Hoi! Een hele tijd geleden ben ik begonnen met een nieuw verzorgpaardje (niet van mezelf dus) in het begin had ze geen vertrouwen in mensen, ze beet en trapte naar iedereen, fel, en je kon er gewoon niks mee.
Vanaf het moment dat ik ermee aan dr slag was geweest ging het al gauw heel goed en heb ik na veel grondwerk ook een begin kunnen maken aan het rijden (ze is al wel ingereden, voor dat ze verpest werd). Ik kreeg veel bewondering van klanten op stal die deze Merrie al heel lang kennen en ze stonden versteld zeiden ze. Dus ik heb wel degelijk wat bereikt.
Wat nu het probleem is, ik ben net een paar dagen terug van 2 weken vakantie, dus 2 weken niet op stal geweest. Nu lijkt ze al weer de vertrouwen veel kwijt te zijn, ze werd ook helemaal gek toen ik in de buurt kwam met het zadel (ze trok zich ook los). Heeft iemand misschien goede raad en weet wat dit kan betekenen.
Alvat bedankt
EDIT: ik moet er wel bij zeggen dat grandioos mis is gegaan doordat vorige bijrijders elke keer 2 dagen kwamen en dan bijv. Een paar weken niet. Wellicht dat dit iets heeft gedaan met haar?
Ja, na 2 weken mag je gewoon weer op 0 beginnen. Dus vanaf het begin en niet direct willen gaan rijden. Ze is het niet vergeten, maar je werk was niet bevestigd genoeg om door te kunnen gaan waar je gebleven was. Je zult merken dat je grondwerk nu sneller weer ok zal worden. Ik heb zelf ook 1, die als ze langere tijd staat, weer even vooraf gestart moet worden met grondwerk ed. Maar bij haar gaat dat tegenwoordig, omdat het dus al vaker gedaan is, vrij snel weer op rij niveau. Back to basics
Bij dit soort (onzekere) paarden altijd weer beginnen bij de basis (grondwerk) om de verhouding tussen jullie weer te bevestigen. Dat hoeft geen maanden te duren, maar is wel heel erg belangrijk.
smileydees
Geplaatst: 12-08-16 09:07
met Rina eens, aangezien haar vertrouwen in de mens dus niet optimaal lijkt te zijn rustig weer band opbouwen..
Ze herkent me duidelijk nog wel, in het begin liet ze me geen eens in de buurt. Ik kan nog wel wandelen, poetsen en afspuiten. Dus dat is nog wel wat toch?
Amyxxdh
Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-16 10:24
Amyxxdh schreef:
Ze herkent me duidelijk nog wel, in het begin liet ze me geen eens in de buurt. Ik kan nog wel wandelen, poetsen en afspuiten. Dus dat is nog wel wat toch?
Edit : ik bedoel, ik heb nog wel een goede indruk achter gelaten toch
Ja, je hebt veel goed gedaan. Twee weken vakantie zal altijd een grote stap terug betekenen bij zo'n paard. Je begint weer bij 0, maar zal nu minder tijd nodig hebben om weer te komen waar je was. Probeer het in ieder geval niet te overhaasten.