Shetlanderjaarling opvoeden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thunderx

Shetlanderjaarling opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:49

Hallo!

Ik heb sinds kort een 2e shetlander, genaamd Jack. We hebben hem gekocht als maatje voor mijn andere shetlander Thunder van 6 jaar.
Jack is een 15 maanden oud ruintje. Hij moet nog veel leren, wat betreft, voeren, meelopen aan het touw,braafzijn, ect.
Nu zijn mijn vragen:

1. als de ponys eten krijgen krijgt Thunder eerst, want hij is de baas, maar als ik dan met de voerbak van Jack naar buiten loop, hij dus zijn eten nog niet krijgt, gaat hij stijgeren. Tips?
2. Tijdens het meelopen aan het touw, wat ie al aardig netjes doet, bijt hij in mijn been als hij vind dat ik te langzaam loop... Hoe kan ik hem dit het beste afleren?
3. Soms dan doet hij van die dingen die gewoon niet mogen: in mijn vinger bijten, boos worden als hij geen eten krijgt,opeens midden op de weg stilstaan als we van de wei terug naar stal lopen, ect. Wat is dan de beste manier om te straffen? Ik heb het tot nu toe altijd op gelost doormiddel van een zweep, maar daar voel ik me zo verkeerd mee.... Hoe moet ik hem straffen wanneer hij iets fout doet?

Ik hoop op tips!

Groetjes Marie

Maureen_M

Re: Shetlanderjaarling opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:53

Tja met een zweep maak je hem waarschijnlijk alleen maar banger

Gebruik je stem. Zeg duidelijk en hard nee wanneer iets niet mag en beloon zodra hij iets goeds doet. Ga met respect om en dan krijg je wederzijds respect terug. Slaan met een zweep is geen respect afdwingen, je duwt hem hier waarschijnlijk alleen maar meer mee weg

Succes. Ik zou een lesje grondles pakken als dit mogelijk is

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:00

Ik merk dat je heel erg spreekt over afleren en straffen.
Het is net de bedoeling dat hij leert hoe het wel moet en beloond wordt voor zijn goede gedrag.

1. Hij moet braaf leren wachten op zijn eten. Laat hij negatief gedrag zien krijgt hij zijn eten niet en wacht je ermee. Eventueel loop je weg ermee (Ga hem er niet mee uitdagen door bij hem te blijven staan met het eten) Het ligt aan het beestje zelf hoe hij reageert, maar ik leer ze altijd dat ze eerst een pas naar achteren moeten zetten en ze daarna hun eten krijgen. Zo creeer je voor jezelf ook wat ruimte omdat hij gaat weten dat hij eerst een stap naar achteren moet zetten en hij dan zijn eten van jou krijgt.

2. Dit is typisch jong mannen gedrag. Hij moet weten dat dit absoluut niet mag en je mag dus best hem hier een tik voor terug geven of zoals ik het vroeger deed: Ik hield mijn elleboog klaar en als ik merkte dat hij aan mij wilde knabbelen dan stootte ik met mijn elleboog tegen zijn neus (Let op dit is absoluut niet hem met je elleboog een mep verkopen), eigenlijk deed ik het zo dat het voor hem leek of hij tegen mijn elleboog aanliep en hij schrok dan van zichzelf en probeerde daarna niet meer te bijten. Dit zal je wel vaker moeten herhalen, want jonge paarden blijven dit vaak proberen.

3. Als een jong paard stil staat is dit meestal omdat ze even blokkeren. Nieuwe omgeving, andere situatie, andere mensen. Het is de bedoeling dat hij flink achter jou leert aanlopen. Dit kan je heel goed leren dmv grondwerk. Gewoon simpele oefeningen zijn hiervoor voldoende. Stappen, halthouden, pasje achteruit en weer stappen. Dit kan je belonen dmv een clicker en/of een voerbeloning.
Als hij dan de volgende keer op straat nog eens stilstaat en jij geeft het commando dat hij moet meestappen zal hij de link leggen van stappen en beloond worden ipv sh*t wanneer ga ik op mijn donder krijgen met de zweep.

Succes ermee. :)

thunderx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 14:02

Ja, aankomende vrijdag heb ik waachijnlijk indd les, bedankt voor uw reactie

thunderx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 14:04

bedankt, ik ga het proberen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:08

Maureen_M schreef:
Tja met een zweep maak je hem waarschijnlijk alleen maar banger

Euh met alle respect maar hij klinkt niet echt heel bang...

Ts ik denk dat je niet moet pappen en nathouden maar heel duidelijk moet zij wat wel en niet kan en een keer een goede tik werkt veel beter dan 100 zachte.
Qua voeren, waarom voer je ze niet tegelijk?

Enne bijten mag niet hoor! Daar krijgen die van mij echt een roei voor op de eerste plek waar ik ze kan raken.
Mijn beesten zijn netjes opgevoed, luisteren uitstekend maar zijn niet bang hoor, nooit geweest ook. Komt wel neer op timing.