Koppig of iets anders?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Justme87

Koppig of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 09:13

Hoi dames,
Ik lees al een tijdje mee hier op bokt en heb er al handige tips gevonden. Maar nu zit ik met een situatie waar ik wat hulp bij nodig heb.

Ik heb mijn paard sinds mei, een 16 jarige hanoveraan. Hij heeft altijd alleen op stal gestaan en voornamelijk als menpaard gebruikt. Ik heb hem gekocht om lekker recreatie te rijden en hij staat aan huis. Al vanaf het begin heeft meneer wat eigenaardige koppige trekjes maar deze heb ik met hulp van jullie tips zo goed als opgelost.

Nu heeft meneer iets nieuws, als ik hem zadel in de stal komt hij zijn stal niet meer uit.. Echt pinnen in de grond en niet vooruit te krijgen. Dit heb ik opgelost door hem buiten zijn stal te zadelen en dit ging een tijdje goed. Nu blokkeert hij ineens voor de poort.. Maar alleen gezadeld.. Krijg hem er gewoon niet doorheen.. Soms duurt het wel een half uur.
Zodra ik erop zit vind hij alles prima en hij geniet van de bosritten. Na het rijden is hij ook altijd vrolijker.
Maar iedere keer dat gevecht voor ik weg ben. Verschrikkelijk. En soms heb ik ook gewoon geen tijd om een half uur te staan ruziemaken.
Ik heb al vanalles geprobeerd lief, streng.. Is hij nou gewoon koppig, test hij me uit.. Wat kan ik eraan doen dit te verbeteren?

Met zijn halster aan doet hij alles volgt netjes, halt, achteruit, opzij geen probleem maar hem gezadeld door de poort krijgen een gevecht. Opstappen voor ik door de poort gaat beter maar dit is niet ideaal ivm de ruimte als hij koppig doet en niet wil.. Voelt voor mij onveilig.

Wie o wie heeft tips voor deze situatie?

Elisa2

Re: Koppig of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:18

Past het zadel wel goed? of heeft ie enig ander ongemak in zijn rug wellicht? Wat waren zijn andere eigenaardige trekjes? {om te kunnen beoordelen of het om pijn/ dominatie etc. gaat}
Kun je met hem door de poort als hij ongezadeld is?

Justme87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 09:23

Het zadel kreeg ik bij hem en is op maat gemaakt.. Zou het in theorie niet kan zijn.
Eerst blokkeerde hij ook als ik hem van de wei haalde en terug op stal zette. Ook beet hij als hij stil moest staan.. Bij bv hoefsmid. Dit doet hij niet meer en wordt steeds liever.als hij op wei staat en ziet dat ik het zadel pak probeert ie weg te rennen. Maar zodra ik begin met zadelen is hij lief. Zonder zadel en hoofdstel blokkeert hij nooit. Wandel vaak met hem aan de hand door het dorp en dan volgt hij netjes..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:25

Heb je het paard laten keuren bij aankoop?

Tja dat een zadel ooit heeft gepast is natuurlijk geen garantie dat het nu nog past.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:26

Kan het niet zijn dat hij door het rijden anders in zijn rugbespiering zit?
Omdat het zo duidelijk zadel gerelateerd is zou ik het zadel toch laten controleren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:26

Oke hij vindt duidelijk het rijden/ zadel/ singel niet leuk..of heeft wellicht last van singeldwang.

Je kunt het eens proberen of hij het alleen op het zadel doet..dus zadelen zonder aansingelen en dan door de poort gaan.

Hoe rijdt je hem? en heeft ie weleens last van veel lucht in zijn buik/ gasserig met lopen?

Justme87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 09:34

Elisa2
Het rijden lijkt hij leuk te vinden en is ook niet lui.
Ik ga het vandaag proberen zonder aan te singelen . Hij heeft verder geen problemen met gasserigheid. Lijkt wel of hij steeds iets anders verzint om dwars te liggen.
Als mijn vriend hem uit de wei haalt dan duurt het soms een half uur voordat ie in zijn stal staat maar bij mij niet meer.
Ik weet ook dat het een tijd duurt voordat een paard echt een band voelt maar verder is hij altijd blij me te zien en hinnikt iedere keer. Maar hij is wel vanaf het begin vrij dominant en probeert steeds wat nieuws. De eerste weken was dat bv met opstappen. Altijd rondjes draaien. Dit doet hij nu bijna nooit meer.

