Positief werken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lonni

Positief werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 13:42

Hoi!
Ik ben graag bezig met mijn verzorgpony maar het probleem is dat haar ego groter is dan ik aankan.
Rijden is al lang opgegeven omdat ze enkel in stap braaf haar rondje loopt. Zodra ik aandraaf gaat ze op eigen houtje versnellen en zodra ze in galop aanspringt speert ze weg en heb je geen controle. Ook longeren gaat in dit tempo. Ik wil graag met haar werken want ze is op het moment echt moddervet.
Ik ben dus op zoek naar tips, ik heb geen tijd om er elke dag 2 uur mee bezig te zijn omdat ik ook erg druk ben met school (in de vakantie is dit natuurlijk anders). Het lijkt me ook leuk om met haar in het bos te wandelen maar meestal heeft ze daar niet veel zin in en loopt ze dan alleen te trekken. Ik ben op zoek naar tips of ideeën voor wat ik met haar kan doen zodat ze een beetje in beweging blijft en wat manieren leert. Ik ben ook bereid hier les in te nemen maar dan alleen van een kundig iemand.
Hebben jullie tips?
Groetjes :D

xSelina

Re: Positief werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:55

Ik denk dat grondwerk jou heel goed kan helpen! Ook wat rijden betreft, ik zou dan wel les nemen van een ervaren iemand.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 20:57

thoranLOVE schreef:
Ik denk dat grondwerk jou heel goed kan helpen! Ook wat rijden betreft, ik zou dan wel les nemen van een ervaren iemand.

Rijden durf ik nog niet aan omdat ik dus op de grond nog niet genoeg te zeggen heb. Echter weet ik niet goed van wie ik grondwerk moet vragen. Niet iedereen is even kundig en iedereen werkt op een andere manier :? Ik zoek iemand met veel ervaring op verschillende paarden die rechtvaardig blijft tegenover het paard maar ook streng kan zijn (tot op zekere hoogte).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:01

Welke regio zit je?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:13

Eens rondkijken op marktplaats of bokt, worden altijd weg lesgevers voor grondwerk aangeboden. En dan is het een kwestie van de gene vinden die het beste past bij wat je wil.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:26

Lonneke2001 schreef:
thoranLOVE schreef:

Rijden durf ik nog niet aan omdat ik dus op de grond nog niet genoeg te zeggen heb. Echter weet ik niet goed van wie ik grondwerk moet vragen. Niet iedereen is even kundig en iedereen werkt op een andere manier :? Ik zoek iemand met veel ervaring op verschillende paarden die rechtvaardig blijft tegenover het paard maar ook streng kan zijn (tot op zekere hoogte).

Daarom is grondwerk ideaal, geeft je ook vertrouwen voor later dan het rijden. Woon je in belgië? Ik zou dan bij Two Lazy Seven Ranch kijken, hun hebben ook externe instructeurs. Is een hele fijne methode die ze gebruiken, eigenlijk precies zoals ze in de kudde met elkaar omgaan. Dus goed duidelijk en als nodig ook streng voor het paard zodat hij weet waar hij aan toe is. Ze maken gebruik van 5 fases die steeds 'harder' worden behalve als het paard bijvoorbeeld bij fase 1 al doet wat je vraagt. Kortom heel eerlijk en duidelijk. Dankzij hun kan ik zelfs met touwtje rond zijn nek op buitenrit en hem overal overheen en onderdoor sturen :D

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 21:37

Ik woon in het zuiden van Brabant. Ik weet nog wel dat er op equiday een mevrouw was met een schimmel, en ze deden een soort van kür op muziek maar dan los, ze waren een beetje met elkaar aan het spelen qua lichaamstaal en ik vond het er prachtig uitzien. Voor mij was dat echt een veel betere act dan bijvoorbeeld de hoofdact. Ik weet alleen niet wie het was en of ze lessen geeft, maar ik baalde er echt van toen het was afgelopen, zo mooi vond ik het :+

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:43

Zoek eens op bokt/marktplaats "Lessen grondwerk." of "Lessen "naturalhorsemanship" en dan je woonplaats er nog bij. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:43

Maar grondwerk waarbij je alleen maar het positieve beloont en het negatieve negeert werkt alleen als het paard geen gevaarlijk of extreem gedrag vertoont. Een dier dat hem simpelweg smeert of gaat bokken/steigeren als hij geen zin meer heeft ga je daarmee niet bereiken, dan zul je ook een keer dat negatieve gedrag moeten afstraffen om dat dier te leren wat het gewenste gedrag is dat je vervolgens weer kan gaan belonen.

Zo zacht als kan maar zo hard als moet. Zo werkt het tussen paarden onderling in de kudde ook.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 21:46

troi schreef:
Maar grondwerk waarbij je alleen maar het positieve beloont en het negatieve negeert werkt alleen als het paard geen gevaarlijk of extreem gedrag vertoont. Een dier dat hem simpelweg smeert of gaat bokken/steigeren als hij geen zin meer heeft ga je daarmee niet bereiken, dan zul je ook een keer dat negatieve gedrag moeten afstraffen om dat dier te leren wat het gewenste gedrag is dat je vervolgens weer kan gaan belonen.

Zo zacht als kan maar zo hard als moet. Zo werkt het tussen paarden onderling in de kudde ook.

Ik ben ook niet bang om streng te zijn, ik wil alleen niet dat het paard onnodig gestraft wordt, in mijn ogen is het best een gevoelig dier en kan je het vertrouwen al snel verliezen door onrechtvaardig handelen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:52

Lonneke2001 schreef:
troi schreef:

Ik ben ook niet bang om streng te zijn, ik wil alleen niet dat het paard onnodig gestraft wordt, in mijn ogen is het best een gevoelig dier en kan je het vertrouwen al snel verliezen door onrechtvaardig handelen.

Onnodig straffen is altijd slecht, of je dat nu doet door een keer 'uhm' te zeggen of door een hardere correctie te geven. Maar dat staat los van de hardheid van de correctie.

Ik heb bijv best een keer mijn paard een flinke elleboogpor in zijn ribben gegeven omdat hij mij opzij duwde. Heeft hij niet meer herhaald en was dus effectief. Paard erkende het ook en reageerde goed terwijl als ik een keer op hem onterecht op hem mopper hij direct zijn oren plat legt. Dat vind ik heel vervelend. Gelukkig gebeurt het niet zo vaak.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:03

De Two Lazy Seven Ranch is net over de grens dus ik zou hun een mailtje sturen of ze toevallig een (externe) instructeur hebben. Zo wat ik hoor wat je zoekt is hun methode echt perfect voor jou :j

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 08:10

Ik heb inderdaad een mail gestuurd naar de Two Lazy Seven Ranch, degene die ik op equiday zag was daar ook van heb ik ontdekt :D
Ik hoop echt dat het ooit wordt opgelost en mijn doel is stiekem toch om later met haar op buitenritjes te gaan, al mag ik dat nu nog niet denken omdat ik de 2 pony's niet eens van elkaar af krijg en eenmaal buiten begint ze te rennen, nog veel om aan te werken dus. Mocht het wat worden met de lessen van de Two Lazy Seven Ranch, vinden jullie het dan leuk om een volgtopic te zien?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:07

Ik heb zeker interesse om te lezen hoe het gaat aflopen.
Dus post maar dat volgtopic ;)

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 12:05

Zodra ik reactie heb van de Twolazysevenranch (of, als zij mij niet kunnen hebben) een andere goede lesgever, dan maak ik even een filmpje van hoe het longeren en dergelijke nu gaat, en maak ik een volgtopic aan. Eerst maar eens op de reactie wachten :D