Nieuw project, een nieuw avontuur

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:45

Lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar toch maar gedaan, omdat ik het leuk vind om hier over mijn nieuwe bijrijdpaard te kletsen.
Ze is nu 11 jaar, en zo'n 6 jaar in bezit van huidige eigenaar. Toen ik haar voor het eerst ging proberen, kreeg ik een aardig verhaal over haar te horen. Dat ze nogal apart is, dat ze nogal snel van slag is en daarbij gekke dingen doet. Ze was recent ook achterover gevallen met iemand.
Goed, ik twijfelde of ik dit gedoe wel wilde, maar ach, ik was er toch, ik kon het op zijn minst proberen. Dus ik opzadelen en naar de bak, en dan test ik het paard altijd even door random te gaan halthouden. Madame was niet onder de indruk en liep gewoon door, dus besloot ik eerst de verhoudingen op de grond af te stemmen alvorens erop gaan.
Nou dat vond mevrouw heel wat, zelfs gewoon lopen en halthouden was voor haar erg stressvol, vooral het halthouden en dan niet langs me Mogen lopen. Ik ben heel rustig gebleven en na 15 min ging dit al een stuk beter. Toen wilde ik opstappen, dat gaf voor mevrouw weer veel spanning, ze begon op hoog tempo rondjes te draaien. Ik wilde dit neit straffen of stoppen, maar juist de spanning af laten vloeien door naast haar te blijven meelopen, net zolang wachten totdat ze zou stoppen met draaien. Zodra ze stopte, beloonde ik haar door even opzij te stappen en de druk weg te nemen. Na 5 min had mevrouw dit door, en kon ik zonder enige problemen of spanning opstappen.
Het rijden was echt niks mis mee, ze was superbraaf en voelde onwijs goed, dit zou dus mijn nieuwe projectje worden.
Achteraf waren de eigenaren erg onder de indruk, omdat bleek dat er nog niet iemand eerder op kon stappen zonder dat mevrouw met 4 benen aan de grond bleef. Dat zei me dat het grondwerken duidelijkheid aan haar had gegeven en dat ze me daardoor al redelijk geaccepteerd had.

Ondanks dat het rijden goed ging, wil ik het helemaal van de grond af opbouwen. Ik wil immers dat een paard in volle ontspanning met mee kan meelopen en stil kan staan, maar vooral, en dat is het belangrijkste, ik wil de stress bij haar wegnemen. Zodra je haar iets vraagt wat ze niet snapt of moeilijk vind, raakt ze direct in paniek en komt ze omhoog of wil ze weg rennen.
Dat heeft me doen besluiten om met haar via pressure-release methode te werken zoals ik dat noem. Ik vraag neerwaartse druk op het halster zodat ze het hoofd omlaag doet. Zodra ze dat doet is de spanning eraf en zo leert ze snel dat omlaag de druk weg neemt, maar ook ontspanning geeft. Wanneer een paard immers zijn hoofd omlaag doet, ontspant een paard zowel lichamelijk als geestelijk, en dat is met haar een van mijn doelen. Al vind ze nu uberhaupt ontspannen al moeilijk, dus daar zit nog genoeg werk in.
Als ze uiteindelijk die ontspanning accepteert en prettig vind, ga ik haar blootstellen aan enge dingen, en daarbij vraag ik haar weer de ontspanning op te zoeken, door weer druk op het halster omlaag te zetten. Zo leer ik haar, dat ze in enge situaties neit hoeft te kiezen voor vluchten of vechten, maar dat ze ook kan gaan ontspannen. Je kunt een paard in enge situaties namelijk leren om niet te vluchten of te vechten, maar om de ontspanning op te zoeken. Deze methode heb ik gezien bij Tristan Tucker, en al een paar keer toegepast op paarden, en ja dat werkt echt.

Uiteindelijk gaat het mij erom dat ze niet meer zo gespannen is, en niet zo snel panikeerd, maar dat ze leert dat ontspanning ook fijn is. Ik zal dit combineren met grondwerk, longeerwerk en wandelen buiten, en dan wanneer ze er klaar voor is, stap ik er weer op.

Dit proces neem ik lang de tijd voor, omdat ik het een interessant proces vind, maar ook omdat er totaal geen druk achter staat. Ze gaat nergens heen en ze hoeft niets. Ook iets wat voor mij heel prettig is. En ik merk toch, dat ik dit gewoon heel erg leuk vind om te doen.
Wat mijn doel is? Een blij paard waar ik in alle rust en ontspanning weer kan op kan rijden, en waar de eigenaresse ook weer op kan stappen.