Justme87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 09:36

Denk dat ik toch maar es ga kijken voor een ander zadel. Maar ik heb er 2 en hij doet het bij beide zadels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:44

Die van mij is op een bepaald moment beginnen blokkeren als het tuig erop lag, dan kreeg ik hem amper nog van de poetsplaats af (mende op dat moment alleen). Zonder tuig kon je er alles en overal mee, maar zodra het tuig erop lag ging een knopje om. Ik heb daar geen aandacht aan besteedt, immers dacht ik ook (en anderen zeiden mij dat) "koppig, moet gewoon doorzetten". Eénmaal voor de koets ging hij ook altijd, niet op zijn snelst, maar hij is van nature geen vlotte pony. Hij ging, dus voor mij een teken dat er niks was en gewoon koppig ...

Achteraf bleek dat hij een ernstig vitamine E tekort had en daardoor enorm spierpijn. Vandaar ook het staken zodra het tuig erop lag, hij wist als hij mee ging dat hij moest gaan werken en dat dit nog meer last zou geven. Ik zag het als koppig/dominant, maar het was gewoon super duidelijke communicatie... Waarom hij dan niet voor de koets ging staken weet ik niet, waarschijnlijk omdat hij wist dat het toch geen zin had, of dat hij ergens toch nog wat genoot, of dat hij toch gewoon super had zijn best wilde doen om mij te plezieren, ik heb geen idee...

Ik zou afstappen van het koppig zijn en hem een kans geven. Kijk alles na ivm zadel/ander tuig, hoe je rijdt, wat voor werk je doet/van hem vraag, wees zeer kritisch, ookal lijkt hij graag te lopen. Hoe weet je bv. dat hij van die bosritten geniet? Omdat zijn oortjes naar voor staan? Dat was bij die van mij ook, maar heb ontdekt dat dit zijn manier is om zich af te sluiten van alles en iedereen ... als de oren van die van mij niet bewegen is er iets wat voor hem niet ok is. En zo heeft elk paard zijn eigen manier van communiceren, moet je alleen even ondervinden ;)
Laat eventueel een bloedonderzoek doen zodat je zeker weet dat hij geen tekorten/spierpijn heeft (vitamine E, selenium & magnesium zijn bv. erg belangrijk in zo'n gevallen), etc. etc. Misschien zelfs laten keuren/foto's maken als je echt zeker wil zijn..

En pas als je zeker bent dat alles in orde is met je paard kan je gaan werken aan koppigheid, maar doorgaans is dit dan totaal niet meer nodig ;)

Justme87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 09:56

[***], dat van die vitamine zou idd nog wel es goed kunnen. Hij heeft lang stil gestaan en ik ben hem terug in conditie aan het brengen en spieren weer aan het opbouwen.. Ga meteen de veearts bellen voor een bloedonderzoek.. Thanks

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:53

Als paardlief het ook doet wanneer je hem uit de wei haalt om naar stal te brengen zou ik niet zozeer denken aan ingeldwang of slecht passend tuig... Is het paard gewend om in de stal/stalgang getuigd te worden? Of werd dat voorheen op een open plek gedaan ivm kar? Hoe verlaat je het terrein, erop of ernaast?

Vaak zie je mensen in lichaamstaal niet leiden, waardoor paarden gebruik maken van de situatie en dus niet volgen. Dit komt wel vaker voor bij nieuwe combinaties (en/of mensen die voor de eerste keer een eigen paard hebben).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:56

Babootje schreef:

Tja dat een zadel ooit heeft gepast is natuurlijk geen garantie dat het nu nog past.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:04

Goede tip van Sabine! vitamine E tekort heb ik vaker gelezen dat dat voor nogal wat problemen kan zorgen. Dat zou ik eerst uitsluiten..want als hij het bij beide zadels doet ook. {ja singeldwang kan nog steeds, komt in vele vormen}

Justme87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 15:20

Thanks dames veel handige tips!
Ja hij is gekeurd, papieren ook erbij.gezonde ruin. Maar denk dat die vitamine goed zouden kunnen en ga zometeen zonder zadel es rijden kijken wat dat voor verschil geeft. Ook zijn lichaamstaal es goed in de gaten houden zonder zadel.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:32

Als hij zo staakt vanwege rugpijn kan je beter niet zonder zadel gaan rijden. Gestuiter heeft er waarschijnlijk geen goed effect op. Dan kan je beter een therapeut langs laten komen om rugpijn uit te sluiten.