Deken haters

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

Deken haters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 18:30

Jup... Ik heb 2 paarden die dekens verschrikkelijk vinden.
Mijn merrie heeft zomer eczeem dus vooral in deze warme dagen moet ze altijd een dekentje op. En oh wat wilt ze graag zonder en wat kan ze boos kijken als ik de deken pak. En hoe voorzichtig ik hem ook op leg, blij kan ze niet kijken. Oh en mijn ruin precies het zelfde. De buik klipjes en de en de achterste bij de benen? Geen probleem. Het opleggen en de voorkant vast maken? Drama!
Ik heb er sinds kort wel hele fijne technieken voor, die het echt een stuk fijner hebben gemaakt. Zo maak ik eerst de deken een rolletje zodat het paard niet zoiets heeft: godsamme er word ineens een deken over me heen gesmeten, dan maak ik de voorkant vast terwijl de deken nog niet overal goed ligt alleen bij de voorkant dus ik doe hem extra ver naar voren. Ik zorg dus dat er veel lucht is tussen de borst en waar ik de deken vast maak zodat zij en hij er niet veel van mee maken. En als de voorkant vast zit dan trek ik hem voorzichtig goed en dat vinden ze geen prpbleem. En dan gaat het wel en kijken ze soms zelfs niet eens boos! Wat een Wonder is dat (overdreven natuurlijk).
Soms vergeet ik de techniek en word ik er snel weer aan herinnert door een geïrriteerd hapje met die oren plat.
Bij mijn Arabische volbloed was het pas erg. Die kwam ooit met de kont naar mij toe gevlogen om me een trap te geven, hij probeerde me iets aan te geven dus echt boos was ik niet. Maar ja he, oortjes plat was genoeg geweest.. Ook gaat hij bij het voor vast maken ( met de zachte techniek) altijd boos kijken en schrapen met zijn hoeven. Daar corrigeer ik hem wel goed op anders is het oppassen geblazen want voor je het weet is er een hapje uit je.
En dan zie ik eigenaren die die deken op hun paard smijten alsof het niks is en die paarden geven er NIKS om.
En ik allerlei technieken verzinnen om het zo comfortabel mogelijk te maken en nee het is nog steeds niet wat ze willen.
Mijn ruin staat met lekker weer gewoon zonder deken, alleen met regen een regen deken en met echte kou wel een goede winter deken. Anders gaat hij echt rillen. Zijn winter vacht komt nooit goed door.
Bij mijn merrie snap ik het nog wel, die wilt ook lekker zonder dekentje in de zomer, en soms doe ik het ook wel een dagje hoor maar anders schuurt ze alles kapot en het is ook tegen vliegjes. Dus ik doe alles voor hun best wil en ooooh wat zijn ze dankbaar..
Ik heb ze beide zo aangekocht met dit probleem, maar wat ik me afvraag; Is er dan niemand anders met dit zelfde probleem? Ik ben nog nooit iemand met dit probleem tegen gekomen en mijn paarden hebben het allebei! Waarschijnlijk slecht aan geleerd gedrag bij de vorige eigenaresses.
En eerlijk? Ik ben er gewoon aan gewend geraakt, ze vinden het beide gewoon niet leuk. Zo heeft ieder paard wel iets he :)

Wat zijn jou tips en trucs? Wat is de gouden tip?

Cavalooo

Re: Deken haters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:32

1 van mijn verzorgpaarden heeft precies dit. Ik vind jou tips al een uitvinding hahaha! Die ga ik gebruiken :) helaas heb ik geen tips ervoor want ik deed het op de normale manier, wel gewoon rustig maar is ook echt een gevecht altijd. Je bent niet alleen!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:41

tja, aan het einde van de winter is die van mij het ook zat. ik geloof dat ik er iets anders mee omga.
ik gooi inderdaad gewoon zo die deken erop, boos kijken mag, bijten niet, en dat weet hij precies. juist door er niet zo'n dingetje van te maken blijft hij gewoon staan

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:48

Hier idem, ik bepaal of er een deken op gaat of niet, als ze er niet gelukkig mee zijn, jammer, het is voor hun welzijn, maar de tandjes blijven in de mond en de voetjes blijven op de vloer, anders worden ze gewoon keihard gecorrigeerd. Bijten en trappen tolereer ik NIET. NOOIT. onder geen enkele omstandigheid! Ze kunnen prima met hun oren en lichaamstaal aangeven of ze het fijn vinden of niet zonder me kreupel te maken ...

Ik doe trouwens met al mijn paarden een sacking out (of friendly game ;) ), eerst met touw, dan plastic zakje, voederzak, handdoek, dekjes en uiteindelijk met dekens, net zo lang tot ik het deken over en rond ze kan draaien en ze er niks meer om geven. Dit hoort bij de basisopvoeding imo.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 06:28

Ik vraag me af als ze zo heftig reageren of ze geen drukplekken hebben bij de borst of schoft. Misschien zitten de dekens gewoon niet lekker?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 06:31

Boos kijken komt van een deken die niet lekker zit.
Dus waarschijnlijk toch ergens te strak.
Zou kijken om de deken passend te maken.

