Duidelijk een punt waar veel mensen een mening over hebben, of ervaring mee hebben.
Wat is jullie ervaring? Hoe denken jullie erover?
Laten we het netjes houden en elkaars mening / ervaring proberen te respecteren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gekvanfleur schreef:Waar kennis en kunde ophoudt begint geweld zeggen ze toch?
Nou is geweld een groot woord, maar ik denk dat de strekking wel klopt.
JudithKaneau schreef:Wij hebben er vandaag 3 uur lang over gedaan om een paard de trailer op te krijgen, draaaamaaaa..... Uiteindelijk de staleigenaar er bij gehaald (tevens ook koeienboer). Hij heeft de trailer in de stallen gezet, en de schotten er tussenuit gehaald zodat het paard tussen 3 muren en de trailer stond. Toen heeft hij de bilbar (die stang voor de borst, in de trailer) als katrol gebruikt, daar aan gaan trekken.. Het paard een mep gegeven met een Wilgentak (met blaadjes en al) en hij vloog de trailer in, binnen 5 minuten...
Ik ben niet zo van het duwen met apparaten of een touwtje achter de kont, ik ben toch bang dat ze gaan stijgeren en achterover klappen..
lizet_lara schreef:Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik met paarden die vaker op de trailer staan ( in mijn ogen gewoon stront eigewijs gedrag) erg weinig geduld heb... Het hoefd natuurlijk niet met veel geweld, maar een klap met een bezem kunnen ze wel hebben![]()
Aangezien ik ook vaak paarden van klanten moet laden, moet dat natuurlijk wel op een gepaste manier gebeuren. Bij echt niet te laden paarden tillen wij meestal met twee man de achterhand op, we geven elkaar dus een hand en gaan ieders naast de kont staan. Hierdoor krijg je controle over de achterhand en met een beetje kracht zal het paard met de voorbenen wel moeten lopen, met een beetje geluk staat het paard binnen 5 min op de wagen.
Er is wel een risico natuurlijk, want je staat echt tegen de achterbenen aan... Maar, als je het in de vingers hebt heeft het paard eigenlijk geen mogelijkheid op uit tehalen en een klap van dichter bij doet veel minder zeer als er een van een halve meter afstand
Een heel gepaste manier op een paard te laden zonder veel geweld en eventueel bij behorende "trauma's". Echter is dit niet heel voordelig voor de lichaam
khirshanta schreef:lizet_lara schreef:Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik met paarden die vaker op de trailer staan ( in mijn ogen gewoon stront eigewijs gedrag) erg weinig geduld heb... Het hoefd natuurlijk niet met veel geweld, maar een klap met een bezem kunnen ze wel hebben![]()
Aangezien ik ook vaak paarden van klanten moet laden, moet dat natuurlijk wel op een gepaste manier gebeuren. Bij echt niet te laden paarden tillen wij meestal met twee man de achterhand op, we geven elkaar dus een hand en gaan ieders naast de kont staan. Hierdoor krijg je controle over de achterhand en met een beetje kracht zal het paard met de voorbenen wel moeten lopen, met een beetje geluk staat het paard binnen 5 min op de wagen.
Er is wel een risico natuurlijk, want je staat echt tegen de achterbenen aan... Maar, als je het in de vingers hebt heeft het paard eigenlijk geen mogelijkheid op uit tehalen en een klap van dichter bij doet veel minder zeer als er een van een halve meter afstand
Een heel gepaste manier op een paard te laden zonder veel geweld en eventueel bij behorende "trauma's". Echter is dit niet heel voordelig voor de lichaam
Ik ben even benieuwd: hoe doe je dat met 2 man, en een 600 kilo paard dat in de achteruit gaat? Qua gewicht bedoel ik, maar veilig voor degenen die erachter staan lijkt het me ook niet
khirshanta schreef:lizet_lara schreef:Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik met paarden die vaker op de trailer staan ( in mijn ogen gewoon stront eigewijs gedrag) erg weinig geduld heb... Het hoefd natuurlijk niet met veel geweld, maar een klap met een bezem kunnen ze wel hebben![]()
Ik ben even benieuwd: hoe doe je dat met 2 man, en een 600 kilo paard dat in de achteruit gaat? Qua gewicht bedoel ik, maar veilig voor degenen die erachter staan lijkt het me ook niet
GDG schreef:gekvanfleur schreef:Waar kennis en kunde ophoudt begint geweld zeggen ze toch?
Dat dus.JudithKaneau schreef:Wij hebben er vandaag 3 uur lang over gedaan om een paard de trailer op te krijgen, draaaamaaaa..... Uiteindelijk de staleigenaar er bij gehaald (tevens ook koeienboer). Hij heeft de trailer in de stallen gezet, en de schotten er tussenuit gehaald zodat het paard tussen 3 muren en de trailer stond. Toen heeft hij de bilbar (die stang voor de borst, in de trailer) als katrol gebruikt, daar aan gaan trekken.. Het paard een mep gegeven met een Wilgentak (met blaadjes en al) en hij vloog de trailer in, binnen 5 minuten...
Ik ben niet zo van het duwen met apparaten of een touwtje achter de kont, ik ben toch bang dat ze gaan stijgeren en achterover klappen..
Nee, dan is jouw methode een stuk beter.
GDG schreef:gekvanfleur schreef:Waar kennis en kunde ophoudt begint geweld zeggen ze toch?
Dat dus.JudithKaneau schreef:Wij hebben er vandaag 3 uur lang over gedaan om een paard de trailer op te krijgen, draaaamaaaa..... Uiteindelijk de staleigenaar er bij gehaald (tevens ook koeienboer). Hij heeft de trailer in de stallen gezet, en de schotten er tussenuit gehaald zodat het paard tussen 3 muren en de trailer stond. Toen heeft hij de bilbar (die stang voor de borst, in de trailer) als katrol gebruikt, daar aan gaan trekken.. Het paard een mep gegeven met een Wilgentak (met blaadjes en al) en hij vloog de trailer in, binnen 5 minuten...
Nee, dan is jouw methode een stuk beter.
ruitje schreef:Kijk, laten we eerlijk zijn, handje geven, met een longeerlijn. Dat zijn allemaal 'hulpstukjes' voor als een paard 'een beetje niet wil' . Heb je echt een paard in paniek of een hele dominante dan kom je niet in de buurt van de achterhand, slaan ze je het leven uit of klappen gewoon achterover zodra je druk op de longeerlijn zet.
Het lastigste is als eigenaren van dit soort paarden niet oefenen, en dan ineens voor iets medisch o.i.d. op de trailer moeten. Of als je er een heb die 3 jaar in de opfok/een natuurgebied heeft gelopen.
En dan kan iedereen prachtige tips hebben, maar ik vermoed dat die mensen dan nog niet het paard zijn tegengekomen wat er écht niet in wil en er op dat moment écht wel in moet.
Iedereen snapt dat oefenen beter is, maar soms kan je niet anders.
Wij hebben er wel eens 1 met een bobcat en daarvoor een hele grote strobaal er op gezet. Gewoon heel erg langzaam met de strobaal de ruimte afgezet, en lichte druk gegeven op de achterhand.
Is naar mijn idee niet anders dan een longeerlijn of een handje, behalve dan dat je de ruimte een stuk meer kunt opsluiten.
En nee, als je dit als eerste middel doet is er iets mis met je opvoeding, maar er zijn gewoon altijd situaties waarin je op dat moment een oplossing moet zoeken he