hoe paard leren vertrouwen op onbekend terrein

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DemiHendriks

hoe paard leren vertrouwen op onbekend terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 13:21

Ik denk dat de titel wel duidelijk is :j

Laat ik eens beginnen. Ik had laatst een fotomeeting en mijn paard bleef maar niet stil staan. In het begin was ze super rustig met klaar maken maar zodra de groep versplitste en mijn paard alleen was met mij werd ze super druk. Rondjes om mij heen draaien & hinniken. Zelf baal ik er ook van ik heb van alles geprobeerd; boos worden, rustig zijn, haar maar rondjes laten lopen met lange teugel. Niks werkte. Ze bleef alleen stil staan als ze wat in verte zag maar dat was niet zo vaak. Toen zijn we richting andere paarden gegaan zodat ze die nog wel kon zien maar nog steeds het zelfde verhaal...
wat kan ik doen? Blijkbaar vertrouwd of weet ze niet dat ze op mij kan vertrouwen op onbekend terrein.

Beretto

Re: hoe paard leren vertrouwen op onbekend terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:26

Gewoon veel oefenen en zelf heel duidelijk zijn,als je 10 keer wat anders probeerd voor het zelfde resultaat gaat je paard t echt niet begrijpen

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:44

Veel op onbekend terrein gaan. Rijden, wandelen, trainen, ... Mijn wedstrijdpaardje had vroeger ook enorm veel stress op onbekend terrein maar hoe meer ze zag hoe rustiger ze werd. Ze worden dan de drukte ofzo gewend. Zoals we het hier zeggen: Veel km's maken!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:52

Ik zie dit vaker gebeuren op fotomeetings, het is vooral een kwestie van je paard duidelijk maken dat je wil dat hij met z'n aandacht bij jou is. Boos worden is nooit je oplossing, niets doen ook niet. Maar wat je wel moet doen is zo via het internet niet uit te leggen want dat hangt volledig van je paard af en hoe hij reageert. Het ene paard vraag ik enkel contact op de lijn, de andere tik ik met mijn zweep een keer op zijn borst en de volgende ga ik eerst wat meer grondwerk oefeningen mee doen. Hoe vaak kom je op vreemd terrein? Neem eens iemand die hier ervaring mee heeft mee en zorg dat je in de praktijk hulp krijgt hoe je dit op kan lossen. Niet iedere rij instructrice kan je hiermee helpen, hou daar rekening mee, neem hiervoor liever een grondwerk instructrice.

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 14:03

Bedankt iedereen!!
Mijn paard is op concour wel gewoon normaal. Ze is wel oplettender maar luister wel naar me. En blijft ook wel stil staan. In het bos is het anders. Als we op buitenrit gaan is het goed de rem erop houden terwijl ze in normale omgang super rustig is. Ik voelde mij ook wel schuldig dat ik boos op der werd. Ik mag eigenlijk alleen op zondagen het bos is omdat er veel vrachtwagens en trekkers zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:24

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:33

ik zou eens gaan kijken naar de mogelijkheden van grondwerk! heeft mij en hanne ook erg veel geholpen ;)

Doutsen_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:38

troi schreef:
Zie dit filmpje eens: https://youtu.be/e1wnJH2tbu8

Ik vond het erg interessant en het werkt als een tierelier is mijn ervaring

Wat een interessant filmpje! Ga de rest ook maar eens bekijken denk ik. :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:41

Goed! Ik ben groot fan van warwick schiller. Hij werkt heel vriendelijk naar het paard, ontzettend logisch en voor mij en mijn paard werkt het echt goed!

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 14:56

Ik ga zometeen het filmpje kijken heel erg bedankt :) wij zijn al bezig met grondwerk en de oefening van als ik stop moet paard ook stoppen doet ze ook alleen niet in het bos :roll: