Shet loopt niet mee?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IsaGlind

Shet loopt niet mee?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 17:39

Hallo bokkers,
Ik heb een verzorg shet die ik als eigen mag beschouwen omdat de eigenaren eigenlijk alleen betalen, en ze vinden dat ik zoveel voor haar heb gedaan dat ik haar als eigen mag zien.
Maar even mijn punt.
Ze liep altijd heel vrolijk en rustig met mij mee aan het halstertouw of op de weg aan een langer touw. Maar sinds 2 maanden gaat ze op de terugweg naar stal/wei steeds stilstaan en gaat ze echt niet vooruit. Iemand moet dan de longeerzweep halen om haar een beetj eop te jutten te gaan lopen. Nu loopt ze ook al amper mee in de wei. Pas regende het heel lang en hard dus wou ik haar naar stal doen. Normaal met 2 min gedaan maar het duurde nu gewoon 20 min om haar op stal te krijgen omdat ze niet meeliep.... Van de week ging ik een dagje rustog aan doen en haar niet aan het werk zetten maar gewoon wat rondje door de wei lopen. Na 1 min stond ze al stil..... ong 20 meter verderop was de wei waar ze op dat moment in stond. het duurde 10 min om haar daarin te krijgen terwijl het normaal makkelijk in 2 min kan.... Weet iemand een evt. oorzaak hiervoor???
Mvg mij

balance
Moderator Over Paarden

Re: Shet loopt niet mee?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:44

Ik verplaats je topic even naar Omgang en Paarden Gedrag [OPG] omdat je vraag over omgang en gedrag gaat ;).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:46

Hoe zijn haar hoeven? Kan het zijn dat ze pijn heeft waardoor ze niet graag loopt? En wat doe jij wanneer ze stilstaat?

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 17:49

Marjoow schreef:
Hoe zijn haar hoeven? Kan het zijn dat ze pijn heeft waardoor ze niet graag loopt? En wat doe jij wanneer ze stilstaat?

3 weken geleden bekapt, geen idee of ze pijn heeft.... loopt niet raar ofzo. Ik probeer eerst nog een paard keer zonder druk haar naar voren te vragen. Dan met druk en (meestal) helpt dat niet. Ze kan netje stil staan wanneer ik dat vraag dus dan haal ik de longeerzweep en jut haar een beetje op. Ik sla niet. Ik zwiep een beetje in de lucht heen en weer. Reageert ze er niet op klap ik een beetje op de grond. Niet hard maar dan komt er meer geluid af en eigenlijk loopt ze dan wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:21

Het zou goed kunnen dat je paardje pijn heeft, maar ook dat ze je niet snapt. Misschien is het verstandig om eens bijv de hoefsmid te vragen over het meelopen, misschien kan hij je helpen of tips geven. En anders eens de eigenaren vragen, of iemand zoeken die er verstand van heeft en mee kan kijken.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:47

Kan ze niet hoefbevangen zijn. Dan willen ze niet lopen omdat het pijn doet.
Staat ze altijd op het gras en is ze dik?

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 21:23

Joolien schreef:
Het zou goed kunnen dat je paardje pijn heeft, maar ook dat ze je niet snapt. Misschien is het verstandig om eens bijv de hoefsmid te vragen over het meelopen, misschien kan hij je helpen of tips geven. En anders eens de eigenaren vragen, of iemand zoeken die er verstand van heeft en mee kan kijken.

bedankt! zal contact opnemen met de smid!

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 21:24

joey2010 schreef:
Kan ze niet hoefbevangen zijn. Dan willen ze niet lopen omdat het pijn doet.
Staat ze altijd op het gras en is ze dik?

Ze staat altijd op gras.... Maar ze heeft geen (erge) overgewicht. Ik kan evt de volgende keer een foto kunnen maken dan kan je haar omvang zien.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:28

ik dacht ook gelijk aan hoefbevangen. als dat zo is zeker niet dwingen te bewegen. en de dierenarts erbij.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:40

Hoe loopt ze als ze zonder jou in de wei is. Is ze dan wel gewoon in beweging? Kun je haar niet voor je uit drijven? Het eerste wat in mij opkomt is toch uitprobeer gedrag en is ze jou aan het testen of je de baas bent. Ik zou een langere zweep meenemen en als ze blijft staan, buitenom een tik op de billen geven. Jij hebt haar rechts vast en de zweep links achter je, kun je haar zo een tik geven. Op de grond slaan heeft geen zin. Van een zweepslag worden ze heus niet minder.

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 08:54

dingogirl schreef:
ik dacht ook gelijk aan hoefbevangen. als dat zo is zeker niet dwingen te bewegen. en de dierenarts erbij.

Maar als ik haar longeer en ze moet stappen stapt ze wel...

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 08:55

pillow schreef:
Hoe loopt ze als ze zonder jou in de wei is. Is ze dan wel gewoon in beweging? Kun je haar niet voor je uit drijven? Het eerste wat in mij opkomt is toch uitprobeer gedrag en is ze jou aan het testen of je de baas bent. Ik zou een langere zweep meenemen en als ze blijft staan, buitenom een tik op de billen geven. Jij hebt haar rechts vast en de zweep links achter je, kun je haar zo een tik geven. Op de grond slaan heeft geen zin. Van een zweepslag worden ze heus niet minder.

