Paard uit de wei halen, maar blijft liggen...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike162

Paard uit de wei halen, maar blijft liggen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 16:41

Beste Bokkers,

Even een situatieschetje van vanochtend. Rond 11 uur vanochtend loop ik de wei in, de meeste paarden liggen nog lekker in het gras. Waaronder ook m'n leasepaard. Ik roep z'n naam en hij kijkt op. Ik loop er naar toe, maar hij blijft liggen. Even een aai, en z'n halster om. 'Kom paard, we gaan aan de slag.' In plaats van dat hij meekomt, gaat hij languit liggen. Volledig languit. Ogen doet hij dicht. En hij wil met geen mogelijkheid meekomen. Uiteindelijk de eigenaar gebeld. Die komt aan met een zweepje. Controleert eerst of er niks aan de hand is, maar ziet niks raars. Dan trekt hij het paard overeind, paard wil nog steeds niet. Dus een klein tikje op de kont. Paard staat rustig op en mankeert niks.

Achtergrond info: Dit is nou al de zoveelste keer de laatste tijd dat dit gebeurd. Deze week al 3 keer gebeurd, niet alleen bij mij, maar ook bij de andere leaser. Elke keer ligt hij als we 's ochtends aankomen (op zich niet vreemd, want de halve kudde ligt) en wil niet meekomen. Hij kijkt altijd op als we hem roepen, maar gaat daarna languit liggen, met ogen dicht en soms kreunend en al. Het lijkt soms alsof hij bijna dood gaat... Bij de eigenaar doet hij dit niet. De eigenaar zegt dat het z'n trucje is om onder het werken uit te komen.

De vraag: Verzinnen paarden dit soort 'grappen' zelf?
Ik vraag me af of ik geloof dat paarden zelf zulke grappen kunnen verzinnen. Maar de eerste keren zijn we weggelopen om mensen er bij te halen en extra aandacht omdat we dachten dat hij ziek was. Kan het zijn dat hij doorheeft dat hij met liggen onder werken uit kan komen?
En ook wel een handige vraag: Wat is slim om te doen in zo'n situatie? Overeind halen? Zoja: hoe?

Bedankt voor het lezen. Laat maar weten als je een tip hebt of ervaring hebt met dit soort situaties.
Laatst bijgewerkt door Maaike162 op 11-06-16 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Re: Paard uit de wei halen, maar blijft liggen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:43

Is dit elke keer op ongeveer hetzelfde moment van de dag? Dan zou ik denken dat je gewoon op een fout moment komt en hij aan het rusten is van een heel vermoeiende vreet-nacht :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:49

Heeft hij voldoende energie? Staat zijn energie in balans met het werk wat hij moet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:50

Maaike162 schreef:
Hij kijkt altijd op als we hem roepen, maar gaat daarna languit liggen, met ogen dicht en soms kreunend en al. Het lijkt soms alsof hij bijna dood gaat... Bij de eigenaar doet hij dit niet. De eigenaar zegt dat het z'n trucje is om onder het werken uit te komen.

Dan mag de eigenaar toch even vertellen hoe dit 'trucje' precies in het voordeel werkt van het paard werkt: hij blijft liggen terwijl je komt, kan daardoor misschien vijf minuten langer blijven liggen waarbij er in die vijf minuten aan hem gesjord wordt en aan het eind van die vijf minuten krijgt hij met de zweep.
Hoe werkt dit blijven liggen dan in het voordeel van het paard, en hoe is dit dus een 'trucje'?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:53

Allicht is dit zijn normale gedrag en dutjes tijd.
Mijn zwarte is in het weideseizoen doorgaans ook voor uur of half 11 niet aanspreekbaar en ligt te snurken in de wei. Als je hem dan haalt komt ie uiteindelijk wel overeind, maar moet dan nog uitrekken... plassen... mesten etc.. dus op zijn gemakkie wakker worden zeg maar, op stal heeft hij dat niet. Weideleven is blijbaar vermoeiend voor hem en geeft hem een ander ritme.
Zij 2 weidegenoten, daarvan snurkt er vaak 1 mee (maar die staat vlotter op) en de ander houdt de wacht.

