Paard met verlatingsangst?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deeks93

Paard met verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 19:52

Hey bokkers!

Ik heb een vraagje,
Een vriendin van mij heeft een nieuw paard gekocht. Beest is fantastisch!
Haar zoon, man en zij zelf kunnen er op rijden, zij kan met hem de wedstrijdsport in zoals ze wil, haar zoon is net begonnen met paardrijlessen en zelfs hij kan er mee wegrijden.

Maar er is wel 1 probleem...
Hij heeft verlatingsangst...

Hij staat met 2 pony's, de pony's staan in een wei en hij staat apart.
Als hij op stal staat dan kan die de pony's niet zien maar is er niks aan de hand.
De weide is opgedeeld in 5 stukken. Als de pony's in stuk 1. staan en hij in stuk 5. kunnen ze elkaar niet zien en gaat hij helemaal door het dolle heen.
Veel mesten, rennen, hinniken en sliding stops maken. Vandaag was het zo erg dat ie nu zelfs in stap niet meer zuiver loopt.

Nou hebben wij hier beide geen ervaring mee en willen er een therapeut bij halen maar we zouden niet weten wie je daarvoor moet benaderen, wat voor soort therapie, wie doet dat in regio Overijssel?
Maar wij willen ook graag weten wat we er zelf aan kunnen doen totdat de therapeut kan komen, neem aan dat die er niet binnen 1 dag staan.

Momenteel is het zo erg dat de eigenaren (moeder en dochter(13)) van de pony's ze niet meer buiten durven te zetten of binnen durven te zetten en dit is erg onhandig. Er ontstaat een gevaarlijke situatie zowel voor ons als voor het paard zelf.
Dus totdat de therapeut kan komen willen we graag weten wat we zelf kunnen doen.

Dus wie weet wat wij kunnen doen?
En wie weet er een therapie die geschikt is?
En bij wie moeten we dan zijn?

Daihyo

Re: Paard met verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:54

Waarom staat hij niet bij de pony's? Dan is het hele probleem waarschijnlijk opgelost. Een paard hoort niet alleen te staan.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:56

Het kan zijn dat ik hem niet helemaal snap, hoor. Maar waarom niet de pony's op stuk 1 en het paard er naast op stuk 2? Zodat ze elkaar kunnen zien en evt neuzen?
Of idd bij elkaar zelfs, als dat goed gaat.
En doet het probleem zich niet voor op wedstrijd?

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 20:01

Nou dat zou inderdaad een logische oplossing zijn.
Echter meppen ze elkaar dan helemaal kapot... het paard dult geen andere paarden...
Maar het is dusdanig erg dat ie de trailer niet eens in wil omdat ie dan weg moet bij de pony's...
Als ze het paard willen rijden dan moeten de pony's op stal zodat ie ze kan zien anders is ie niet te rijden...

Dat is het hele kromme, hij kan absoluut niet met ze in 1 weide.. maar hij kan ook absoluut niet zonder ze..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:01

En naast elkaar met een draadje er tussen? Hoe lang is het paard er nu?

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 20:09

Het paard staat er momenteel 2,5/3 maand, in het begin toonde hij dit helemaal niet, het is de laatste weken dat dit nu zo is...

Op zich een prima oplossing maar het is natuurlijk wel dat je er dan nog steeds mee zit met rijden of als je naar les toe wilt of concours, hij wil dan ook de trailer niet in.

Ik snap dat het kudde dieren zijn en dat ze niet alleen horen te staan.
Maar ik vind wel dat als de pony's nog op de weide staan en wij willen het paard borstelen op de poetsplaats of rijden dan moet dat kunnen en moet ze niet eerst de pony's naar binnen moeten halen..

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:14

Je hebt van bachremedies die je eens zou kunnen proberen, Rescue kan gegeven worden bij uitgesproken angst en paniektoestanden. Honeysuckle (kamperfoeli) kan heimwee verlichten. Walnut (walnoot) kan ervoor zorgen dat je beter op de nieuwe situatie kan richten. Chicory (cichorei)al te bezitterig een ouder bij bezitterigheid en Aspen (ratelpopulier) tegen de angst en bange voorgevoelens.