Dit is het eigenlijk in een notendop. Graag hoor ik natuurlijk meningen en ideeën, ik wil jullie graag haar voortgang vertellen en hoe ik het aanpak, maar ik sta altijd open voor andere ideeën!
Ik doe vooral heel veel op gevoel, en dat is tot nu toe altijd goed gegaan.

Ik doe de merrie pas een paar weken, helaas is de bak erg nat geweest dus kon ik niet zo veel met haar. Uiteraard zal ik in het proces ook kijken naar de medische kant, is er misschien een lichamelijke reden dat ze zo doet, maar tot nu toe denk ik dat niet. Van de week ging ik buiten met haar wandelen en toen ik aan de hand wilde draven en ze dit niet snapte, stond ze direct op haar achterbenen. Dat was dus heel duidelijk zo'n 'ikke niete snappe, ikke inne panieke dus ikke omhoog kome'- reactie :P
Edit: nog een toevoeging om te vermelden, ik heb het idee dat ze onzeker dominant is, wat niet de beste combinatie is.

balance
Moderator Over Paarden

Re: Nieuw project, een nieuw avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:12

Eigenaresse zal blij zijn met jou als bijrijder ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:40

balance schreef:
Eigenaresse zal blij zijn met jou als bijrijder ;).

Dat zijn ze ook wel, ze zijn blij dat ik er de tijd voor wil nemen. Ze laten Me okk vrij met de aanpak, omdat ze me vertrouwen.
Maar andersom ben ik ook blij met hun, buiten dat ze totaal geen druk op me leggen, begrijpen ze mijn persoonlijke situatie ook heel goed, en dat is ontzettend fijn :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:46

Klinkt als een mooi plan.

Als extra denkvoer voor jou kan ik je aanraden om wat filmpjes van warwick schiller te gaan bekijken. Zijn 'make the good thing easy and the wrong thing hard' filosofie heeft mij erg geholpen.

Hier een heel simpel en kort filmpje waarin hij het laat zien bij een paard met bakkabouters (in de vorm van een levensgevaarlijke hoop zand naast de rijbak) https://youtu.be/zG5DhgEbiDk

En deze over het concept stress en 'cognitieve gedragstherapie' voor paarden https://youtu.be/oqBSabZIW74
Laatst bijgewerkt door troi op 08-07-16 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:48

Thanks voor de tip troi, ik ga thuis eens kijken :)

Zoefaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:51

Dat klinkt goed!, ik ben niet zo bekend met deze methode daardoor ben ik ook heel benieuwd naar jullie proces. Fijn dat je vanuit de ontspanning wilt werken en daar de tijd voor neemt. Ik volg je topic ;)

D_eem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:15

Ik volg! Zoals je haar omschrijft klinkt ze precies als een van de paarden die ik tot voor kort reed. Grondwerk heeft voor haar wonderen verricht! Helaas is ze nu verkocht en hebben we niet het hele proces kunnen doorlopen, dus ben erg benieuwd hoe het bij jullie gaat lopen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:11

Ik volg, altijd leuk om te lezen hoe sommige problemen opgelost worden of in ieder geval hoe ermee omgegaan wordt om het te verbeteren!
Succes...

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:52

Dit ga ik zeker volgen! Ik herken er namelijk veel dingen van mijn eigen pony in, dus ik vind dit heel interessant! :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:57

Werk zelf met wat invloeden van dit verhaal dus ik volg even :) .

Ben wel benieuwd waarom je er op ben gegaan? Had ik niet gedaan als de basis zo slecht was?

En ik Had het zwaar niet gewaardeerd als iemand mij niet van te voren Had ingelicht over het feit dat ze met opstappen leip doet en dan achteraf zegt: ' Goed dat het bij jou zo goed gaat want verder komt ze met 4 benen los' . Dan Had ik gezegd Prettige wedstrijd verder :')

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:15

Ik ben benieuwd :)

Hoe is je stappenplan ongeveer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:18

Haha ruitje snap jk, maar het voelde verder gewoon goed. Anders had ik dat ook niet gedaan hoor. En qua rijden is ze verder niet groen, ik wilde ook gewoon proberen hoe ze zou reageren onder het zadel. Maar daar was ze dus heel braaf.

