Paard mest veel tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Paard mest veel tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 20:16

Hoi, ik rijd een haflinger bij en sinds 2 weken is het een vaste prik geworden om te gaan mesten: 2 tot soms wel 7(!!)keer. Nou heeft ze helaas geleerd dat ze mag stilstaan tijdens het poepen en dat is enorm vervelend + dat ik steeds na het rijden 2 keer met paard en mestboy de hele bak door moet. De poep is vaak dun en bijna nooit echt een normale hoop. Ze krijgt ook sinds een aantal weken een beetje muesli bijgevoerd om de winter door te komen. Dit is hetzelfde als vorig jaar en ik kan me niet herinneren dat ze toen zo veel mestte. Zou dit de oorzaak kunnen zijn of toch spanning? En waar zou de spanning dan vandaan kunnen komen? Aangezien alles voor en tijdens het rijden hetzelfde is als voordat het begon.
Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard mest veel tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:21

Is er wat veranderd aan het ruwvoer? Weidegang eraf? Muesli kan weggelaten worden om te kijken of dat van invloed is.

Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Paard mest veel tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 20:24

Ze staat 24/7 buiten en krijgt geen extra ruwvoer. Ik zal de eigenaar vragen of de muesli even weggelaten kan worden.

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: Paard mest veel tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:30

Als ze geen ruwvoer bij krijgt ligt het waarschijnlijk aan dat ze op dit moment alleen maar nat voer binnen krijgt. Paarden die tijdens natte periodes alleen gras krijgen gaan daar vaak van aan de dunne. Te weinig droge stof dus om ballen te maken. Als ze geen droog voer bij mag, blijft het mest ruimen voorlopig :Y)

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:36

Eens met Tarek. Gras is in deze periodes een stuk natter door het weer. Als je, je paard aan het werk zet stimuleer je ook de darmen. Hooi kan het verbeteren.

Heb je haar temperatuur al opgemeten? Kan ook zijn dat haar weerstand wat lager is natuurlijk..

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:38

Hoe lang rij je haar al en waar ga je rijden? Thuis? Of op locatie waar ze nog niet zo vaak is geweest? Die van mij raakt ook aan de race als ik op locatie ga rijden, mag er iemand achteraan met opvangzakje :Y) Dat is wel door spanning.

Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Paard mest veel tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 20:46

Oké, hooi bijvoeren dus. Land is inderdaad aardig nat. Ik rijd haar al bijna 3 jaar en altijd in dezelfde rijhal.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paard mest veel tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:54

Staat ze op het land? Ja meen ik te lezen, kwaliteit van gras en omstandigheden buiten zullen echt meespelen, aangezien samenstelling van haar rantsoen nu heel anders is dan in stel, mei.
Wormonderzoek of ontwormen kan ook handig zijn evenals keer zakje met verse mest ophangen met water om te kijken of er veel zand in zit.
Stress kan ook meespelen tijdens het rijden, maar dan moet je je afvragen of daar iets in verandert is.
En stilstaan met rijden, tja, daar kan jij wat aan doen, mijn jonkie deed dat in het begin ook, nu niet meer als ik haar rij (moet zeggen stilstaan was wel makkelijker opruimen).