Ook heb je hier een mengsel wat specifiek voor verlatingsangst is, weet niet wat ze daarvoor gemengd hebben http://www.bachbloesemadvies.nl/bach-bl ... sangst.htm

Het is wel iets wat je meerdere malen wat druppels moet geven, 1x rescue geven is alleen in accute toestand, vraag even raad in winkel.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:43

Adrienne93 schreef:
Nou dat zou inderdaad een logische oplossing zijn.
Echter meppen ze elkaar dan helemaal kapot... het paard dult geen andere paarden...
Maar het is dusdanig erg dat ie de trailer niet eens in wil omdat ie dan weg moet bij de pony's...
Als ze het paard willen rijden dan moeten de pony's op stal zodat ie ze kan zien anders is ie niet te rijden...

Dat is het hele kromme, hij kan absoluut niet met ze in 1 weide.. maar hij kan ook absoluut niet zonder ze..

Dubbel draadje er tussen, zodat ze elkaar niet kunnen meppen? Is het probleem natuurlijk niet opgelost dat hij niet weg wil bij de pony's, maar voelt hij zich misschien wel beter op zijn gemak en blijft hij rustig in de wei.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 22:48

het blijven kudde dieren. Ik heb toevallig deze week een super braaf leenpaard bij de mijne op het land, omdat mijn zoon een weekje op vak is met onze andere 2 paarden. Dit leenpaard staat normaal op een manege en is de super braafste van de stal. Helaas staat hij nu dus sinds maandag alleen met mijn paard en ze hechten al zo, dat hij super lastig is..., wil niet van het land en niet geladen worden etc. De eigenaar van het leenpaard heeft wel het geluk, dat hij maandag weer thuis staat en waarschijnlijk weer het super braafste paard van stal is :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:15

Adrienne93 schreef:
Hey bokkers!

Ik heb een vraagje,
Haar zoon, man en zij zelf kunnen er op rijden, zij kan met hem de wedstrijdsport in zoals ze wil, haar zoon is net begonnen met paardrijlessen en zelfs hij kan er mee wegrijden.

Als hij op stal staat dan kan die de pony's niet zien maar is er niks aan de hand.
De weide is opgedeeld in 5 stukken. Als de pony's in stuk 1. staan en hij in stuk 5. kunnen ze elkaar niet zien en gaat hij helemaal door het dolle heen.
Veel mesten, rennen, hinniken en sliding stops maken. Vandaag was het zo erg dat ie nu zelfs in stap niet meer zuiver loopt.

Nou hebben wij hier beide geen ervaring mee en willen er een therapeut bij halen maar we zouden niet weten wie je daarvoor moet benaderen, wat voor soort therapie, wie doet dat in regio Overijssel?
Maar wij willen ook graag weten wat we er zelf aan kunnen doen totdat de therapeut kan komen, neem aan dat die er niet binnen 1 dag staan.

Momenteel is het zo erg dat de eigenaren (moeder en dochter(13)) van de pony's ze niet meer buiten durven te zetten of binnen durven te zetten en dit is erg onhandig. Er ontstaat een gevaarlijke situatie zowel voor ons als voor het paard zelf.
Dus totdat de therapeut kan komen willen we graag weten wat we zelf kunnen doen.

Ik heb ervaring met paarden met verlatingsangst en de beste tip die ik je kan geven is om het paard vooral de tijd te geven. Het kan zijn dat hij door de verhuizing {andere stal, andere paarden etc} dusdanig van streek is geraakt dat hij daarom extra heftig reageert nu.
Als hij op stal staat en de pony's niet kan zien is er niks aan de hand..wat betekent dat hij de stal associeert met een veilige plek.
De wei associeert hij kennelijk niet met een veilige plek en voelt zich daar onzeker en raakt dus in paniek als hij alleen staat.
Dus voorlopig gewoon naast elkaar weiden, of met een wei ertussen maar in ieder geval dat hij de pony's kan blijven zien als hij buiten loopt.
Ik vraag me af waarom moeder en dochter het paard niet meer buiten of binnen durven te halen? gaat hij rennen? word hij sterk etc?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:27

Ik volg even mee. Ik heb een welsh en shetlander en de shet heeft verlatingsangst. Mijn zusje was afgelopen week met de welsh te wandelen en toen is de shetlander met 2 vingers in de neus over de omheining gesprongen.. die stond toen op het erf :Y)

Als wij met de welsh weg moeten dan doen we de shetlander in de stal en dan is er eigenlijk niks loos.

