'aanduwen' met heftruck

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

'aanduwen' met heftruck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 23:46

Het komt vaker terug in topics, en lijkt soms een topic met een vraag om hulp een beetje te overstemmen- het 'aanduwen' van een paard dat simpelweg niet te laden is.

Duidelijk een punt waar veel mensen een mening over hebben, of ervaring mee hebben.

Wat is jullie ervaring? Hoe denken jullie erover?

Laten we het netjes houden en elkaars mening / ervaring proberen te respecteren :)

Chasey

Re: 'aanduwen' met heftruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:49

Ik denk dat er betere oplossingen zijn. Ik zou het niet zo willen doen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:51

ik denk dat het er heel erg aan ligt hoe je het doet.. als je zo je paard er echt in duwt dan is het een nee voor mij, maar om een paard dan wat meer op te sluiten is het toch altijd sterker dan een longeerlijn ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:52

Waar kennis en kunde ophoudt begint geweld zeggen ze toch?

Nou is geweld een groot woord, maar ik denk dat de strekking wel klopt. :j

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:53

Lieve help, met een heftruck. Dan maar niet de trailer in, of langer aanmodderen, of een vrachtwagentje proberen te regelen waar het wel in lukt, maar dat zou ik mijn paard niet aandoen. Als het fout gaat en hij over de heftruck probeert te klimmen, brrr! Ik zie de ongelukken al gebeuren...
Laatst bijgewerkt door stefje op 03-08-16 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:53

In de inmiddels alweer meer dan 30 jaar dat ik paarden heb, heb ik nooit een paard aangeduwd zien worden met een heftruck. Ik vind het een hele bizarre oplossing en ben blij dat ik het nog nooit heb hoeven zien. Er zijn zoveel meer mogelijkheden waar je op de lange termijn veel meer aan hebt (en nee, ik ben geen aaien en kjoetiekjoet type).

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:54

Ik vind het echt niet kunnen, als mensen dan zeggen dat ze maar moeten luisteren en ze wel tegen een stootje kunnen dan denk ik, waar ben je in godsnaam mee bezig? Als je dit soort praktijken gaat toepassen krijg je een doods bang paard wat niet uit vertrouwen de trailer op gaat, maar vanuit angst. Ik snap dit soort dingen echt niet.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:55

Het probleem is dan tijdelijk opgelost ja, voor dat moment staat je paard in de trailer.. Maar de volgende keer dan? Ik denk dat je het probleem dan alleen maar groter maakt.. Mij lijkt t dat je heel erg moet kijken naar je paard, wat doet hij, waarom doet hij dat en hoe pak je dat aan? Dan kun je het wel oplossen en dan is het een kwestie van oefening baard kunst.
Aanduwen is dus eerder een "symptoom bestrijder" i.m.o.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:55

Wij hebben er vandaag 3 uur lang over gedaan om een paard de trailer op te krijgen, draaaamaaaa..... Uiteindelijk de staleigenaar er bij gehaald (tevens ook koeienboer). Hij heeft de trailer in de stallen gezet, en de schotten er tussenuit gehaald zodat het paard tussen 3 muren en de trailer stond. Toen heeft hij de bilbar (die stang voor de borst, in de trailer) als katrol gebruikt, daar aan gaan trekken.. Het paard een mep gegeven met een Wilgentak (met blaadjes en al) en hij vloog de trailer in, binnen 5 minuten...

Ik ben niet zo van het duwen met apparaten of een touwtje achter de kont, ik ben toch bang dat ze gaan stijgeren en achterover klappen..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:56

Ik ben echt niet van alleen de watjes aanpak, maar dit gaat voor mij echt ver over de grens.
Ik heb het vroeger ook wel eens gezien, maar dat was echt bij zo'n ongeduldige fokker die niets opvoede en zo uit de wei plukte en binnen 2 seconde zijn geduld al op had.

