Paard bang voor publiek en jury

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ynid1

Paard bang voor publiek en jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 21:00

Gisteren naar de merriekeuring geweest samen met mijn dochter. We hadden al drie keer geoefend in de manege waar de keuring plaats zou vinden, zodat het voor ons paard niet een vreemde omgeving zou zijn en dat ze ook een beetje zou wennen aan de keuring. De eerste keer liep ze als een hengst naar binnen. De staart meters hoog en diep onder de indruk. De tweede en derde keer ging het al beter. Inmiddels kreeg mevrouw al magnesium omdat ze erg met haar omgeving bezig is, waardoor het met rijden ook wel lastig is als er iets in de omgeving gebeurd. Meestal zoeken we de rust een beetje op omdat we er zelf ook gespannen van raken. Toch heeft ze gewoon wel in de les gereden met ander paarden erbij. Na een tijdje ging dat best wel als je haar maar bezig hield.Na heel veel oefenen en longeren en een tijdje niet rijden gingen we vol verwachting naar de keuring. Ze zag er prachtig uit. alleen een beetje te dik. Maar ik had geen zin om haar lang op stal te houden met het mooie weer omdat ze misschien te dik zou worden. Het is een mooi paard ,wat iedereen in mijn omgeving ook steeds bevestigd. Helaas voor ons wilde ze niet langs de jury en het publiek lopen omdat ze het doodeng vond. Ze bleef achteraan in de manege en wilde niet naar voren. Ze ging draaien en steigeren omdat ze niet durfde. Op het laatst kreeg ik het advies om haar dan maar los te laten, misschien dat ze dan wel naar voren wilde lopen. Maar nee ze deed het gewoon niet. Daarna mocht ik vertrekken. De keuring ging niet door.Ze hebben haar nog wel gemeten en ik ben nog wel in stap en draf aan de hand langs de jury gelopen voor het exterieur. Dat ging wel goed. Maar ja de rest was dus drama! Gelukkig had ik voor geen hoefijzers laten plaatsen. Iets wat mij aangeraden was, Maar de hoefsmid wilde dat ik verdoving zou regelen omdat het de eerste keer zou zijn. Het was allemaal te laat dus heb ik het toen maar zo gelaten. Ik had vertrouwen in haar gangen en dacht dat de jury dat wel zou zien. Hoefijzers plaatsen was dus ook dan allemaal voor niks geweest.
Maar ja mijn vraag is nu hoe krijg ik haar zo ver dat ze het wel gaat doen. er zaten inderdaad veel mensen op stoeltjes iets wat je niet makkelijk kan oefenen. Binnenkort heeft mijn dochter een feestje. Ik wil dan vragen of de mensen die er dan zijn het publiek willen nadoen zodat ik er met mijn paard voorlangs kan lopen. Maar dat is dan wel in haar vertrouwde omgeving. Ik heb nu ook gevraagd naar een thuiskeuring. Dat leek mij een goed idee. Dat kan dus wel maar nu hoorde ik van een vriendin dat de jury dan alleen maar naar het exterieur kijkt en niet naar de gangen. Dat ze dan ook nooit ster kan worden. In een andere plaats keuren is ook geen optie. ik kan daar niet naar toe gaan om te oefenen. En als ze vreemd is gaat ze weer als een hengst lopen. Dat mag niet volgens de kenners. Al vindt ik het zelf wel een mooi gezicht.
Mijn vraag aan jullie is nu. Wat kan ik het best doen en hoe kan ik het beste oefenen met een publiek? En op deze manier zie ik het wedstrijdrijden ook helemaal niet zitten. als zij overal van schrikt kom je geen steek verder! ik vond dat het met de magnesium al veel beter ging maar kennelijk nog lang niet goed genoeg!

lindalacht

Re: Paard bang voor publiek en jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:23

inderdaad veel oefenen, geduld en hebben en vertrouwen...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:26

Misschien is ze gewoon niet geschikt voor dit soort dingen?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:28

Je verwachting is erg hoog.... 3x oefenen, waarbij het net beter ging. Les waar je haar echt bezig moet houden en dan verwacht je dat alle toeters en bellen direct goed gaat.

Veel oefenen, nieuwe dingen doen, tijd nemen en over een jaar of 2 jaar nog een keer proberen. Ze is 5?? jaar en zal nog verder groeien in het vertrouwen van haar eigen kunnen en en het vertouwen in jullie.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:34

Denk dat je met heeeeeeel veeeeeeel grondwerk afgewisseld met vreemde atributen al ver komt, en over een jaar maar eens kijken hoe ze in het koppie is?

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 15:11

Ze is nu 6 en wordt deze maand 7. Ze is nu al veel rustiger dan dat ze was. Maar het oefenen voor de keuring ging wel beter, maar dat kan je niet goed met al dat publiek oefenen. En dat was juist waar ze erg van schrok! En we zijn al heel veel bezig met schriktraining. Ik zou ook graag nog eens een wedstrijd rijden. maar als zij zo bang is wordt het moeilijk. Maar misschien moet ik het gewoon proberen en van te voren er rekening mee houden dat ze het erg eng zal vinden. Dan valt het altijd mee misschien.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:16

Heel, heel, heel, heel veel meenemen, oefenwedstrijden rijden enz enz enz.. meters maken.
Dit krijg je niet opgelost door situaties te vermijden, maar door te doen, doen, doen. En ik snap dat dat niet steeds op keuringen kan, maar op wedstrijden kan dat wel.
Goede begeleiding inschakelen en oefenen, oefenen, oefenen: het liefst elke week naar een andere locatie, in een vreemde bak rijden, dan eens een onderlinge wedstrijd, enz enz enz.. Dit gaat alleen maar over door het paard te wennen aan heel veel verschillende situaties op heel veel verschillende locaties..