Lies, dat bekijk ik per keer. Hoe ze dingen oppakt en hoe ze reageert op bepaalde oefeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:20

Gisteren eindelijk weer wat kunnen doen in de bak. Ik begon weer met grondwerk, dat ging nu al heel goed. Ze is heel ontspannen als we lopen of stilstaan, dus dat verbeterd al sterk. Ik heb nog geen touwhalster voor de druk oefening, dus ging ik longeren. Linksom ging dat best aardig, ze had wat moeite om van me weg te gaan, maar eenmaal op de volte was ze heel scherp op de hulpen. Nog wel wat gespannen, maar goed, dat vind ik geen probleem voor de eerste keer.
Andere kant op was een drama. Ik ben normaal heel geduldig, handig en volhardend waardoor ik meestal niet hoef toe te geven, maar ik kreeg het echt niet voor elkaar. Sowieso heeft ze moeite met alles aan haar rechterkant.
Ik begon met rustig naast haar staan en haar hele lijf te aaien, daarna wijken voor druk, maar dan vliegt ze dus al weg en zorgt ze dat je aan haar linkerkant komt. Dus geprobeerd om wat meer achter haar te komen, maar ook dan is ze vliegensvlug weer omgekeerd. Normaal kan ik een paard daarin al wel corrigeren, maar na 20 min proberen, rustig blijven etc wilde dat toch echt niet. Dus toen toch maar even de longeerzweep erbij gepakt, niet om haar te meppen, maar om te blokkeren dat ze linksom gaat. Maar ook daar loopt ze dwars doorheen, ze liep gewoon tegen de zweep aan, ook al gaf ik haar een paar keer een tikje op haar rechterkant, ze was vastberaden niet rechtsaf te gaan. Nog een keer een soort schrikeffect geprobeert, toen rende ze wel even rechtsom, nja eigenlijk meer rechtsaf en rechtdoor, en daarna draaide ze direct weer om. Gelukkig had ik dit keer handschoenen aan(5 weken terug hand geblesseerd doordat er een longeertouw doorheen ging :P )
Afijn, madam was vastbesloten dat dit m niet ging worden. Ik eigenlijk ook, maar ze was inmiddels ook al aardig over haar theewater dat ik het dit keer niet door wilde drukken. Ik zou ook niet weten hoe, want ik had inmiddels vrijwel mijn hele trukendoos open gegooid :P

Dus, een stapje terug. Overigens heeft de eigenaar hier de eerste maanden ook heel veel moeite mee gehad, dus het is niks nieuws. Ik kijk altijd direct naar het medische plaatje, oftewel ik vraag me direct af waarom een paard dit niet wilt. Dus ik ben haar lijf eens langs gelopen, haar zicht in haar rechteroog gecheckt etc, maar ik kon geen gekke dingen vinden.
Dus toen even ontspannen, maar wel weer aan de slag met rechts. Dus gewoon haar hele rechterkant aanraken, en daarna heel rustig laten wijken voor druk. In het begin vloog ze weer van me weg en wilde ze me weer aan de linkerkant hebben, wat resulteerde in een kopstoot(auw), maar daar heb ik haar direct op gecorrigeerd. Ze gooit dan nl haar hoofd over mij heen, maar ze is niet zo groot :P Dus heb ik haar met mijn arm geblokt, zodat ze niet op die manier mij aan haar linkerkant zet.
Dit ging al snel beter, na een paar keer stapte ze al rustig van me weg en liet me gewoon aan de rechterkant. Dit ga ik de komende dagen gewoon meer doen, ook ga ik vaker aan haar rechterkant lopen etc en dan aankijken wanneer ik denk dat ze er klaar v oor is. Gisteren stapte ze wel een keertje al netjes weg, alleen toen vergat ze even dat ze dat niet leuk vond, en draaide ze alsnog om :P

Positieve aan dit alles is, dat ze wel behoorlijk vlug was, maar niet extreem paniekerig leek. Ze is niet omhoog gekomen dit keer, dus dat is positief. De eigenaar denkt aan een trauma aan de rechterkant, omdat ze alles moeilijk accepteert op rechts. Ik zit een beetje met het idee dat ze misschien wat slechter ziet op rechts.

Maar goed, vanmiddag weer heen, maar dus genoeg om aan te sleutelen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:49

Wat leuk dat je een nieuw paardje hebt Jolien, veel plezier ermee, het is je gegund :). Klinkt alvast goed!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:56

klinkt als een paard met een heel bijzondere gebruiksaanwijzing, zal een hele uitdaging worden.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:37

Knakker schreef:
klinkt als een paard met een heel bijzondere gebruiksaanwijzing, zal een hele uitdaging worden.
Succes!