Er zijn genoeg andere manieren om een paard op te sluiten. (uiteraard niet bij angst)
Zoals longeerlijn achterlangs, prikken met een harde bezem, doet niet zeer maar is onaangenaam en omdat ze dat gevoel niet kennen willen ze daarop wel eens naar voren gaan.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:57

Ik ken wel stallen waar ze het idd doen met een strobaal op de shovel aanduwen. Trailer in een smal straatje zetten waar het paard niet langs kan en dan langzaam aan de strobaal erachter doen.
Handig omdat ze veel wedstrijden daar houden en ook dus veel paarden met paadproblemen. Volgens hun de vriendelijkste manier waarbij het paard er altijd op gaat zonder geweld te hoeven gebruiken.
Kan er wel bij inkomen dat het beter voor paard en ruiter is als het zo gebeurd dan dat ze er urenlang mee zitten te slaan en trekken.
Maar een oplossing zeer zeker niet... je kan lastig iedereen blijven vragen de shovel erachter te zetten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:58

gekvanfleur schreef:

Dat dus.

JudithKaneau schreef:
Wij hebben er vandaag 3 uur lang over gedaan om een paard de trailer op te krijgen, draaaamaaaa..... Uiteindelijk de staleigenaar er bij gehaald (tevens ook koeienboer). Hij heeft de trailer in de stallen gezet, en de schotten er tussenuit gehaald zodat het paard tussen 3 muren en de trailer stond. Toen heeft hij de bilbar (die stang voor de borst, in de trailer) als katrol gebruikt, daar aan gaan trekken.. Het paard een mep gegeven met een Wilgentak (met blaadjes en al) en hij vloog de trailer in, binnen 5 minuten...

Ik ben niet zo van het duwen met apparaten of een touwtje achter de kont, ik ben toch bang dat ze gaan stijgeren en achterover klappen..

Nee, dan is jouw methode een stuk beter :x .

HeleennnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 00:00

Op mijn vorige stal werd dat heel vaak gedaan. Wanneer een paard niet geladen kon worden of dit heel moeilijk ging nam de staleigenaar zijn heftruck, prikte er een bot stro op en ging zo het paard de trailer in drijven.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 00:04

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik met paarden die vaker op de trailer staan ( in mijn ogen gewoon stront eigewijs gedrag) erg weinig geduld heb... Het hoefd natuurlijk niet met veel geweld, maar een klap met een bezem kunnen ze wel hebben ;)

Aangezien ik ook vaak paarden van klanten moet laden, moet dat natuurlijk wel op een gepaste manier gebeuren. Bij echt niet te laden paarden tillen wij meestal met twee man de achterhand op, we geven elkaar dus een hand en gaan ieders naast de kont staan. Hierdoor krijg je controle over de achterhand en met een beetje kracht zal het paard met de voorbenen wel moeten lopen, met een beetje geluk staat het paard binnen 5 min op de wagen.

Er is wel een risico natuurlijk, want je staat echt tegen de achterbenen aan... Maar, als je het in de vingers hebt heeft het paard eigenlijk geen mogelijkheid op uit tehalen en een klap van dichter bij doet veel minder zeer als er een van een halve meter afstand ;)

Een heel gepaste manier op een paard te laden zonder veel geweld en eventueel bij behorende "trauma's". Echter is dit niet heel voordelig voor je lichaam :D

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 00:07

lizet_lara schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik met paarden die vaker op de trailer staan ( in mijn ogen gewoon stront eigewijs gedrag) erg weinig geduld heb... Het hoefd natuurlijk niet met veel geweld, maar een klap met een bezem kunnen ze wel hebben ;)

Aangezien ik ook vaak paarden van klanten moet laden, moet dat natuurlijk wel op een gepaste manier gebeuren. Bij echt niet te laden paarden tillen wij meestal met twee man de achterhand op, we geven elkaar dus een hand en gaan ieders naast de kont staan. Hierdoor krijg je controle over de achterhand en met een beetje kracht zal het paard met de voorbenen wel moeten lopen, met een beetje geluk staat het paard binnen 5 min op de wagen.

