paard zomaar in depressie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juulke123

paard zomaar in depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 16:17

Hoi hoi,

Mijn pony (26 jaar) staat sinds een 3 weken al de hele dag op dezelfde plaats in de wei wat te suffen. Hij loopt af en toe naar zijn drinkbak en voeder rek en daarna weer terug naar dezelfde plek verder suffen/dutten. Ik werk bij mijn pony op de boerderij dus kan hem van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in de gaten houden. Eerder was het een energieke pony die gelijk keek als je floot of zijn naam riep, maar nu, helemaal niets.... :( hij staart maar wat voor zich uit op die plek of staat daar te dutten. Is dit een vorm van depressie of iets in die trant? Heeft iemand idee hoe ik dit kan verhelpen??

Groetjes Julie

Thenexttry

Re: paard zomaar in depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:27

Staat je paard alleen of nog met andere op de wei ?

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 16:28

hij staat met koeien in de wei

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:32

is hij al eens getest op cushing/PPID?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:36

juulke123 schreef:

:+
Dat zijn toch geen maatje voor een paard.

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 16:36

nee dat hebben we nog niet getest volgens mij. De da heeft hem wel zo onderzocht maar was er toen niet bij. Maar niet op cushing volgens mij

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 16:36

420BlazeIt schreef:
juulke123 schreef:

:+
Dat zijn toch geen maatje voor een paard.

toch gaat hij er wel mee om, hebben verder geen pony's... :(

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:37

Cushing/ppid test je via het bloed. Deze maand zijn de testen gratis.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:40

Is er iets veranderd?
Aantal uur op het land, een vriendje weg gegaan, ander voer, etc.
Of kan het zijn dat hij zich eenzaam voelt? (Koeien zijn geen paarden. Een paard wil hoort met soortgenoten te staan. Maar misschien is er een reden dat dat niet kan?)

Edit: jah, tuurlijk gaat hij er mee om. Wat moet hij anders? Als jij met een stel apen opgesloten word zal je daar ook mee omgaan, maar je hebt vrij weinig aan ze.
Laatst bijgewerkt door Pindakaa7 op 16-09-16 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:40

ik zou niet meteen aan een depressie denken als er verder niets is veranderd (ander paard vertrokken of zo) maar eerder aan iets lichamelijks. Je pony is toch al op leeftijd. Maar ik durf hier niet over allerlei kwaaltjes en kwalen te speculeren. Maar als deze maand de testen voor cushing gratis zijn (meestal wel alleen de test, niet het bezoek van de dierenarts) dan is dat wel een idee.

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 16:43

okee, nee heb hem 8 jaar en er hebben altijd koeien bij gestaan omdat de boer waarbij hij staat geen andere pony's/ paarden wilt houden. Verder staat hij dag en nacht buiten want daar voelt hij zich het beste bij

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:43

Als er niets in de situatie veranderd is, en hij altijd al met de koeien gelopen heeft denk ik inderdaad dat je het toch in de medische hoek moet gaan zoeken. Gezien zijn leeftijd is Cushing/PPID een reeele mogelijkheid. Zoals iemand hier boven zei, deze maand is het gratis testen.
Misschien eens informeren bij je DA?
Hier op de bokt Wiki staat een hele mooie lijst met mogelijke verschijnselen bij Cushing/PPID, en uiteraard hoeven ze ze niet allemaal te hebben. Sommige paarden hebben maar 1 of 2 verschijnselen, anderen een hele waslijst.
maar misschien herken je er iets in van je pony.

http://www.bokt.nl/wiki/Cushing

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:43

juulke123 schreef:
Mijn pony (26 jaar) staat sinds een 3 weken al de hele dag op dezelfde plaats in de wei wat te suffen. Hij loopt af en toe naar zijn drinkbak en voeder rek en daarna weer terug naar dezelfde plek verder suffen/dutten. Ik werk bij mijn pony op de boerderij dus kan hem van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in de gaten houden. Eerder was het een energieke pony die gelijk keek als je floot of zijn naam riep, maar nu, helemaal niets.... :( hij staart maar wat voor zich uit op die plek of staat daar te dutten. Is dit een vorm van depressie of iets in die trant? Heeft iemand idee hoe ik dit kan verhelpen??

Groetjes Julie

Hoi Julie, als het gedrag van je pony zó ineens veranderd is - terwijl verder alles hetzelfde is gebleven- dan is er zeker iets aan de hand. Hij zit blijkbaar helemaal niet meer lekker in zijn vel... Je kan beginnen met hem te temperaturen. Heeft hij verhoging? En dan op korte termijn met de DA overleggen, welk nader onderzoek in dit geval zinvol is.

En misschien is het tijd om hem te laten gaan? -O- Maar de DA is de enige op dit moment, die je écht kan gaan helpen bij uitvinden wat er is... Sterkte!

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 16:45

Hasjam_Poe schreef:
juulke123 schreef:

Groetjes Julie

Hoi Julie, als het gedrag van je pony zó ineens veranderd is - terwijl verder alles hetzelfde is gebleven- dan is er zeker iets aan de hand. Hij zit blijkbaar helemaal niet meer lekker in zijn vel... Je kan beginnen met hem te temperaturen. Heeft hij verhoging? En dan op korte termijn met de DA overleggen, welk nader onderzoek in dit geval zinvol is.

En misschien is het tijd om hem te laten gaan? -O- Maar de DA is de enige op dit moment, die je écht kan gaan helpen bij uitvinden wat er is... Sterkte!

jaa, ik ga de da erop zetten, hopelijk komt daar iets zinvol uit

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:46

met koeien kun je ook aan leverbot denken. Zou het sowieso in het medische zoeken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:48

Eerst even checken of 't beestje geen koorts heeft.
2e optie voor mij is idd cushing. Gezien zijn leeftijd,de lusteloosheid en de periode van het jaar is die kans zeker bestaande. Indien positief, kan hij nog een fijn leven hebben op medicatie. :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:21

Het was ook erg warm hem die van mij van 24 was sook erg rustig
kan de leeftijd, zijn, en warmte, maar als je twijfelt de dierenarts laten komen en die de pony na laten kijken :j