druppels kun je geven op een stukje brood, over het voer of met een pipetje in de mond spuiten.
Is homeopatisch, vooral bedoeld voor mensen maar het werkt ook bij paarden.

Ik zou zelf niet al te veel smeren op wondjes. Genezing gaat toch vrijwel altijd het beste zonder allerlei smeerseltjes of ontsmettingsmiddel. Laat er lekker een korstje op komen en geef de natuur de kans om zelf te herstellen. Gaat het ontsteken, of loopt het been op tot rare dikte, dan bel je de DA.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 13:10

Oke bedankt! :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:15

Kun je hem niet zoveel mogelijk buiten zetten ipv op stal? Onbelaste beweging lijkt me het beste en zo voorkom je het iedere keer weer in beweging moeten komen na het stilstaan op stal.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:19

Was er nog iets te zien bij het wandelen? Of was er nog wat te voelen bij zijn achterbenen en heup?
De wondjes zijn maar mini dat geneest (zeker als het de eerste dag goed bloedde) wel prima niet teveel aanzitten.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 14:29

Hij staat 's nachts op stal en overdag in zijn eigen paddock. De paarden staan allemaal naast elkaar maar wel afgescheiden met een lint zodat ze hun eigen stuk hebben waar ze kunnen lopen enzo.

Hij liep gewoon normaal en zijn benen en heup voelden beide niet dik aan. Ook zijn kont en buik voelen niet dik. Hij staat ook gewoon nog op zijn achterbenen, niet dat hij er eentje elke keer optilt en dan afwisseld.