Paard eet niet meer uit zijn voerbak..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Paard eet niet meer uit zijn voerbak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 16:42

Mijn paard moest afgelopen week medicatie hebben, welke ik door het voer heb gemengd (incl extra's zoals muesli, om de smaak te verdoezelen). Echter at hij zijn voer toen niet meer, hij vond het duidelijk niet lekker.
Nou had ik het voer eruit gehaald, andere oplossing geprobeerd te zoeken en inmiddels gestopt met de medicatie, maar nu raakt hij nogsteeds zijn voerbak niet aan.
Heb 'm al schoongemaakt, maar wellicht ruikt hij toch nog iets van de medicatie?

Ik zag dat zijn voer van de voerbeurt er nog in lag en heb het met de hand wel gewoon kunnen geven, hij stak wel zijn neus in de voerbak als ik daar het voer uit pakte en dan pakte hij het weer uit mijn hand :+

Met wat kan ik de voerbak schoonmaken wat niet schadelijk is voor hem, maar wel de mogelijke geur neutraliseert? Of zijn er andere trucjes om hem weer in de voerbak te krijgen? :Y)

smurffie

Re: Paard eet niet meer uit zijn voerbak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:44

Als je het gewoon laat liggen, eet hij het dan niet vanzelf op.? Gewoon even met water spoelen?

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:46

Zou je het niet met dettol kunnen schoonmaken en dan goed uitspoelen.
Dan moet de geur er toch uit zijn .

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 16:48

smurffie schreef:
Als je het gewoon laat liggen, eet hij het dan niet vanzelf op.? Gewoon even met water spoelen?

Nee, normaal staat ie al te hinniken en trappelen als er wordt gevoerd of loopt hij na het werk gelijk naar de voerbak. Nu snuift ie erbij, draait zich om en begint aan zijn kuil. Doet ie normaal echt niet :n
Zelfs zijn slobber (had ik ook al een tijdje niet gegeven, krijgt ie maar af en toe dus zat is ie 't ook niet), waar ie heel enthousiast naar hinnikt als ik ermee aan kom lopen.. Als ik dat in z'n voerbak kwak dan eet ie het bovenste laagje een beetje en dan draait ie zich weer weg. (en dan geef ik hem echt niet veel, en normaal eet ie dat met groot enthousiasme weg)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:52

Kan natuurlijk ook een soort Pavlov reactie zijn. Slechte ervaring gehad en nu negatieve associaties met voerbak.
Zo snel mogelijk terug naar de oude gewoonte is het beste. Veel schoonmaakmiddelen geven geurtjes af, dus ik zou zeggen reinig met water. Zijn eigen of lekker geurend (maar wel bekend!) voer erin, want dat ruikt en smaakt vertrouwd.

Dan zal hij snel genoeg merken dat het eten nu wél te pruimen is. Honger doet ook eten, dus niet teveel snoep geven tussendoor en het ruwvoer wellicht een tijdje geven ná het krachtvoer.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 16:59

Kelly_ann schreef:
Kan natuurlijk ook een soort Pavlov reactie zijn. Slechte ervaring gehad en nu negatieve associaties met voerbak.
Zo snel mogelijk terug naar de oude gewoonte is het beste. Veel schoonmaakmiddelen geven geurtjes af, dus ik zou zeggen reinig met water. Zijn eigen of lekker geurend (maar wel bekend!) voer erin, want dat ruikt en smaakt vertrouwd.

Dan zal hij snel genoeg merken dat het eten nu wél te pruimen is. Honger doet ook eten, dus niet teveel snoep geven tussendoor en het ruwvoer wellicht een tijdje geven ná het krachtvoer.

Oude gewoonte, dus gewoon zijn eigen voer enzo heb ik na 2 dagen gelijk gedaan. Maar hij eet nu al 4 dagen dus niet zelfstandig uit de voerbak. Dan heeft ie 't Savonds om 5 uur gekregen en ligt het er om 07:00 'sochtends nog is mijn ervaring. In de tussentijd is het ruwvoer wel al effe op dus dan zou ie best wat honger moeten kunnen hebben..

