Bang paard!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amyxxdh

Bang paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 22:12

Hoi!
Ik heb een nieuwe uitdaging gekregen waarbij ik veel tips kan gebruiken!
Ze hebben gevraagt of ik (als enige overigens) bijrijder wil zijn van een mooie merrie.

Alleen het probleem is, hij is al zijn vertrouwen in mensen kwijt omdat hij toen der tijd verkeerd is ingereden en voor alles werd afgestraft.
Schuw is hij overigens niet echt, hij schrikt wel als je bij zijn stal staat maar als hij je even heeft gezien kun je hem langzaam over zijn neusje aaien.

Maar mijn vraag is dus, hoe pak ik dit het beste aan?

ODonoghue

Re: Bang paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:14

Vanachter een scherm is dit lastig te oordelen, ik denk dat je sowieso goede instructie nodig hebt :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:45

Je geeft wat weinig informatie.
Is het nu een merrie of een ruin, omdat je over 'hij' spreekt maar ergens zegt dat het een merrie is?

Is het nog een jong paard, wat kent hij /zij al?

Behalve als je al heel veel ervaring hebt en weet wat je kan, zou ik er niet zomaar alleen aan gaan beginnen.
Maar met goede instructie om je te helpen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:47

Met alle respect........ maar als je niet weet hoe je het aan moet pakken, moet je het niet aanpakken...

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:04

Ik ben het met Punz eens. Je hebt een plan van aanpak en ervaring nodig om een bang paard stabiel te krijgen. Heb je dat niet dan loop je beiden verhoogde risico's op beschadiging en/of letsel.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:58

Persoonlijk denk ik dat je eerst goed aan de slag moet gaan vanaf de grond. Neem grondles en ga met haar aan de slag en bouw het langzaam op. Neem hier wel echt begeleiding bij als je niet weet hoe je het aan moet pakken, anders kan je het alleen maar erger maken.

Voor mij is het nu ook niet helemaal duidelijk of het een merrie of ruin/hengst is. Als het een merrie is, let dan op dat je naar haar verwijst met "haar" en "zij"

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:02

Punz schreef:
Met alle respect........ maar als je niet weet hoe je het aan moet pakken, moet je het niet aanpakken...

Inderdaad, daarmee kun je meer verprutsen dan verbeteren.

Snap zo'n eigenaar ook niet :n

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:11

Als je nu al niet weet hoe je het überhaupt moet aanpakken, is het dan wel verstandig om aan te beginnen? Er komt zoooo veel bij kijken, en dat kan niet zo 1,2,3 even hier op bokt uitgelegd worden. Ik denk dat je er beter OF begeleiding bij moet halen, OF iemand het laten doen die wel weet hoe dit aangepakt moet worden.

Succes! +:)+

Cebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:01

Zoals al meer gezegd wordt, als je niet weet hoe je het aan moet pakken, ga het dan vooral niet zelf proberen. Vraag een goede begeleider of instructeur die je er doorheen loodst.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:02

Te weinig informatie.
Als je iemand van 17 met zo te lezen weinig "eigen paarden" ervaring vraagt om "bijrijder" te worden ga ik ervan uit dat het gewoon om een paard gaat dat goed onder het zadel is, maar misschien alleen wat "eenkennig" reageert. Dat is overigens bij merries niet zo heel ongebruikelijk.
TS, heb je wat meer informatie? Gaat het om een pony of een paard, wat voor ras, leeftijd, welk niveau?