Ik de wei loopt ze gewoon... Ook met longeren als ik wil dat ze stapt doet ze dat. Oke zal dat de volgende keer doen! Ik heb altijd longeerzweep dus die is wel lang genoeg toch?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:37

Een longeerzweep is lang zat, eerder te lang. Je moet de slag er omheen wikkelen om te voorkomen dat jullie in de knoop raken. Een lange dressuurzweep zou beter zijn.

Veela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:50

Ook ik dacht meteen aan hoefbevangen.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 12:21

Bij hoefbevangenheid kun je vaak wel zien dat de shet heel voorzichtig loopt. Het zou kunnen natuurlijk, maar het klinkt mij eerder als een pony die niet goed snapt wat je wil. Dus een fout in de communicatie.

Ligt ze veel in de wei? Loopt ze heel voorzichtig of wel normaal?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:59

EvaR schreef:
Ook ik dacht meteen aan hoefbevangen.

Bij hoefbevangenheid staan ze ook heel raar met de benen gestrekt vooruit en idd voorzichtig lopen en veel liggen. Denk dat hier idd sprake is van weerbarstigheid.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:08

Een paard doet iets nooit zomaar he... Die gedrag is raar als ze normaal prima meeloopt.
Heb je haar al eens getemperatuurd?
Inderdaad eens de smid om advies vragen of anders de veearts eens langs laten komen en een bloedonderzoek laten doen. En goed laten kijken of ze niet hoefbevangen (aan het worden) is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:18

pillow schreef:
Bij hoefbevangenheid staan ze ook heel raar met de benen gestrekt vooruit en idd voorzichtig lopen en veel liggen.

Dat is pas bij ernstige hoefbevangenheid zo. Als je in dit stadium pas merkt dat het paard bevangen is heb je heeeeel veel signalen gemist.

TS het kan natuurlijk van alles zijn waardoor ze niet mee wil lopen. Hou je haar bij voorbeeld te kort aan het touw (waardoor ze haar hoofd niet goed kan bewegen)? Blokkeer je haar misschien per ongeluk in de bocht? Heeft de pony reden om niet mee te willen? Bij voorbeeld doordat je iets met haar gaat doen wat ze niet zo leuk vindt wanneer je haar aan het halster meeneemt?

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 21:24

Koper schreef:
pillow schreef:
Bij hoefbevangenheid staan ze ook heel raar met de benen gestrekt vooruit en idd voorzichtig lopen en veel liggen.

Dat is pas bij ernstige hoefbevangenheid zo. Als je in dit stadium pas merkt dat het paard bevangen is heb je heeeeel veel signalen gemist.

TS het kan natuurlijk van alles zijn waardoor ze niet mee wil lopen. Hou je haar bij voorbeeld te kort aan het touw (waardoor ze haar hoofd niet goed kan bewegen)? Blokkeer je haar misschien per ongeluk in de bocht? Heeft de pony reden om niet mee te willen? Bij voorbeeld doordat je iets met haar gaat doen wat ze niet zo leuk vindt wanneer je haar aan het halster meeneemt?

Ik heb haar nietbkort vast omdat ze dat heel vervelen vind en ik ook. Gewoon lekker de ruimte en losjes. Ik weet niet of ze het stom vind... normaal vind ze wandelen wel gezellig en poetsen vind ze fijn....

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 21:24

Ineke2 schreef:
Een paard doet iets nooit zomaar he... Die gedrag is raar als ze normaal prima meeloopt.
Heb je haar al eens getemperatuurd?
Inderdaad eens de smid om advies vragen of anders de veearts eens langs laten komen en een bloedonderzoek laten doen. En goed laten kijken of ze niet hoefbevangen (aan het worden) is.

Hoe en waarmee kan ik temperaturen?
Zal ik doen!

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 21:25

Emoe schreef:
Bij hoefbevangenheid kun je vaak wel zien dat de shet heel voorzichtig loopt. Het zou kunnen natuurlijk, maar het klinkt mij eerder als een pony die niet goed snapt wat je wil. Dus een fout in de communicatie.

Ligt ze veel in de wei? Loopt ze heel voorzichtig of wel normaal?

Ze beweegt heel normaal... ik zie haar niet vaak liggen. Vaker als het heel warm is dan ligt ze altijd of tegen een stenen muurtje aan die altijd warm word of bij een boom in de schaduw.

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 21:26

pillow schreef:
Een longeerzweep is lang zat, eerder te lang. Je moet de slag er omheen wikkelen om te voorkomen dat jullie in de knoop raken. Een lange dressuurzweep zou beter zijn.

Oké! Die heb ik. Op haar stal heb ik alleen een korte zweep en longeer maar ik zal mijn rijzweep wel een keer meenemen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 21:41

Gewoon met een koortsthermometer, kun kopen bij de drogist. Aanzetten, in hun kont steken ( vast blijven houden! Je wilt niet dat ie per ongeluk helemaal naar binnen floept) tot het piepje gaat en dan kun je de temperatuur zien.
Zou ook tussen de 37 en 38 graden moeten zijn net als bij mensen. Hoger dan 38 is koorts en lager dan 37 is ook niet goed.