Die van mij heeft ook zomereczeem.
Heeft een rsih op, vind het allemaal prima.
Bij winterdekens idem dito.
Er is 1 winterdeken die hij niet fijn vind,maar dat is een vrij stugge zware deken.
Die krijgt hij nu dus niet meer op

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 11:59

Ik weet bij mijn ruin 100% zeker dat zijn dekens goed zitten.
Hij vind het gewoon niet fijn, tuurlijk heb ik naar pijn gekeken en naar een goede maat.
Bij Mijn merrie had ik haar dekens over genomen en 1 was inderdaad slecht liggend met wat drukplekken.
Ik heb gelijk een nieuwe aangeschaft maar nog steeds vind ze het helaas echt niet leuk.
Mijn ruin had in het begin gedrags problemen en dekens vond hij doods eng. Vandaar de heftige reacties. Ondertussen is die angst zo goed als over, maar nog steeds vind hij het niet leuk.
Daarom reageer ik er ook niet streng op bij hem, hij vond het spannend dan werkt straffen imo niet.
Maar nu hij het niet meer echt eng vind, ben ik wel consequent geweest dat de hoeven gewoon op de vloer blijven en tanden mogen absoluut niet gebruikt worden.
Bij hem is het alsnog erger dan bij mijn merrie.
Als Ik tegen mijn merrie zeg : pas der op! Dan houd ze het gewoon bij oortjes plat maar zo niet kan ze best nijdig doen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:14

Tja die van mij geeft er ook niks om. Ik vouw mijn deken altijd dubbel, en leg hem dan voor de helft over de manenkam en rug. Dan maak ik ook de borstsluiting vast. Vervolgens vouw ik de deken open en trek hem naar achter toe.

Dit doe ik zodat de haren er recht onder liggen. Vindt ik zelf prettiger. Ik zeg trouwens wel altijd let op!. maar dat is ook omdat ik de deken wel echt even een zwiepje mee moet geven, anders krijg ik hem er niet goed op :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:25

Normaal zou ik stoppen met dekens als een paard zo duidelijk aangeeft er niet van gediend te zijn. Maar bij een eczemer is dat wel erg lastig natuurlijk.

Grappig dat je het nog niet eerder bent tegen gekomen. Ik heb al heel veel paarden gezien die boos doen bij deken op doen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:28

Goh, mijn merrie heeft juist het tegenovergestelde! In de zomer eczeem deken en in de winter natuurlijk winterdekens. Als ik haar in het voorjaar eens zonder deken buiten zet blijft ze voor het hek staan, en kijkt ze me aan van hier klopt iets niet? Waar is m'n deken? Haha. Lijkt me wel erg vervelend als je paarden (ook nog met ZE) niet van dekens houden..

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:26

Mijn e-pony bijt ook wanneer ik de borstsluiting wil vastmaken. Heeft vaak te maken met een pijnlijke borstspier die daar zit. Na een osteopatische behandeling bijt ze niet meer, maar helaas het komt steeds weer terug. Daar zal je wellicht ook nog iets mee kunnen ;)

Ik zal eens kijken of ik de informatie daar omtrent terug kan vinden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:26

Beste tip is inderdaad goed passende en ventilerende dekens.

Mijn paardjes waren allebei niet aan dekens gewend toen ze bij mij kwamen. En vooral mijn ruin is ook zeker assertief genoeg om weg te lopen als hij geen zin heeft in de deken. Het gaat dan trouwens om vliegen- of regendekens, geen eczeemdekens.

Wat ik doe is de deken van de rechterkant op doen (zodat niet de singels er onder kunnen komen, en het scheelt ook nog een keer met omlopen) en wat vooral bij mijn merrie veel uitmaakt is de intentie die ik meebreng. Als ik op 'r af loop met de deken uitgestrekt in mijn handen vindt ze dat niet leuk. Als ik 'm een beetje opkrummel waardoor hij niet zo groot is, en ondertussen denk of zelfs tegen haar zeg dat ik haar de deken op wil doen om haar te beschermen tegen vliegen/regen vindt ze het prima. Ik doe de dekens altijd rustig op. Gewoon ver genoeg naar voren leggen, borstsluitingen dicht, deken wat naar achteren trekken, bij mijn ruin de manen wat onder de hals van de deken vandaan halen, dan deken recht leggen als hij dat niet al ligt en dan singels vast en staart door het touwtje.
Mijn merrie vindt het geluid van het klitteband van haar halsdeken niet fijn dus wanneer ik die op doe zorg ik dat het klitteband van tevoren al los is, dat soort dingen. En wanneer ik het klitteband weer los moet doen om de deken af te doen zorg ik dat ik op de zelfde hoogte ben als mijn merrie ('t is een shet) en doe ik rustig het klitteband los en krijgt ze even een kriebel. Het kan natuurlijk van alles zijn waardoor een paard de deken niet leuk vindt en zij schrikt gewoon elke keer van dat geluid anders.

Gewoon rustig blijven en blijven ademen. Zo doe ik het.

juliar99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:51

herkenbaar hahaa

ga eerst al jullie tips proberen (:

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:55

Hier hebben ze geen van 3en problemen met dekens kan je er gewoon op smijten of zonder sluitingen aan voorkant open te doen over heen aan of uit trekken, exceem dekens idem.
Als ze los in de wei staan gaat dat ook gewoon, vaak zijn ze er blij mee, zeker als het stikt van de steekbeesten, blijkbaar hebben ze door dat deken einde steekdingen betekend. (net zoals ik die als zij ze netjes aanwijzen dazen een doodsklap geeft, op slaan reageren ze dan totaal niet, aangezien ze wegen dat ik steekding weghaal).

Kan je dus niet helpen aan tips voor dekenhaters...