Oh, kom je op een ander tijdstip, dus niet 's morgens dan komt ie altijd buurten en kan je hem ook roepen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:57

Het dier heeft in ieder geval veel vertrouwen in jullie. Misschien komen jullie inderdaad gewoon op het verkeerde moment en/of voelt het paard aan dat hij dit bij jullie kan doen. Probeer eens met wat meer overtuigingskracht naar het dier toe te stappen en duidelijker te zijn of, en dat is misschien nog een betere optie, kom op een andere tijd en respecteer het ritme van het paard.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:59

Ik denk niet dat het een trucje is. Als hij er daadwerkelijk mee onder het werk vandaan zou komen, dan had het nog gekund, maar hij komt er juist niet onderuit en krijgt met de zweep als hij blijft liggen.

Hoe staat hij op? Misschien is opstaan wel pijnlijk voor hem. Ik weet niet hoe oud hij is, soms krijgen paarden op leeftijd wat meer moeite met opstaan. Misschien wil hij niet het werken uitstellen, maar de vervelende ervaring van het overeind komen.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 17:01

Dank jullie wel voor de reacties!

Tess84, Gisteren was ik er om half 10, vanochtend om 11 uur. Beide keer lag hij. Ik ben er altijd 's ochtends omdat dit voor mij het handigst is. Daar zou het idd aan kunnen liggen.

Vivalavida, ik denk (voor hoever ik het kan inschatten) dat hij niet uitermate veel werkt. Hij heeft 2 dagen in de week vrij, 1 a 2 keer per week een lange bosrit. Andere dagen trainen in de bak (B-niveau).

Xyzutu2, de eerste keren hebben we hem laten liggen. Daarom sluit ik niet uit dat er een link in z'n hoofd zit van liggen= niet werken. Verder moet ik eerlijk toegeven dat we hem vandaag iets extra hebben verwend en wat rustiger aan hebben gedaan omdat we er toch een beetje van geschrokken waren.

Sjolvir, dat zou goed kunnen. Fijn om te horen dat het herkenbaar is. Lastige is alleen dat 's ochtends hier echt het best uit komt en dat het puzzelen wordt om m'n eigen ritme om te gooien.

Riel, denk dat je gelijk hebt. Ik loop er tegenwoordig al onzekerder heen. 'Oh nee, wat zou er nu weer zijn'. Op andere tijd komen is idd ook een goede, maar dat wordt nog puzzelen met m'n eigen ritme.

Junia, hij is 13. Zou kunnen dat hij moeite heeft met opstaan. Ga ik eens op letten. Dankjewel voor je reactie!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:05

Hmmm... 13 is nou niet echt oud, maarja ze kunnen op alle leeftijden wat stijfjes zijn natuurlijk. Zeker als de grond ook nog koud is en dat lijkt me in de ochtend nog best mogelijk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:10

Mijn fjord heeft dat ook wel eens. Dan doe ik zijn halster om en gaat hij plat liggen.
Gezellig ga ik er bij zitten paard aaien :D of ga ik eerst even wat anders doen.

Uiteindelijk komt hij wel in de benen hoor en dit was in de periode dat hij niet ziek was.
Hij is nu niet lekker, wacht op de bloeduitslag, dus laat ik hem lekker met rust.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:48

Je beest is een grapjas, beetje streng zijn mag best. Bijvoorbeeld zachtjes een schopje tegen zn bil geven

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:53

Mijn paard ligt ook vaak, niks helpt, behalve met voer rammelen, dat is het enige waarvoor hij op staat :D :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:55

Tja, als mijn paard ligt te slapen dan gaat ze ook echt niet zomaar opstaan hoor.
Pas als het echt moet dan met een hoop herrie.
En neem het ze eens kwalijk, ik zou ook niet uit mijn bed getrokken willen worden :+
Meestal ga ik dan even wat anders doen en ga na een kwartiertje weer eens even kijken.

Mijn vorige paard ging ook extra plat liggen als je er een halster aan deed. Gewoon de bekende middelvinger :D

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:07

Als mijn paard ligt te slapen blijft hij ook liggen :j Uiteindelijk krijg ik hem wel overeind maar niet van harte. Geef hem eens ongelijk! Ik wil ook nooit m'n bed uit 's ochtends :+
Mijn paard is overigens ook altijd een beetje sacherijnig als ik na half 9 's avonds kom, dat is gewoon niet zijn tijdstip. Paarden hebben ook een eigen ritme.

