onrustig bij onbekende

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

onrustig bij onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 13:49

Mijn 5 jarige is laat beleerd en dus qua rijden/opvoeding eerder 3jarige. Fokker heeft bij verkoop duidelijk gezegd dat dit paard vertrouwen nodig heeft. Ze verkocht hem ook niet indien er ook maar teken was van onrust/wantrouwen. Dit omdat hij een gouden karakter heeft maar in de verkeerde handen een monsterje wordt. Dit heeft ze helaas meegemaakt toen ze hem 1 maand uitgeleend had als proefperiode. Na die ene maand was hij doodsbang van mensen en alles om zich heen. Hierdoor ook de reden van het latere 'her'beleren. Ze heeft hem 6maand op weide gezet en erna opnieuw als veulen behandeld.

Het heeft wat geduurd maar hij vertrouwt mij :) Veel bosritten en grondwerk. Totaal niet schrikkerig, agressieve honden, groep roepende schoolkinderen, groep fietsers...Hij gaat er rustig met hangende teugels voorbij. Nu is het zo dat vreemden op stal een probleem zijn. Zodra het contact 'intiemer' wordt.

Dierenarts, smid, zadelpasser ... Het begint al op stal. Zodra 'vreemden' binnenkomen, kruipt hij tegen me aan. Terwijl ik de laatste weken gronwerk doe waarbij ik hem op stal parkeer op 2/3m van mij. Dat gaat ook goed, hij wacht mooi af tot ik hem bij me roep. Maar zodra er een onbekende is, moet zijn hoofd tegen mij gedrukt worden en worden commando's zoals achteruit/stilstaan onbekend.

Tandarts (januari) heb ik naar huis mogen sturen. Steigeren, slaan, blazen zodra tandarts maar in de buurt kwam.
Smid heeft een 4tal x geduurd. Eerste keren idem tandarts, nu is hij 90% rustig.
Dierenarts (1juni): blazen, angstig. Sinds veel gronwerk op stal gedaan: parkeren, achteruit, prikken met tandenstoker, aanraking mond en tong etc.
Zadelpasser (vandaag): redelijk rustig maar hij moest en zou tegen mij staan. Zadel er op, ik stap op en 10min later lag ik er af. Pure stress, hij schrok van een auto terwijl hij er nooit angstig voor is geweest. Ben terug rechtgekropen en heb hem gelongeerd. Normaal moet ik hem stimuleren om in galop te blijven en vandaag was er geen stop meer op te vinden.

Tandarts komt volgende week opnieuw.

wat doe je hieraan? :+

jensvl

Re: onrustig bij onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:16

Proberen regelmatig een vreemd iemand onder jou toezicht te laten aaien, borstelen en hoeven uitkrabben. Probeer de grenzen van het paard te verleggen, maar houd er wel rekening mee dat het paard hier moeite mee heeft. Wordt dus niet geïrriteerd op het paard als het niet zo snel gaat als je wilt. Wees zelf consequent. Sta toe dat het paard wat bescherming zoekt , maar werk er wel naar toe dat je het paard een stukje van je weg kan sturen in een moeilijke situatie.

XXIlseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:00

bouw het rustig op, misschien heeft je paardje vroeger negatief contact gehad met vreemde mensen die te dicht bij haar kwamen?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 15:09

Ik denk ook dat er negatieve ervaringen zijn geweest. Wanneer hij onzeker wordt, heeft hij echt nood aan duidelijke leiding. Iemand (ik in dit geval) dat hem vertelt wat er wordt verwacht. Net zoals wanneer hij de eerste maanden vast gezet werd op nieuwe stal, een brok spanning dat rondsprong. Telkens rustig praten, aaien maar bij omverlopen rustig met zweep (uit veiligheid voor mijn teentjes) terug werd gezet. En daarin heeft bekapster goed werk verricht gezien ze hem meteen rustig maar consequent behandelde zodra hij bewoog.

Probleem is dat als die vreemde kwaad of onzeker wordt, dan kreeg je enkel nog meer paniek. Ik ben van het principe dat hij het gewoon moet leren. Zoveel situaties waarbij dit belangrijk is :)
Ik ga het eens proberen om met vreemde langs te gaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:16

Ik ben geen expert maar de situatie heb ik al eens eerder gezien:

Ik hoor Tristan tucker zo zeggen dat hij meer zelf moet gaan leren omgaan met situaties ipv bij jou (mummy) steun zoeken voor alles. Je moet hem niet steeds bij het handje nemen maar leren hoe hij zelf beslissingen kan nemen om zich beter te voelen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:59

Ik lees even mee, mijn merrie heeft hier ook erg moeite mee. Ondanks dat ze vanaf jaarling in eigen bezit is en er in die periode nooit iets mis is gegaan, hangt ze erg op ons. Ze moet niks hebben van andere 'hulpverleners' zoals DA, TA en hoefsmid. Instructrice daarin tegen is ze gek mee!

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:09

Ik zou een vriend vriendin (vreemde) vragen om iets met m te doen. Miss helpt dat. Vrouwelijke smid of dierenarts (hielp bij een kennis ook) verdoven. Sommige paarden hebben dat gewoon. De jazz van een kennis moet ook platgespoten worden bij DA en de smid.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 13:03

Even update :)
Papa is 2x meegekomen en heeft dan allerlei handelingen uitgevoerd terwijl ik op afstand bleef. Dat ging 2de x al heel goed.
Tandarts is gelukt. TA was heel rustig en bleef kalm. Na 5min was hij rustig in slaap :)
Smid is gisteren gekomen. Ze blijft rustig en corrigeert wel wanneer het moet.

Net zoals je zegt, Pol. Hij moet leren zichzelf te vertrouwen :) Ik ben absoluut tegen 'platspuiten om te scheren'. Nee, leer hem angst te overwinnen. En natuurlijk vraagt dat héél veel tijd en energie maar ze leren het echt wel.

Dus we doen veel aan grondwerk en (zelf)vertrouwen alsook schriktraining. Angstig is hij niet, vandaag kinderen op trampoline, geen probleem. Maar als ik tijdens diezelfde training vandaag te streng corrigeer dan panikeert hij. Het is zoeken naar de middenweg tussen vertrouwen/respect en angst.