Acute verandering leiderschap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QuintaenJojo

Acute verandering leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 10:30

Onze 2 welshjes-a lopen al 2 jaar samen, een ruin van 5 en een merrie 6 jaar, al direct van het begin was de ruin de baas. Hij is een dominante maar eerlijke pony, de merrie is echt een 'merrie uit het boekje' en voordat deze ruin bij ons kwam, was het een ruziezoekertje in de wei, vandaar dat wij heel blij waren, dat ze direct ondergeschikt was aan de ruin. Ze lopen beide in enkel en dubbelspan, goed op conditie.

Maar nu! Gisteravond de pony's binnen gezet om 23.00, normale situatie, hij eerst aan het halster, daarna zij en dan naar stal. Vanochtend om 06.00 weer naar buiten, zoals gewoonlijk eerst hij halster aan en stal uit, dan haar stal open en samen mee. Daar merkte ik al aan de ruin dat hij niet op zijn gebruikelijk 'plek' liep. Afijn, bij de wei aan gekomen, halsters af, op het moment dat ik uit de wei stap komt de merrie zeer dominant op de ruin af en wat doet de ruin, hij geeft zich onmiddellijk over! En niet een beetje ook! Van een dominante stoere ruin in één nacht naar een volgzaam veulentje! Heb een hoop wisselende kuddes gehad, ook veranderende pikordes, maar ging toch vaak een paar dagen overheen en had meestal te maken met verouderde leider of gezondheidsproblemen (zwakte). Weet iemand wat hier de grondslag van kan zijn? Ruin is zojuist helemaal nagekeken, lijkt niets te mankeren. Heb dat gedaan, omdat in mijn beleving alleen het leiderschap zo bruut wordt overgenomen, als leider iets gemankeerd heeft afgelopen nacht. Graag ideeën van jullie...?

balance
Moderator Over Paarden

Re: Acute verandering leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:24

Ik zou het eerder zoeken in de hormoon balans van de merrie eerlijk gezegd. Benieuwd naar de reacties hierop.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:53

mijn ervaring is ook dat er meestal iets van ziekte in het spel is. Maar idd hormonen van de merrie zou ook wel kunnen.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 17:19

balance schreef:
Ik zou het eerder zoeken in de hormoon balans van de merrie eerlijk gezegd. Benieuwd naar de reacties hierop.

Hier heb ik eigenlijk helemaal niet aan gedacht, aangezien ze altijd vrij stabiel is geweest als merrie. Heb me vooral geconcentreerd op de ruin vandaag, maar ik ga dit eens voorleggen aan de veearts.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:40

Mijn eerste gedachte is de gezondheid (cq gemoedstoestand) van de ruin.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:44

meestal is het de merrie die de baas is.. last van de hormonen en een paar keer flink dreigen en menig ruin weet gelijk weer wat zijn plek is.

wellicht dat de merrie om de een of andere reden de afgelopen jaren niet het leiderschap op de wei wilde hebben? of de ruin is niet in goede doen.. gewoon de ruin even een beetje in het oog houden

en voor de rest zou ik mij er niet druk om maken wie de baas is op de wei toch?

bij ons is het de merrie met stip op 1, met zo'n beetje alles.. tenzij er een ruin of hengst in de wei ernaast staat en wat teveel praatjes heeft, dan loopt mijn ruin bijna in spaanse pas, dikke nek erop en als de merrie niet doorloopt met licht gebruik van tanden, achter de merrie aan om haar naar een plek te drijven waar het rustig is naar zijn zin.. en daar is de merrie weer de baas.