pony opeens heel schrikkerig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lianne484

pony opeens heel schrikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 10:42

Even terug in de tijd. 4 jaar terug heb ik van de buren een shetlander te leen gekregen omdat mijn paardje anders alleen zou staan. De shetlander was alleen heel erg schuw. In die 4 jaar tijd heb ik hem van een schuwe pony naar een knuffel pony kregen en beleerd voor een sulky. Dit heb ik allemaal heel langzaam opgebouwd. lees: 1 jaar in het land gezeten wachten tot hij naar me toe kwam. Hij loopt nu super voor de sulky, hebben regelmatig les omdat hij scheef is en de osteopaat is geweest op advies van me lesgever. Nadat de osteopaat is geweest begon hij shetlander gedrag te vertonen. Hij is wel veel beter gaan lopen. Wat eerst niet kon kan hij nu wel. Enkele weken nadat de osteopaat is geweest kon ik hem opeens niet meer pakken. Hij kwam altijd hinnekent naar me toe gelopen. Nu dat probleem voorbij is, is hij heeeeeel schrikkerig met lange lijnen. Dat heb ik toen maar op een laag pitje gezet. Ik wist niet wat ik moest doen en heb gewacht tot me lesgever kon komen en zij er iets van kon zeggen. Zij schrok ook heel erg hoe de pony er bij liep. Zo angstig. Na 20 minuten ging het wat beter en werd hij weer enthousiast. Nu Gisteravond dacht ik ( niet heel slim achteraf!! -O- ) misschien vind hij met de sulky wel leuker dan lange lijnen. Ik vroeg niks aan hem en ging als een dooie door de bak. Tot opeens hij ergens van schrok en niet meer te houden was. Ik heb uit gespand en toen daarna nog eventjes voor alle spanning een rondje over de weg gelopen. Hij was keurig verkeersmak, maar bij de eerste auto wou hij zo snel mogelijk er vandoor. Na een paar auto's ging dit beter. Mijn plan is om gewoon weer helemaal opnieuw te beginnen. Halster om en lange wandelingen maken en de hele zomer dat tuig er niet meer op te gooien.

Zijn er misschien nog meer mensen die opeens een andere paardje hadden. En wat zijn jou ervaringen?

F_T

Re: pony opeens heel schrikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:46

Kan het dier nu pijn hebben?

Dus dat die scheefheid bij hem hoorde, en hij daarmee pijnvrij was.
En nu hij dus "rechtgezet" is, wèl pijn heeft?

Zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt.
Dat schrikkerige en minder betrouwbare gedrag kan beslist pijngerelateerd zijn.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 10:53

Femke_Tweety schreef:
Kan het dier nu pijn hebben?

Dus dat die scheefheid bij hem hoorde, en hij daarmee pijnvrij was.
En nu hij dus "rechtgezet" is, wèl pijn heeft?

Zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt.
Dat schrikkerige en minder betrouwbare gedrag kan beslist pijngerelateerd zijn.

Je zet me aan het denken!

Er mankeerde wel echt van alles. Stand van de benen, rug zat heel erg vast, cranio sacraal ook heel veel spanning.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:01

Hoe lang geleden is die osteopaat geweest? Je "mag" de dagen daarna toch niet met 'm werken? Heb er niet zoveel ervaring mee, maar weet dat je de dagen erna wel rustig aan moet doen, zulke behandelingen gaat best veel tijd overheen.. :) Hij moet ook wennen aan zijn "nieuwe lijf" zeg maar, dus kan best zijn dat hij de komende tijd stijf en pijnlijk is..

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 11:07

die is 22 maart geweest. ik heb toen daarna ook zeker 1,5 week niks met hem gedaan. En daarna gewoon weer heel rustig aan de gang gegaan. Geen gekke dingen gedaan

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:13

Het kan ook dat er enkele weken nadat de osteo geweest is, iets anders is gebeurd wat er helemaal los van staat.

Heel erg geschrokken van iets, hond of mens in het land geweest, vastgelegen, verstapt.

Je kunt de osteo weer eens laten komen om uit te sluiten dat er niets geblokkeerd zit :)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:41

Ik weet wel dat paarden die een magnesiumtekort hebben, schrikkerig gedrag kunnen gaan vertonen. Zo'n tekort kun je dmv bloedonderzoek vaststellen.