Er is wel een risico natuurlijk, want je staat echt tegen de achterbenen aan... Maar, als je het in de vingers hebt heeft het paard eigenlijk geen mogelijkheid op uit tehalen en een klap van dichter bij doet veel minder zeer als er een van een halve meter afstand ;)

Een heel gepaste manier op een paard te laden zonder veel geweld en eventueel bij behorende "trauma's". Echter is dit niet heel voordelig voor de lichaam :D

Ik ben even benieuwd: hoe doe je dat met 2 man, en een 600 kilo paard dat in de achteruit gaat? Qua gewicht bedoel ik, maar veilig voor degenen die erachter staan lijkt het me ook niet :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 00:08

Lizet, dat met de armen onder de kont pakken werkt inderdaad verrassend goed :)
En je staat er toch wel naast, dus een klap heb je zo snel nog niet.

En een eigenwijze krijgt hier ook een tik, nee wordt niet afgemept voordat dat gelezen wordt, maar krijgt wel een tik.
Die krijgt 2 kansen om er zelf op te lopen, meer niet.
Dat vind ik meer dan genoeg.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 00:13

khirshanta schreef:
lizet_lara schreef:

Een heel gepaste manier op een paard te laden zonder veel geweld en eventueel bij behorende "trauma's". Echter is dit niet heel voordelig voor de lichaam :D

Ik ben even benieuwd: hoe doe je dat met 2 man, en een 600 kilo paard dat in de achteruit gaat? Qua gewicht bedoel ik, maar veilig voor degenen die erachter staan lijkt het me ook niet :+

Wij doen het precies het zelfde. 2 man bij de achterhand. Die 2 geven elkaar een hand of pakken elkaars pols vast en plaatsen die tegen de achterbenen van het paard, op de lijn van de buik alsware. Op deze manier kun je het paard toch vooruit houden, ook als hij iets gaan 'zitten'. Dan lopen de 2 mensen in 1 tempo zonder twijfel naar voor en 1 2 3 paard staat er op voor je het door hebt. Dit omdat je het paard eigenlijk de achterhand optilt zodra het gaat staken en het dus altijd vooruit de trailer in gaat.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 00:15

khirshanta schreef:
lizet_lara schreef:

Een paard dat helemaal ingesloten wordt bij zijn achterhand gaat meestal niet in de achteruit ;) en als dat wel gebeurt dan laat je elkaars handen gewoon los, en kan het paard gewoon weg zonder je omver te lopen.

En een paard van 600 kilo is geen probleem, ik heb nog wel eens friezen en haflingers op deze manier geladen, is makkelijker als een shetje hoor ;)

Je vormt een soort hefboom werking, druk achter de kont = evenwicht verliezen, en door de druk bij de achterbenen te houden gaan ze dus met de voorbenen compenseren, dus vooruit lopen.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 00:19

GDG schreef:
gekvanfleur schreef:

Dat dus.

JudithKaneau schreef:

Het is niet met grof geweld gegaan. Een wilgentak is buigbaar ;) Beter als een zweep zelfs. En wat dat trekken betreft, natuurlijk gaat hij er niet met alle gewicht aan hangen, denk even na.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 00:21

GDG schreef:
gekvanfleur schreef:

Dat dus.

JudithKaneau schreef:

Plus dat als het paard achteruit rent, laat hij het touw los en gaat niet gevaarlijk lopen trekken. Het was aanmoedigend bedoeld. Dus ik snap jouw hele punt niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 03:13

Kijk, laten we eerlijk zijn, handje geven, met een longeerlijn. Dat zijn allemaal 'hulpstukjes' voor als een paard 'een beetje niet wil' . Heb je echt een paard in paniek of een hele dominante dan kom je niet in de buurt van de achterhand, slaan ze je het leven uit of klappen gewoon achterover zodra je druk op de longeerlijn zet.

Het lastigste is als eigenaren van dit soort paarden niet oefenen, en dan ineens voor iets medisch o.i.d. op de trailer moeten. Of als je er een heb die 3 jaar in de opfok/een natuurgebied heeft gelopen.