Zou het paard niet gewoon weten dat de eigenaar met de zweep komt en daarom bij hem wel direct opstaan? Kan zomaar zo zijn dat als je even een paar keer wat strenger bent hij bij jou ook direct opstaat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:24

Paarden hebben snel door dat gewoon blijven liggen ervoor zorgt dat het werk (jij) weer weg gaat. Gewoon zweepje mee en een tikje tegen zijn billen. Slapen kan hij de rest van de dag nog immers.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:49

Ik ken er zat die als ze lekker lui liggen te slapen niet zonder geweld te gebruiken opstaan. En omdat ze normaal wel netjes volgen laat ik ze ook meestal lekker liggen en neem ik eerst een paard die al wel wakker is.
Tip: Rammel eens voor zijn neus met een emmertje met brok erin. Een hele goede test of het paard gewoon lui of toch ziek is.
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 11-06-16 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:55

Maaike162 schreef:
De vraag: Verzinnen paarden dit soort 'grappen' zelf?
Ik vraag me af of ik geloof dat paarden zelf zulke grappen kunnen verzinnen. Maar de eerste keren zijn we weggelopen om mensen er bij te halen en extra aandacht omdat we dachten dat hij ziek was. Kan het zijn dat hij doorheeft dat hij met liggen onder werken uit kan komen?

Ik kan me zo voorstellen dat "blijven liggen" voor het paard een beloning heeft opgeleverd: mens liep weg. Dat mens daarna met hulpmensen terugkomt, maakt paard niet uit. Dat is ie eigenlijk al weer vergeten. De eerste paar keer is het paard dus beloond voor zijn gedrag, en dus denkt hij dat het zo hoort. Mits verder goed gezond en passende tuigage lijkt even overeind hijsen me niet zo'n probleem.

Mijn ruin (en zijn meisjes) slapen meestal ook 's ochtends. Als we dan op stal zijn, laat ik hem liggen en ga ik eerst uitmesten, hooinetjes vullen etc. Uiteindelijk staat ie, terwijl ik nog bezig ben, zelf wel op. Zo niet, dan help ik even een handje.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:58

Hee Maaike, haha herkenbaar. Heb er daar ook eentje van. Lijkt me inderdaad dat je dan net op het verkeerde moment komt, dus op het moment dat ze net op hun diepste rustpunt zijn aangekomen.
In grapjes om er onder uit te komen geloof ik niet in. Dat is het projecteren van menselijke gedragingen op het paard.
Ik ga er meestal gezellig bij zitten om te kriebelen (of poetsen, heb je 1 kant alvast gedaan) of even wat anders doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:16

CaPrIoLe`79 schreef:
Tip: Rammel eens voor zijn neus met een emmertje met brok erin. Een hele goede test of het paard gewoon lui of toch ziek is.

Nee hoor, mijn eerste paard kon dat niets schelen.
Je kon de hele stal eten geven of naar de wei brengen. Als ze sliep dan sliep ze :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:19

tess_84 schreef:
Is dit elke keer op ongeveer hetzelfde moment van de dag? Dan zou ik denken dat je gewoon op een fout moment komt en hij aan het rusten is van een heel vermoeiende vreet-nacht :-)

Dat soort vreet nachtjes kunnen heel vermoeiend zijn :j :D . Helemaal eens dus met tess_84!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:20

Ik zou na zo'n nacht ook niet graag gewekt worden om te werken! Mijn buik is dan nog echt heel erg vol hoor :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:03

mijn paard met heel ernstige maagzweren deed dit ook. Niet zomaar afschuiven op "lui" zijn !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:10

Niet ieder paard dat geen zin heeft om op te staan heeft gelijk een medisch probleem.
Ik ken eigenlijk geen enkel paard dat graag gewekt wordt. Ze hebben hooguit geleerd snel op te staan omdat ze anders een klap op de kont krijgen.
Bij ernstige maagzweren zie je doorgaans nog wel andere problemen.

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:31

Hoelaat maak je hem meestal wakker? Als het voor 10 uur is, zou ik je paard een keertje laten uitslapen. Als jij de hele nacht je buik vol gegeten hebt, je kan uitslapen en je wordt om 10 uur je bed uitgetrokken, zou jij dan meewerken?

lindalacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:41

slim paard! Als je zeker wilt weten of hij het express doet, een lekkernij meenenemen, stukje appel of peer of zo.