op hol slaan tijdens uitstappen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jubelsnoes

op hol slaan tijdens uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 13:25

Wij hebben een 5 jarige Ruin, springpaard, lief op stal, geweldig bij de hoefsmid, tandarts, zadelmaker, luistert naar alle hulpen, drrrafff, gaaaalop, en stappp, (even hoe wij t zeggen) opstappen is een makkie, trailer loopt hij zo in, geen tractor is eng, grote stalen wiebelende platen op het erf loopt hij zo over, kortom écht een droom van een puber, (4 maanden geleden rontgonologisch en klinisch goedgekeurd) maar....

na 1,5 uur rijden, tijdens het uitstappen, met een lossere teugel gooit hij z'n hoofd omhoog, kijkt panisch om zich heen, trappelt met zijn voorbenen en slaat totaal op hol, niets mee te beginnen, plat door de hoeken van de bak in paniek en niet te stoppen, na 6 rondjes stopt hij met z'n hoofd omhoog alle kanten opkijkend in een van de hoeken van de bak en verzet geen been meer, na een paar minuten kun je afstappen en aan de teugels rustig de bak doorlopen, niets meer aan de hand.

Wij rijden zonder sporen, zweep etc en longeren zelfs zonder zweep, alle mensen hierboven genoemd zijn al langsgeweest, zn hengstenkiezen komen door, er zit een zacht bit in en hij heeft een iets lossere neusriem, zadel is voorzien van een bontje onderop, hoefjes zijn nèt weer gedaan, en allemaal vinden ze het een droom van een paard, dat is hij ook, alleen die laatste uitstap, dochter durft na zware hersenschudding niet meer te rijden, we longeren hem nu iedere dag een half uur, loopt als n zonnetje.

hij staat overdags in de wei met z'n beste vriend (jaarling) en 's avonds in een binnenstal (naast die beste vriend) krijgt gewoon bix te eten en kuilvoer (in een net) heeft 2 jolyballen hangen, radiootje staat tot 19u aan, schaapjes liggen in de box tegenover, na het rijden (niet na de paniek btw) krijgt hij een handje slobber met 2x per week 10ml lijnzaad of een handje muesli, met een maatschepje knoflookvlokken, 1x per dag een wortel en een appeltje en soms een stuk oud stokbrood

Hebben oornetje, martingaal, ander hoofdstel, lagere neusriem, zachter bit, ander merk bix, al geprobeerd.
Help??

Foreverkliek

Re: op hol slaan tijdens uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:30

Helpt het om tijdens het uitstappen tegen hem te praten? Gewoon rustig een verhaal vertellen en op die manier contact houden.
Of proberen aan de hand uit te stappen zodat het paard je kan zien.
Ik heb nl een beetje het idee dat hij jullie 'kwijt' is tijdens het uitstappen en dan zo over de rooie gaat dat hij jullie ook niet meer hoort.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:30

1,5 uur trainen is best lang! Laat je tussendoor ook even de teugels vieren om z'n spieren te ontspannen? Wat doet hij dan? T kan een reactie zijn dat hij te lang z'n spieren moet aanspannen...mijn merrie gaat dan, als d'r spieren gaan zeer doen, met d'r hoofd schudden. Teken dat we even moeten ontspannen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:31

Wat gebeurt er als je de voedselbeloningen na het werk volledig eraf haalt? En pas een uur later geeft?

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:31

1,5 uur rijden vind ik voor een 5 jarige heel erg lang, misschien heeft die na die tijd wel zo veel te verwerken in zn koppie dat die daarom zo heftig reageert.

Anders lekker naast het paard uitstappen, ken erg veel mensen die dit doen.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:35

Heeft hij misschien iets meegemaakt, voordat jullie heb kregen? Een keer iets fout gegaan na het trainen.

