Wanneer voel je dat een paard zijn tong over het bit doet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Wanneer voel je dat een paard zijn tong over het bit doet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 00:15

Ja. Mijn vraag staat al in de topic titel.

Geregeld lees ik topics van bokkers waarbij hun paard wel eens hun tong over het bit doet. Maar hoe weet je nou wanneer hij dat doet? Voel je dat? Of zie je het aan je paard?

willemlover

Re: Wanneer voel je dat een paard zijn tong over het bit doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 00:18

Haha ik denk dat je onder andere mijn topic bedoelt. Ik voel en zie het.
Ik voel het doordat hij dan achter de teugel kruipt en gaat kantelen net zijn hoofd. Ook wordt hij dan erg traag. Bij mijn paard is het verschil erg goed te merken..

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 00:19

Ja inderdaad haha :D dankjewel voor je antwoord!
Lijkt me dan nog best lastig zeg!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 00:59

Ineens heel licht worden in de hand na een momentje van iets meer druk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 06:32

Wij mennen en als het paard zijn tong over bit heeft, is je stuur ineens weg en aanleuning wdg.
Heel vervelend. Zeker voor de koets. Groom van de wagen springenennaar voren lopen om paard vat te houden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 07:19

Onder de man heb ik het nog niet voor gehad, in de koets daarentegen wel. Mijn pony begint ook trager te lopen, wil eigenlijk niet meer voorwaarts maar ik voel het vooral in mijn hand. De aanleuning valt helemaal weg, ik heb geen contact meer en mijn pony valt moeilijk te sturen. Nu zou dat laatste tijdens een bosrit nogal meevallen maar ik heb het een keertje bij de vaardigheid (wedstrijd) voor gehad en dat was minder handig :) .
Bij het paard van mijn man zie je het ook: de tong flappert er dan plots langs alle kanten uit. Dat doet mijn pony dan weer niet.
Maar dus, als je ietwat gevoel hebt in je hand merk je volgens mij zeker dat een paard met de tong over het bit zit. Het voelt gewoon anders. Nu reageren onze paarden wel goed hierop maar ik heb toch bij kennissen geweten dat hun paard daarop paniekeerde.

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:51

Mijn paard deed dit echt zodra het hoofdstel omging dus ik zag het, maar ik voelde het ook want ze was onbestuurbaar en brak uit.
Sinds ik een bit met een tongboogje heb, is het probleem compleet verholpen!

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:15

Ik heb een pony gereden die dit doet. De pony gooide de tong erover wanneer het haar even te moeilijk werd of wanneer ze een andere mening had als ik. :+ Eerst wist ik niet goed wat er gebeurde, ik dacht dat de pony het bit "vast pakte". Maar toen iemand vanaf de grond het zag gebeuren, en ik wist wat er gebeurde viel het toch wel op zijn plaats en kan ik het vrij goed herkennen. Je bent de controle die je gewent bent helemaal kwijt, zowel stuur als rem zijn spoorloos. Je voelt geen contact meer met het paard.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:51

Paard wat ik heb gereden deed het qel eens, werd dan echt link. Nam niks geen aanleuning, en als ie wat voelde kwam die pal overeind :+ heel fijn

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 19:56

Thanks allemaal :D was gewoon heel benieuwd hoe zoiets voelt :)