En dan kan iedereen prachtige tips hebben, maar ik vermoed dat die mensen dan nog niet het paard zijn tegengekomen wat er écht niet in wil en er op dat moment écht wel in moet.

Iedereen snapt dat oefenen beter is, maar soms kan je niet anders.

Wij hebben er wel eens 1 met een bobcat en daarvoor een hele grote strobaal er op gezet. Gewoon heel erg langzaam met de strobaal de ruimte afgezet, en lichte druk gegeven op de achterhand.

Is naar mijn idee niet anders dan een longeerlijn of een handje, behalve dan dat je de ruimte een stuk meer kunt opsluiten.

En nee, als je dit als eerste middel doet is er iets mis met je opvoeding, maar er zijn gewoon altijd situaties waarin je op dat moment een oplossing moet zoeken he :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 06:20

ruitje schreef:
Kijk, laten we eerlijk zijn, handje geven, met een longeerlijn. Dat zijn allemaal 'hulpstukjes' voor als een paard 'een beetje niet wil' . Heb je echt een paard in paniek of een hele dominante dan kom je niet in de buurt van de achterhand, slaan ze je het leven uit of klappen gewoon achterover zodra je druk op de longeerlijn zet.

Het lastigste is als eigenaren van dit soort paarden niet oefenen, en dan ineens voor iets medisch o.i.d. op de trailer moeten. Of als je er een heb die 3 jaar in de opfok/een natuurgebied heeft gelopen.

En dan kan iedereen prachtige tips hebben, maar ik vermoed dat die mensen dan nog niet het paard zijn tegengekomen wat er écht niet in wil en er op dat moment écht wel in moet.

Iedereen snapt dat oefenen beter is, maar soms kan je niet anders.

Wij hebben er wel eens 1 met een bobcat en daarvoor een hele grote strobaal er op gezet. Gewoon heel erg langzaam met de strobaal de ruimte afgezet, en lichte druk gegeven op de achterhand.

Is naar mijn idee niet anders dan een longeerlijn of een handje, behalve dan dat je de ruimte een stuk meer kunt opsluiten.

En nee, als je dit als eerste middel doet is er iets mis met je opvoeding, maar er zijn gewoon altijd situaties waarin je op dat moment een oplossing moet zoeken he :)

Precies dit! Jij verwoordt wat ik dacht ...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:07

khirshanta schreef:
lizet_lara schreef:

Dit is met een veulen nog mogelijk..Maar ik heb nog nooit 600 kg op die manier in beweging gekregen..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:14

Ik denk ergens wel dat het het beste is om er niet te lang mee bezig te zijn. 5 uur proberen is misschien wel 5 uur stress een steeds als het paard weet dat hij eronder uit kan komen voelt het paard zich sterker. Een paard wat steeds steigert of zichzelf probeert los te trekken kan heel gevaarlijk zijn. Als je de trailer in een pad kan zetten waar een heftruck in kan een jij kan aan de andere krant van de trailer staan om het paard op te wachten dan is iedereen wel veilig en het is zo gepiept. Longeerlijnen ben ik niet zo van dat loopt een beetje paard zo om ver en kan verstrikt raken.

Overigens heb ik deze methode nog nooit hoeven toepassen hoor. Het is slechts wat ik denk.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 08:25

Eens met ruitje, als Mozes niet naar de berg komt, dan moet de berg maar naar Mozes.

We reizen 3 x in de week met de trailer en koets. We nemen altijd in het begin veel tijd om het paard rustig te laten wennen en in alle rust het laden bij te brengen. Vooral oefenen als je niet weg hoeft en er geen tijdsdruk is.

Onze paarden lopen we nu tot voor de plank, touwtje over de rug en ze lopen zelf de trailer in, en ik kan de stang er achter doen en dan naar voren lopen om ze vast te zetten. Bij het uitladen ook, ik maak ze los, touwtje over de rug, ik haal de stang weg en zij komen langzaam de plank afzetten en ik pak het touwtje. Klaar.
Maar dat moet je wel met rust oefenen en aanleren, dat gaat niet vanzelf. Daar moet je de tijd voor nemen.