Zal nog eens goed gaan schrobben..

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:06

De voerbak schrobben met azijn, dat schijnt neutraliserend te zijn.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:08

Zou je ook niet een plastic kom of een emmer in de voerbak kunnen zetten en daar voer in geven.
En wanneer hij hier uit eet na een paar dagen het weer gewoon in zijn voerbak gooien..

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:08

Potje appelmoes leegkiepen, is het probleem gelijk verholpen denk ik

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:10

Als je de bak echt al goed schoon hebt gemaakt en hij eet er nog steeds niet uit zou er bij mij een nieuwe bak komen. Waarom zou je zo gaan hannesen als je 't ook met een bak van een paar euro kunt oplossen?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 17:12

Liesje89 schreef:

Ik heb de medicatie ook met appelmoes proberen te geven, dus dat eet ie ook met geen mogelijkheid meer :')

@ Koper, ik heb met een soort staalborstel (nat met water) alles schoongeborsteld, maar nog niet schoongemaakt met iets anders qua vloeistof. Vandaar mijn vraag of er iets is wat niet schadelijk is en wat wel een mogelijke geur kan neutraliseren.. ;) dat wil ik namelijk eerst nog proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:15

Dan zou ik beginnen met azijn of zout.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:17

Wat voor medicatie heeft het paard gehad?
Hoeft ook helemaal niet van geur of wat dan ook te komen,maar misschien heeft het mdicatie gehad waardoor het nu wat gevoeliger is op de maag en daarom het voer laat staan ?

Veel paarden vinden honing wel erg lekker,dus je kunt ook proberen om wat honingwater te maken en dit door het voer te doen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:19

Citroensap en daarna met een roestvrijstalen pannenspons :j

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:20

wortelen in de voerbak leggen?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:35

schoonmaken met tandpasta.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 17:46

ellepel schreef:
Wat voor medicatie heeft het paard gehad?
Hoeft ook helemaal niet van geur of wat dan ook te komen,maar misschien heeft het mdicatie gehad waardoor het nu wat gevoeliger is op de maag en daarom het voer laat staan ?

Veel paarden vinden honing wel erg lekker,dus je kunt ook proberen om wat honingwater te maken en dit door het voer te doen

Hij eet alles wel gewoon (echt wel voldoende eetlust nog), alleen niet vanuit die bak.
Hij heeft bute gehad.

Ik ga eens wat van de tips proberen morgen :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:52

Ik zou zelf niet teveel gaan klooien, gewoon voeren in de bak. Leeghalen voor de volgende voerbeurt. Is best een week of twee vol te houden zonder dat je paard verhongert.

Maar wie weet helpt een van de andere tips wel perfect!

FemkeVH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:53

Appelmoes is idd een wondermiddel bij paarden. Ik zou dat proberen, wie weet!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 18:01

FemkeVH schreef:
Appelmoes is idd een wondermiddel bij paarden. Ik zou dat proberen, wie weet!

Dreamy schreef:
Liesje89 schreef:

Ik heb de medicatie ook met appelmoes proberen te geven, dus dat eet ie ook met geen mogelijkheid meer :')

;)

Krijg toevallig net een appje van stalgenoot dat hij momenteel toch aan het eten is uit de voerbak! *\o/*

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:03

Hij leest mee!

bunnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:09

Gewoon voer in de voerbak blijven geven hij/zij zal vanzelf honger krijgen en weer gaan eten.

bunnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:10

oh ik zie net dat hij weer uit de voerbak eet. hoop dat het zo blijft!!

bunnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:10

nog veel succes ermee!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 05:54

Afbeelding

Het bewijs! Hij doet 't weer *\o/*