Ik heb ook een 5 jarige, vorige maand 5 geworden. Ik train 3x per week een half uurtje met haar, en 1x per week een buitenrit van een uur. Merk dat ze het na een uurtje echt wel gehad heeft en weer lekker wil rennen en spelen. Ben het met haar heeeeel langzaam aan het opbouwen.
Maar is natuurlijk per paard ook verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:45

Een van onze pony's doet het weleens, maar niet elke keer. Die doet, zodra hij meer teugel krijgt, soms de truukendoos open. Ook als je tussendoor aan een lange teugel stapt. Zolang je hem bezig houdt is er niet zoveel aan de hand, maar hij weet haarfijn wanneer je niet op zit te letten. Bij jouw paard, klinkt het meer als angst ergens voor. Wat naar zeg. Heb de oplossing niet voor je helaas, maar ben wel benieuwd wat er aan oplossingen aangedragen gaat worden. Sterkte!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:46

Gebeurd dit standaard of was het eenmalig?
Ik neem aan dat als je anderhalf uur rijdt (best lang voor in de bak) dat hij tussendoor toch ook eens met een lange teugel mag stappen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:52

Anders gaan trainen. Korter, maximaal 3 kwartier en na het trainen gelijk eraf, singel gaatje losser en aan de hand uitstappen. Klinkt alsof hij tijdens het trainen heel geconcentreerd is en dan ineens terugkeert in de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:52

Wat gebeurd er als je na het rijden aan de hand uitstapt?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:02

Als je tussendoor teugels langer hebt wat gebeurd er dan? Lijkt erop dat hij ineens teveel ruimte heeft en daardoor in paniek raakt. ik zou tijdens het trainen ( wat ik ook lang vind) af en toe hals laten strekken en dit zo opbouwen

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:35

Ik zou iemand met verstand eens mee laten kijken. Soms zie je van afstand meer dan diegene die op het paard zit. Mocht het dan weer gebeuren dan kan die iemand ook aanwijzingen geven.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:42

Je weet wanneer hij dit doet. Als hij zijn hoofd omhoog gooit weet jij dat hij gaat. Waarom probeer je dit niet te voorkomen door de teugels erbij te pakken en hem op de volte te sturen? Zet m meteen aan het werk. Gaat hij er niet vandoor? Beloon hem.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:59

Ik vind het raar dat zo'n braaf paard in eens gaat rennen..
Mijn brave paard ging in eens rennen omdat hij pijn had.
Ik zou het dier dus even zeer goed laten nakijken!
Zadel en bontje? Zadel is passend gemaakt MET bontje er onder? Of is het zadel passend en heb je er zelf een bontje onder gedaan? Bontjes maken je zadel smaller. Smaller zadel = pijn?

Nog maals, ik zou het paard even goed laten onderzoeken en je training aanpassen als er echt niets te vinden is.

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:01

Ik weet dat het eerder gezegd is en dat dit niet je vraag is, maar 1,5 uur rijden met een 5-jarige vind ik ook wel erg lang hoor. Zeker als dit in de bak is. Verder klinkt het inderdaad zoals hierboven geopperd is dat hij uit een soort trance ontwaakt en dan ineens overweldigd wordt door alle prikkels om hem heen. Als ik de leeftijd en trainingstijd dan meeneem denk ik dat dit paard mentaal gezien overvraagd wordt. 5-jarigen kunnen naar mijn weten niet 1,5 uur geconcentreerd bezig zijn en ik zou me dan voor kunnen stellen dat hij een beetje op de automatische piloot gaat lopen op een gegeven moment. Als hij zich afsluit voor de buitenwereld kan het best heel heftig voor hem zijn als hij ineens weer bewust is van alle geluiden, geuren, omgeving etc. Ik zou hem rustig weer onder het zadel oppakken en dan beginnen met een klein half uurtje wat rustig basis werk met een paar keer een ronde stappen met hals strekken tussendoor als rust momentje. Desnoods alleen stap en draf om het makkelijker te maken voor je dochter om het vertrouwen weer op te bouwen. Je zou voor de zekerheid ook ernaast kunnen uitstappen om te kijken of hij dan ook ineens zo raar doet, maar op een gegeven moment denk ik dat je er toch weer aan moet geloven en moet proberen of hij het bij het uitstappen met ruiter nog steeds doet. Conclusie; ik zou het proberen met een kortere trainingstijd (ik hou zelf uiteindelijk maximaal een uur voor werk in de bak aan) en zien of dat helpt, omdat ik denk dat hoe je het nu doet misschien te lang en intensief voor hem is.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:40