Ik heb zo geen idee wat je kan doen.. misschien gras erbij geven zodat ie afleiding heeft..

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 10:37

Elisa2 schreef:
Adrienne93 schreef:
Hey bokkers!

Ik heb een vraagje,

Ik heb ervaring met paarden met verlatingsangst en de beste tip die ik je kan geven is om het paard vooral de tijd te geven. Het kan zijn dat hij door de verhuizing {andere stal, andere paarden etc} dusdanig van streek is geraakt dat hij daarom extra heftig reageert nu.
Als hij op stal staat en de pony's niet kan zien is er niks aan de hand..wat betekent dat hij de stal associeert met een veilige plek.
De wei associeert hij kennelijk niet met een veilige plek en voelt zich daar onzeker en raakt dus in paniek als hij alleen staat.
Dus voorlopig gewoon naast elkaar weiden, of met een wei ertussen maar in ieder geval dat hij de pony's kan blijven zien als hij buiten loopt.
Ik vraag me af waarom moeder en dochter het paard niet meer buiten of binnen durven te halen? gaat hij rennen? word hij sterk etc?

Hij breekt los, gaat net zolang rennen tot ie kreupel is, bijna door het draad etc

Maar dit doet ie alleen als hij als eerste naar binnen moet...

Momenteel hebben ze er hulp bij, dit gaat erg goed, paard is volledig onder handen genomen ook lichamelijk en het is al een heel ander paard! Dus zoals het er nu uit ziet gaat het de goede kant op!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:40

Fijn om te horen! hij raak{te} dus gewoon in paniek als hij weg moest bij de anderen.

hielkebroo, ze moeten er ook aan wennen..je hebt plakgedrag {dat lijkt meer op wat jij omschrijft} en echt verlatingsangst waarbij ze totaal in paniek raken. {paard van ts}
In jouw geval zou ik de welsh gewoon vaak steeds kleine stukjes mee nemen zodat de shet went aan het alleen zijn en inderdaad op het moment zelf wat afleiding geven.

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:51

Mooi dat het nu al weer wat beter gaat. Is gewoon wat kamille voeren of kamillethee over het hooi gooien overigens geen optie? Het kalmerende effect schijnt op paarden erg goed te werken. Dan een paar weken voeren en kijken hoe het na langzaam weer afbouwen gaat.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:57

Ik heb er ook zo een. Staat op een stal met meerdere paarden en pony's. Als hij naar binnen moet omdat ik wil rijden en de rest staat in de wei, dan staat hij te steigeren in de stal. Buitenrijden gaat super, maar niet alleen. Zodra de manege uit zicht is, wil hij niet meer verder.
Eerst gaf ik er aan toe om dan een ander paard ook uit de wei te halen zodat hij niet alleen op stal staat. Maar nu probeer ik het toch steeds meer wel te forceren door hem alleen binnen te zetten en dan wat kalm te houden met voer geven en ik moet zeggen, het lukt steeds beter.
Wat heeft die therapeut precies gedaan?

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 17:08

Oeh dat is een goede vraag...
Het gaat om het paard van een vriendin, ben er niet bij geweest!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:32

Paarden zijn kuddedieren en als ze elkaar niet meer zien kan het inderdaad fout gaan.
Is het niet op te lossen door er 1 of 2 weides tussen te laten zodat ze altijd elkaar kunnen zien? Nog beter is het om het dier samen met een ander paard te weiden. Ze horen niet alleen te staan zonder maatje.
@ Bloodymary; je beloont eigenlijk rustig gedrag met voer. Dat is een goede tactiek. Met buitenrijden heeft het met vertrouwen te maken. Met kleine stapjes is het uit te bouwen. Het is een kwestie van wennen, vertrouwen en een heel rustig opbouw.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:58

Klopt ook Floortz. Meestal kan ik wel samen met iemand naar buiten en dan gaat het hartstikke goed, hij is nergens bang voor en loopt ook goed voorop. Maar alleen durft hij niet. Wat ik wel eens doe is te voet heen, dan is hij eigenlijk best relaxed aan de hand. En dan na een paar kilometer opstappen en aan de terugweg beginnen. Dan loopt hij wel, wil zelfs heel graag richting huis en is wel een stuk schichtiger dan met een ander paard erbij. Hij is dan gewoon veel onzekerder. Maar rustig aan doen, blijven volhouden, beetje bij beetje zal het wel een keer komen.