Paard lust geen snoepjes/ losse brokjes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Annika

Paard lust geen snoepjes/ losse brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 15:05

Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort bezig met grondwerk, en nu wil ik ook met vrijheidsdressuur beginnen. Maar er is 1 probleempje, mijn paard lust geen snoepjes of losse brokjes. Hij is erg kieskeurig en we hebben heel veel moeite gedaan om überhaupt eten te vinden dat hij lust.
Toen dacht ik, dan beloon ik hem gewoon met dat eten wat hij wel lust, maar hij weigert om het te eten (hij eet het alleen als echte maaltijd).
Heeft iemand enig idee wat ik kan proberen/doen?
Alvast bedankt :D

Sorry als het verkeerd staat

420BlazeIt

Re: Paard lust geen snoepjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:06

Op welke manier rijk je het voedsel aan?
Ruikt hij er aan of heeft hij er helemaal geen interesse in?

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:06

die van mij eet ook geen snoepjes ik geef stukjes appel, brood of wortel

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 15:07

xEmily schreef:
Op welke manier rijk je het voedsel aan?
Ruikt hij er aan of heeft hij er helemaal geen interesse in?

Hij ruikt eraan en dan draait hij zijn hoofd weg :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:09

Misschien ruiken jouw handen niet lekker (uitmesten, zeep, etc.). Bakje proberen?

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 15:10

tamary schreef:
Misschien ruiken jouw handen niet lekker. Bakje proberen?

Kan het proberen :D

Fish_n_Chips

Re: Paard lust geen snoepjes/ losse brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:01

Je wilt dus puur iets vinden om hem te belonen? Vindt hij een aaitje of een kriebel wel lekker? Dan zou je dat misschien kunnen gebruiken.

Gebruik je ook een clicker?

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:05

Mijn grote vriend kan slecht tegen suiker,dus krijgt hij konkommer..

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 16:35

Fish_n_Chips schreef:
Je wilt dus puur iets vinden om hem te belonen? Vindt hij een aaitje of een kriebel wel lekker? Dan zou je dat misschien kunnen gebruiken.

Een aaitje of kriebeltje vind hij wel lekker, maar ik denk dat een snoepje toch duidelijker is.
En nee ik gebruik nog geen clicker. :)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:47

Daar ben ik het wel mee eens, maar als hij echt niet op snoepjes reageert (/ze niet als beloning ziet) zou je een kriebel kunnen overwegen.

Als ik het me goed herinner neemt de clicker de rol van de beloning over, dus dan is het geen ramp meer dat hij niet op snoepjes reageert.. maar de clicker aan een beloning koppelen gaat het makkelijkst met voer. Lastig.

bunnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:46

Fish_n_Chips schreef:
Daar ben ik het wel mee eens, maar als hij echt niet op snoepjes reageert (/ze niet als beloning ziet) zou je een kriebel kunnen overwegen.

Als ik het me goed herinner neemt de clicker de rol van de beloning over, dus dan is het geen ramp meer dat hij niet op snoepjes reageert.. maar de clicker aan een beloning koppelen gaat het makkelijkst met voer. Lastig.

Nee, dat klopt niet, clicken betekent beloning en neemt de beloning niet over! dat is dus de bedoeling omdat aan het begin van vrijheidsdressuur (wanneer een paard gaat leren begrijpen wat de clicker nou eigenlijk inhoud) er aan het paard wordt geleerd dat click=beloning en met die beloning wordt dus een snoepje of brokje bedoeld, dus het clicken is eigenlijk een uitstel van het snoepje, zodat je het paard preciezer kan laten weten wat hij/zij dus goed doet.

Wel een lastig probleem... Je zou kunnen proberen om de druk weg te nemen, met je stem of dus een aaitje of een klopje op de hals... maar zoals al eerder was besproken dat het natuurlijk minder duidelijk is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:53

Ik herken je probleem. Mijn paard is in een natuurgebied geboren en lustte ook geen snoep (nu nog niet echt). Dagelijks grasbrok voeren (en wegnemen aan het eind van de dag) en de volgende dag opnieuw aanbieden. Appels, wortels, bix, muesli lustte Kyra ook niet, maar ik heb het eerst heel veel gevoerd in het bijzijn van andere paarden . Paarden leren van hun moeder wat te eten, en sommige zijn heel sceptisch met nieuw voer. Als ze telkens zien dat andere paarden het ook eten, leren ze vaak dat het het proeven waard is. Soms lusten ze het gelijk, soms moeten ze het (net als mensen) 'leren' eten.

Pas als ze iets lekker vinden kun je het als beloning bij je training inzetten. Je kan ook met gras werken als beloning. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:10

_Annika schreef:
Fish_n_Chips schreef:

Een aaitje of kriebeltje vind hij wel lekker, maar ik denk dat een snoepje toch duidelijker is.
En nee ik gebruik nog geen clicker. :)

Een aai of kriebel kan al voldoende zijn. Het is niet altijd nodig om snoep te gebruiken (wees blij!). ;)

XXIlseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:22

je kunt ook je stem als beloning gebruiken of wat Shenavallie zegt, je paardje snapt dan ook dat hij iets goed doet. Maar het ligt natuurlijk aan het paard zelf, wat hij het prettigst vind en waar hij het beste op reageert.