Probeer is een keer gewoon lekker 15/30 minuutjes een stap ritje te maken. Gewoon alleen lekker stappen. Beetje figuren rijden en niet te veel vragen. Dan pak je een keer drafje erbij etc. Alles der op en der aan hoeft ook niet altijd :j Ander half uur vind ik ook wel lang eigenlijk.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:04

Doet hij het ook als je ernaast lopend uitstapt?
Doet hij het ook als jij erop zit en er iemand naast loopt en eventueel vasthoudt tijdens het uitstappen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:37

Inderdaad korter rijden en kijken of je het gedrag kunt doorbreken.
Waarom stap je niet tijdelijk er naast uit als dat wel goed gaat?

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:54

Ik weet niet hoeveel losse teugel je geeft, maar het zou kunnen zijn dat hij het niet prettig vind om geen contact te hebben met de hand van de ruiter. Het zou dan kunnen helpen om hem minder los te gooien en dus meer contact met de mond te houden. En anders inderdaad voorlopig ernaast uitstappen en tegen hem blijven praten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:20

Doet hij dit ook tijdens het instappen? Ik neem aan dat hij dan ook met een losse teugel wordt ingestapt.

Ik weet niet hoe het paard gereden wordt in die 1,5. Dat is voor een 5 jarige echt te lang. Met een "lossere" teugel gaat hij gek doen maar hoe wordt hij gereden in die 1,5 uur? Sommige paarden kunnen heel braaf ogen maar inwendig erg gestrest zijn en zodra ze de ruimte krijgen die stress gaan uiten. Een paard is een vluchtdier en zal stress veelal uiten in vluchtgedrag. Kijk daarom een kritisch naar de manier van trainen. Een training van een 5 jarige moet vooral gericht zijn op ontspanning en balans. En 30 /45 minuten is genoeg. Wat doet het paard als je hem voorwaarts neerwaards rijdt?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:28

Ik heb dit ook mee gemaakt met een paard. Echt werkdier, met uitstappen leek hij weg te zakken in zijn eigen wereldje en zodra ik dat iets zei, bewoog of mijn voet uit de beugel wilde halen ging hij er vandoor.

Ik zou eens aan de hand gaan uitstappen, zonde om zo'n gouden paard niet meer te rijden omdat het uitstappen mis gaat.
Eerst weer vertrouwen op bouwen en dan zou je het uitstappen steeds iets kunnen uitbreiden.
Steeds een minuutje langer. Maar wel de aandacht bij je houden

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:33

Misschien,
Na de training ga je uitstappen dus gaan de spieren ontspannen.
Zou het ook niet fixe kramp kunnen zijn geweest?
Dat het even zo zeer deed dat hij er van in paniek raakte en niet meer wist wat hij moest doen?

(ik heb het zelf wel eens gehad dat ik begon met de cooling down goeie kramp. En dat is geen pretje)

Ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 02:47

Ach beste, met vijf is een paard mentaal echt nog niet rijp. Je overvraagt hem en hij is total loss als hij uit die 1,5 uur in de bak komt. Als bedankje krijg je gewoon even de kuren. Vergelijk het met kleine kinderen die heel erg moe zijn en dan juist extreem druk worden.
Tijdens rijden idd regelmatig hals laten strekken (dringend nodig!) en trainingstijd halveren. Gymnastiek (light) vinden ze meestal leuk. Ook afwisselen, paar balkjes laten lopen, buiten rijden... Dat verzet zijn gedachten. En gewoon ernaast lopen bij uitstappen. Hij is nog jong, komt goed als je maar geduld hebt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 06:21

5 jaar of 10 jaar.. ik vind 1,5 uur sowieso erg pittig, als je zoveel tijd nodig hebt dan is er met de training toch iets mis. Zoals mijn voorgangers zeggen, trainingstijd verkorten. Zeker de helft minder.
Tussendoor meerdere keren even stappen en ontspannen (als je zelf naar de sportschool gaat, neem je ook rustmomenten anders overdraagbaar je je spieren).

Blijft het paard dit dan alsnog doen? Dierenarts erbij. Paard doet dit niet zomaar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:27

Is zijn rug ook op de foto geweest bij het keuren?