Paarden draaien door als ze niet bij elkaar zijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Paarden draaien door als ze niet bij elkaar zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 11:01

De titel zegt het al....

Mijn paarden staan in de zomer 24/7 buiten.(Met zijn 3en)
Ongeveer 4 tot 5 x per week rij ik ze.

Als ik ze op stal zet dan is er niets aan de hand, maar haal ik er 1 uit dan draait de rest op stal compleet door.
Dat uit zich in luid hinnikken, schrapen , tegen de deur aan stampen.
Ik heb vanalles geprobeerd, rustig blijven, boos worden,

En het paard dat ik op dat moment rij wil heel graag terug naar zijn vrienden.
Maar dat laat ik niet toe, ik rij gewoon door en zet ze aan het werk.

Ik heb het ook al geprobeerd om 1 uit de kudde te halen en de rest op de wei te laten.
Was ook geen suc6, rennen gewoon door de stroomdraad heen.

Voorheen ging het niet zoals nu, schreeuwden ze wel naar elkaar maar dat ging dan ook wel weer over.

Ik wil het graag paard vriendelijk oplossen, hebben jullie tips wat wel en niet doen?

Alvast bedankt!

Elisa2

Re: Paarden draaien door als ze niet bij elkaar zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:36

Is er iets veranderd? ik vraag me af waarom het voorheen wel ging en nu niet meer?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:49

Mijn grootste ergenis...

Ik zou ze gewoon op stal laten, hooi er bij en toch gaan rijden. Verder het complete gedrag negeren. Als ze een veilige stal hebben kan er ook niet veel gebeuren.

Succes! Ik ben wel benieuwd wat anderen voor tips geven

Sammie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:53

Hoii, ik weer niet of dit hier mag..., maar ik herken je probleem wel een beetje. Ik heb sinds kort een nieuw paard. Als ik haar uit de kudde haal en op de poetsplaats zet, is ze heel onrustig. (Draaien, schrapen, dribbelen, pogingen tot steigeren etc). Dit probleem heb ik niet als alle paarden op stal staan en ik haar dan uit haar stal haal. Ik heb veel gelezen maar iedereen heeft weer andere do's en dont's, dus ik lees even mee! :)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 19:38

Elisa2 schreef:
Is er iets veranderd? ik vraag me af waarom het voorheen wel ging en nu niet meer?

Nee er is niets veranderd.
Ik kan me ook niets bedenken waarom ze dit doen..

_zusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 23:54

Jeetje vervelend zeg! Ik zou inderdaad probleemgedrag negeren en "gewoon" gaan doen wat je van plan was anders wordt het vrees ik alleen maar erger.
Wel apart dat ze dit gedrag opeens zijn gaan vertonen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:29

Wel gek omdat ze dit gedrag eerst niet vertoonde... Ook gek omdat ze dus altijd met zijn tweeën achter blijven?

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 10:17

Jessix schreef:
Wel gek omdat ze dit gedrag eerst niet vertoonde... Ook gek omdat ze dus altijd met zijn tweeën achter blijven?

En dat is het ook, ze zijn erg aan elkaar gehecht zeg maar.

Ik ga het maar gewoon negeren , dat is denk ik het beste .

Gewoon geen aandacht meer aan besteden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:24

No_No schreef:
Mijn grootste ergenis...

Ik zou ze gewoon op stal laten, hooi er bij en toch gaan rijden. Verder het complete gedrag negeren. Als ze een veilige stal hebben kan er ook niet veel gebeuren.

Niet bepaald paardvriendelijk. Ik denk dat ze niet eens van het hooi eten dan. En in de stal kunnen ze zichzelf ook lelijk verwonden.

Trainen hiermee dus. Bijv. met de clicker

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:27

Dit had die van mij aan het begin ook heel erg toen hij bij mij kwam, bij zijn vorige eigenaresse stonden de paarden bijna de hele dag binnen dus was hij nooit alleen. Bij ons is het vanzelf over gegaan, het enige wat ik deed is hem juist niet vastzetten of in een stal gooien, maar gewoon zelf vasthouden en rustig doorgaan met opzadelen/whatever. Het is er nu eigenlijk volledig uit.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:15

Tabaluga12 schreef:
No_No schreef:
Mijn grootste ergenis...

Niet bepaald paardvriendelijk. Ik denk dat ze niet eens van het hooi eten dan. En in de stal kunnen ze zichzelf ook lelijk verwonden.

Trainen hiermee dus. Bijv. met de clicker

Paardrijden is ook niet paardvriendelijk. Als de stal veilig is en ze staan met z'n tweeën dan weet ik niet wat er paardonvriendelijk aan is. Misschien kan je dat ook toelichten?

Maar hoe zou je het dan aanpakken met de klicker?
Er staat ook onder dat ik wel benieuwd ben wat voor andere tips er langs komen.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 11:43

Wellicht is dat een optie om met een klikker te werken.
En ze kunnen id beter op stal staan dan i d wei.
Door de stroomdraad rennen en zichzelf verwonden is voor mij ook geen optie.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:50

Herkenbaar probleem :j Hier een ruin die erg aan mijn merrie hangt. Gewoon niet te veel van aantrekken, ik laat hem maar rennen en gek doen. Na een tijd wordt hij meestal vanzelf rustiger en tegen dan ben ik al weer terug met de merrie. Verlatingsangst is een 'probleem' dat wel vaker voorkomt met paarden die in kuddeverband leven. Het is een logische reactie dat het paard angstig wordt. Gewoon lekker op de wei laten, goede stroom en schrikdraad voorzien en dan zie ik geen probleem.

Hier een interessant artikel over verlatingsangst bij paarden. Evt kan je begeleiding zoeken om dit probleem op te lossen. http://horsefulness.be/mijn-paard-heeft ... ingsangst/

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:09

Ja verlatingsangst en alleen achter blijven is inderdaad wel een bekend probleem, maar vaak is speelt dat geen rol wanneer er nog twee paarden achterblijven zoals in het geval van TS.

Ik ben ook wel benieuwd naar wat je dan kan doen met een klikker om dat te verhelpen?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:27

Hier lopen ook nog twee Shetten bij mijn ruin en toch haalt hij daar àbsoluut geen steun uit. Ik herken het probleem dus maar al te goed. Heb echter nog geen echte oplossing gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:39

Herkenbaar dit. Bij mij is het niet zo dat de 2 achterblijvers zich druk maken. Nou ja, soms rent de pony wat heen en weer en hinnikt hij stevig, maar het paard dat ik uit het land haal om te poetsen, kan behoorlijk flippen als ze merkt dat de andere 2 niet meer in zicht zijn.

Ik heb het voor een groot deel op kunnen lossen door haar in het begin wel 10x op een dag uit de wei te halen, rustig naar de stal te lopen en eigenlijk voordat ze kon bedenken dat ze "alleen" is haar weer teruggebracht naar haar vriendjes. Dit steeds iets langer uitbouwen. Ik kan haar nu poetsen (moet niet te lang duren), zadelen en gewoon gaan rijden, zonder dat er iets gebeurt. Na het rijden wil ze wel erg graag terug. Dit probeer ik soms wat uit te stellen door wat buig oefeningen te doen met wat wortels.