Klopt, dat is ze zeker. Dank je wel!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:02

HA! Dat was ook het eerste dat mij te binnenschoot, of ze wel goed ziet met dat rechter oog maar dat heb je dus al nagekeken.
Zit er trouwens een scheut of meer arabier in dit paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:42

Nee, ze is een Animo, weet niet precies wat er nog meer in zit. Ze krijgt ook aardig wat voer, daar kan het ook aan liggen.

Vandaag iig geoefend op het erf met ontspanning, en dat ging onwijs goed. De eigenaar was helemaal verbaasd dat ze de 2e keer dat ik het erf af liep met de neus bijna over de grond liep. Ze pakte de ontspanning goed op, al vond ze het nog wel lastig. Maar ze ging de ontspanning uiteindelijk zelf opzoeken, dat vond ik al heel wat!

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:54

Klinkt als een gave uitdaging, ik kom jullie vorderingen zeker volgen. Fijn dat ze het tot nu toe allemaal zo goed oppakt! :j

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 23:17

Interessant project :D. Volg graag, klinkt als een leerzaam project. Ben ook benieuwd wat de merrie zo gevormd heeft. Apart dat rechts zo hypersensibel is.

Wist je van te voren dat de merrie normaal gesproken van de grond kwam met opstijgen? Niet zo'n leuk weetje om achteraf te horen.... Gelukkig dat het goed voelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:05

Weidebloem schreef:
Interessant project :D. Volg graag, klinkt als een leerzaam project. Ben ook benieuwd wat de merrie zo gevormd heeft. Apart dat rechts zo hypersensibel is.

Wist je van te voren dat de merrie normaal gesproken van de grond kwam met opstijgen? Niet zo'n leuk weetje om achteraf te horen.... Gelukkig dat het goed voelde.

Ze hadden me wel verteld dat ze omhoog kwam, en verteld dat ze met zadelmak maken achterover was gegaan, maar later hoorde ik pas dat ze recent nog achterover was gegaan.
Maar ik vind dat niet erg, soms is het beter niet alles te weten, omdat je daar toch onbewust rekening mee gaat houden.
Dat merkte ik gisteren ook, de merrie was eventjes heel gespannen en toen stond ik recht voor haar, toen dacht ik 'als ze nu omhoog komt, dan heb ik hoeven in mn gezicht' en ik begon haar een beetje voorzichtig te behandelen. Dat had ze echt direct door, want ze wilde meteen de leiding overnemen. Dat was zo duidelijk, je moet met deze merrie dus niet twijfelen of bang zijn, maar gewoon resoluut blijven, dat werkt het beste bij haar. En dat werkt dus visueus, want als ik twijfel, gaat ze gekke dingen oen. Twijfel ik niet, oet ze het niet. Snap je :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:31

In dit geval kan ik me goed voorstellen dat het beter is om er onbevangen in te gaan :j
Klinkt alsof je goed bezig bent.
Heb je nog ergens een linkje van het zoeken naar ontspanning in spannende situaties? Liefst een kort filmpje oid?
Want ik heb het idee dat dat bij mijn paard ook wel eens een oplossing zou kunnen zijn voor een paar dingetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:37

Wendy schreef:
In dit geval kan ik me goed voorstellen dat het beter is om er onbevangen in te gaan :j
Klinkt alsof je goed bezig bent.
Heb je nog ergens een linkje van het zoeken naar ontspanning in spannende situaties? Liefst een kort filmpje oid?
Want ik heb het idee dat dat bij mijn paard ook wel eens een oplossing zou kunnen zijn voor een paar dingetjes.

Ik heb t niet zo snel bij de hand, maar kijk anders even op facebook.nl/simplehorsenl Daar heb ik wel wat filmpjes erover staan. Vooral die met de schimmel zijn interessant. Ik zal binnenkort ook eens filmen als ik met deze merrie bezig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:44

Vandaag weer bezig geweest, ze was al zoveel meer ontspannen na gisteren. Ze zocht zelf al de ontspanning op. Ik sta er weer versteld van hoe snel deze methode kan werken. Zo stond ze erbij na een paar minuten, waar ze gisteren nog ogen als schoteltjes had en ze een bonk spanning was.Afbeelding
Afbeelding

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:47

Klinkt als een leuke uitdaging. Is deze merrie niet gewoon zo dominant/lastig/onzeker omdat ze nooit een duidelijke leider heeft gehad? Ik heb die indruk omdat ze bij jouw zo snel ontspant en volgens mij bied jij haar leiderschap waarop ze kan en durft te vertrouwen.