Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Das niet fijn als je pony zo heftig reageert. Ik zou het sowieso even met de hoefsmid bespreken. Slaan moet je sowieso niet doen. Dus goed dat je dat ook niet doet. Een praam kan soms echt wel helpen. Wil je liever dat je paard even rustig wordt aan de praam of dat hij de hele tijd blijft schoppen. Verder zou ik inderdaad les gaan nemen. Kan je je paard verder overal aanraken? Zorg dat hij gewend voor aan jou hand. 

uiteraard wel zorgen dat ze eerst het principe snapt. Ikzelf ben met clickeren begonnnen door in mijn hond een snoepje te hebben in een vuist, zodra ze even wegkeek ''click'' hand open en snoepje geven. En zo doorgaan en dan uiteindelijk moet ze langer wegkijken. Vervolgens doorgegaan met target die ze moest aanraken (gewoon in m'n hand een rood dekseltje, die je steeds weer even achter je rug doet als het klaar is). En dit maak je dan ook weer moeilijker door 'm omhoog of laag of opzij oid te houden. Zodra ze het principe zo snapt kun je dit dan bij haar benen doen, daar waar ze het nog niet vervelend vindt en dit steeds meer uitbouwen. Clicken als het goed gaat (en dan is de oefening dan ook even klaar). En dit hoeft niet allemaal in een uur te zijn, neem lekker de tijd. Die hoeven bekappen dat komt dan wel weer. spatter schreef:Sure lee mijn man plakt meestal liever wat tape op de eigenaar als op het paard![]()
Juist de spanning van de eigenaar zorgt er voor dat een dier onrustig is.
astridklomp schreef:Clickertraining! Zoals Laurora zegt. Verdiep je eerst wel even in clickertraining, het werkt echt.
De pony is 4,5 dus zal waarschijnlijk eerder bekapt zijn in d'r leven. Ik denk daarom dat ze een hele slechte ervaring heeft gehad met de hoefsmid, ook gezien het feit dat ze in de stress raakte bij het zien van iemand die op de hoefsmid leek ...
Sure_lee schreef:Geen oplossing voor de langere termijn. Maar voor vandaag kun je misschien een stukje duct tape over haar neus plakken. Dat wappert dan een beetje door de ademhaling en gaan ze daar op focussen ipv op het bekappen. Vaak blijven ze dan heel rustig staan en ondergaan ze het gewoon.
http://www.paardvisie.nl/2015/06/je-paa ... het-video/
.Tobbes schreef:Eerst voor zorgen dat er vertrouwen is en dan moet wel lukken wanneer je dagelijks oefend met veel geduld en liefde.
Ik waardeer het onwijs en heb weer een aantal nieuwe methodes gezien die ik evt. kan gaan toepassen! Ik ben nu onwijs ontspannen en heb gewoon zoiets van ik zie wel wat er gaat gebeuren. En vooral: ik ga overleggen met de smid wat hij ervan denkt.
) hier even een update plaatsen hoe het inmiddels gaat!