Paard onrustig en gespannen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vilheide

Paard onrustig en gespannen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 15:00

Sinds september is er bij onze 2 eigen paarden een ander paard gekomen. Na de eerste weken apart te hebben gestaan, heb ik ze bij elkaar gezet. De paarden hebben een ruime paddock en een inloopstal. Ze krijgen 1 x per dag wat krachtvoer, 3 x per dag voordrooghooi uit slowfeerders en de tussendoor krijgen ze gerstestro. Het paard wat erbij is gekomen blijft erg onrustig. Tijdens het eten kijkt hij vaak op en loopt weg om weer terug te komen om te eten, dit herhaalt zich een aantal keer. Ook eet hij behoorlijk fanatiek, trekt het hooi met grote plukken uit de slowfeeder. Ook als hij op de paddock staat is hij vrij onrustig, veel heen en weer lopen, het ene paard opjagen, het andere paard claimen, bijten en soms zijn kont naar hem draaien en trappen. Als dit paard er niet is dan staan onze eigen paarden rustig bij elkaar maar zodra hij weer terug komt dan is het gedaan met de rust.
Onze eigen paarden zijn niet dominant en het nieuwe paard is ze de baas.

Ik heb geen idee waarom het paard zich zo onrustig/ gespannen gedraagt en wat ik er aan zou kunnen doen.

jensvl

Re: Paard onrustig en gespannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:18

Heb je al eens geprobeerd het krachtvoer bij dat ene paard weg te laten?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:22

Ms magnesium tekort?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 14:17

jensvl schreef:

Paard in kwestie krijgt hooguit een kwart schep krachtvoer voor robuuste paarden per dag.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 14:18

girlyggirl schreef:
Ms magnesium tekort?

Hoe kan dat gecheckt worden? Bloed laten prikken?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:24

vilheide schreef:
jensvl schreef:

Paard in kwestie krijgt hooguit een kwart schep krachtvoer voor robuuste paarden per dag.

Ook hooguit een kwart schep kan al te veel zijn. Een paard heeft in principe dat krachtvoer niet nodig, het veroorzaakt alleen maar onnodige onrust als de energie die daardoor geleverd wordt niet omgezet wordt in veel werk. Krachtvoer is het eerste dat je weg moet laten als een paard geen rust in zijn hoofd heeft.
Het kan trouwens tevens veroorzaakt worden door het suiker/energiegehalte in je ruwvoer, als dat hoog is, veroorzaak je er ook druk gedrag mee.

In een kudde is een even aantal het meest ideale, ook hier geldt: het 3e wiel aan de wagen is niet ideaal. Paarden leven graag in paren, vinden een maatje en nr 3 blijft daar dan buiten vallen. Het hangt van het karakter van het paard af of dit in rust of in onrust gebeurt. Dit nieuwe paard legt zich er blijkbaar niet bij neer dat hij alleen staat. De enige echte oplossing is: nr 4 erbij, of nr 3 weg, vrees ik.

D_eem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:19

Was het paard toen het alleen stond ook zo onrustig of is dit pas begonnen toen hij bij de rest kwam te staan? Weet je ook hoe hij voorheen stond? In een kudde of alleen?

Naast een eventueel te kort of een te veel aan krachtvoer, zou ik me ook afvragen in hoeverre dit paard gewend is aan het staan in een kudde.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:01

vilheide schreef:
girlyggirl schreef:
Ms magnesium tekort?

Hoe kan dat gecheckt worden? Bloed laten prikken?

Ja of bijvoeren en kijken of hij na aantal weken veranderd. Koeienmagnesium van welkoop is voordeligst, zoek maar eens op bokt. Mijne heeft er veel baad bij.