Hoe krijg ik mijn paard uit de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte_L

Hoe krijg ik mijn paard uit de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 21:45

Hi allemaal! :o

Ik heb een probleempje met mijn paard Guusje (13 jarige Friezen merrie) waar ik graag jullie advies voor zou willen vragen. Ze staat dag en nacht heerlijk alleen op het land het enige probleem is dat ze daar ook het liefst voor altijd zou willen blijven staan, het is voor mij dan ook letterlijk onmogelijk om haar daar zonder hulp weg te krijgen. Ze maakt er een spelletje van door redelijk dreigend op mij af te komen rennen, een schijnbeweging te maken en vrolijk weer weg te rennen :evaw: .
Wat het allemaal nog iets lastiger maakt is dat ze niet zo van eten en aandacht houdt en daar dus ook niet voor naar mij toe komt.

Dingen die ik tot nu toe geprobeerd heb:
-De ezel eten/aandacht geven zodat ze misschien jaloers zou worden.
-Zonder touwtje de wei in zodat ze niet meteen zou denken dat ik haar mee zou willen nemen.
-Mest van het land halen en haar geen aandacht geven.

Over een join-up heb ik ook nagedacht maar de wei is erg groot met een aantal obstakels waardoor het lastig wordt. In de bak heb ik het wel geprobeerd maar daar luistert ze prima en komt ze gelijk als ik me wegdraai.

Ik weet dat er op het internet/Bokt al redelijk veel te vinden is over dit onderwerp maar de oplossing heb ik helaas nog niet gevonden. Mocht er een clinic zijn die jullie aanbevelen dan sta ik daar ook zeker voor open!

Alvast bedankt voor jullie hulp! +:)+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:58

Ja je moet het wel durven natuurlijk,maar in plaats van dat jij je weg laat jagen zou je het andersom moeten doen.
Ik doe niet aan join ups ofzo,maar als ik een paard heb wat ik wil pakken en zo op mij af komt,dan krijgt het van mij een zwieper van het touw achter de kont aan en ga ik achter dat paard aan.
Ik doe dan wel met lichaamstaal het paard afsnijden en ik bepaal waar ik het paard heen stuur in de weide

Die blijf ik dan wegjagen, en duurt vaak niet zo erg lang voor ze beslissen dat het toch leuker is om met me mee te komen.
En dan beloon ik gewoon met een aai, ik geef de paarden geen snoepjes als ze bij me zijn.

Maar het is heel makkelijk uitgelegd zo via internet, ik zie niet wat jouw paard nou eigenlijk doet.
Beste is toch als je iemand opzoekt met een beetje kijk op zulke paarden en die je kan helpen om je paard te leren komen?

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:06

ellepel schreef:
Ja je moet het wel durven natuurlijk,maar in plaats van dat jij je weg laat jagen zou je het andersom moeten doen.
Ik doe niet aan join ups ofzo,maar als ik een paard heb wat ik wil pakken en zo op mij af komt,dan krijgt het van mij een zwieper van het touw achter de kont aan en ga ik achter dat paard aan.
Ik doe dan wel met lichaamstaal het paard afsnijden en ik bepaal waar ik het paard heen stuur in de weide

Die blijf ik dan wegjagen, en duurt vaak niet zo erg lang voor ze beslissen dat het toch leuker is om met me mee te komen.
En dan beloon ik gewoon met een aai, ik geef de paarden geen snoepjes als ze bij me zijn.

Maar het is heel makkelijk uitgelegd zo via internet, ik zie niet wat jouw paard nou eigenlijk doet.
Beste is toch als je iemand opzoekt met een beetje kijk op zulke paarden en die je kan helpen om je paard te leren komen?

inderdaad ik bepaal waar je heen gaat als paard en je krijgt de tijd niet om zelf te besluiten :')

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 22:14

ellepel schreef:

Bedankt voor je reactie! :)

Allereerst wil ik even aangeven dat ik totaal niet bang ben voor het paard, weet namelijk dat er geen kwaad in zit en ze zou dan ook nooit door mij heen rennen. Eigenlijk komt wat jij doet redelijk overheen met een join-up maar helaas is de wei erg groot dus kan ik blijven rennen en door de obstakels wordt het ook lastig helaas...
Ja ben ik zeker met je eens daarom zou ik ook graag informatie krijgen van of over mensen die mij hierbij zouden kunnen helpen door middel van een training.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:19

Bij ons is het voordeel dat we paddock paradise hebben en je ze dus eventueel uit de wei het pad op kunt laten lopen.
Meestal helpt het wel om toch door te zetten, en dat kan wel even duren.
Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk, hopelijk vind je iemand om je te helpen :j

zebra89

Re: Hoe krijg ik mijn paard uit de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:24

Ik zou mss eens werken met grondwerk oefeningen? Als ze leert dat bij jou komen net zo'n oefening is als halthouden of overgang onder zadel (qua respect voor jou) zal ze in de wei ook komen als je dit vraagt.

Vind ze rijden wel leuk? Mijn merrie vond rijden wel leuk maar niet super leuk dus die liep weg. Mijn ruin is heel werkwillig en doe ik ook veel grondwerk mee en die loopy nooit weg. Dus mss stukje karakter maar ook zeker stukje respect.

Hoop dat je een oplossing vind

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:33

Ik had dat dus ook een paar maanden terug met mijn shetlander. Het was een heel gekloot maar ik had draad en paaltjes mee het land in en maakte zo steeds het land kleiner dat je niet zoveel hoefde te lopen. Ik heb het een paar keer moeten doen maar komt nu gewoon weer naar me toe.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:36

Je paard van schuin achteren benaderen. Nooit van voren dit is in paarden taal dominant en als het paard dan voor je weg rent is dat eigenlijk heel netjes dat hij voor je aan de kant gaat. Kijk maar eens hoe paarden elkaar benaderen dat is meestal van de zijkant en/of schuin achter