Trailerladen: Van kwaad naar erger

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JorineCosse

Trailerladen: Van kwaad naar erger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 23:02

Beste allemaal,

Mij is bekend dat er al meerdere topics over problemen laden zijn, maar ieder heeft zijn eigen ervaring en ik ben op zoek naar specifieke hulp voor mijn paard.

Ik heb een merrie in bruikleen en ben er ontzettend wijs mee, het enige probleem is dat ze geen trailer wil laden. En niet zomaar 'niet laden', maar ABSOLUUT niet laden. Het gaat namelijk van kwaad naar erger en de laatste keer was het zelfs zo erg dat ze zich helemaal open gehaald heeft. Deels eigen schuld, want ik wilde haar laden zonder bescherming.

Wat ik zoal geprobeerd heb:

- Bij ophalen voetje voor voetje er in gezet --> Na een uur stond ze er in
- Tweede keer wilde ze er niet meer op die manier in, longeerlijn achter de kont en het werkte
- Derde keer werkte de de longeerlijn ook
- Vervolgens is ze er een keer opgekomen door een uur aan de longeerlijn te hebben gehangen en vervolgens stapje voor stapje
- Een keer trailerladen geoefend op 'druk' van zij en achter door een (zeer) onervaren iemand (eigen schuld, my bad)
- Een keer met een kruiwagen tegen haar kont gereden en ze stond (Onverantwoordelijk, maar was de wanhoop nabij)
- Één á laatste keer is ze er met een shovel en hooibaal er op gedrukt, na 1,5 uur vechten (Ik kon haar wel schieten uit frustratie)
- Laatste keer heeft ze zich er 4 keer langs gegooid met de 'nodige' verwondingen tot gevolg.

Wat wel wil:

In één keer een tweepaards truckje oplopen.

Wat niet wil:

Lokken met voedsel, ze is altijd voor voedsel te vangen, behalve tijdens het laden.

Wie heeft er tips en kan me helpen? Ik ben de wanhoop echt nabij.. Heb al meerdere dingen gehoord, maar wil graag meer tips.

Ervaring: voldoende ervaren, genoeg paarden geladen in mn leven.

Bij voorbaat dank!

Mvg,

Jorine Cosse

Kiichi

Re: Trailerladen: Van kwaad naar erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:06

Zou er inmiddels een "professionele lader" bijhalen, die gaan het meeste inzicht hebben om dit nog opgelost te krijgen. Snap wel dat ze de trailer als iets naars ervaart en er steeds minder graag op gaat. Dat moet je doorbreken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:12

Als je gefrustreerd raakt en met geweld werkt heb je naar mijn idee zelfs aan de beste tip ter wereld helemaal niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:14

Ik denk dat je paard jou iets duidelijk probeert te maken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:20

Ik vind het niet vreemd dat je paard niet de trailer op gaat als ze er met geweld in wordt gewerkt... hoezeer ik je frustratie ook snap.

Een professional erbij halen die het paard het vertrouwen kan geven en jou kan leren hoe je het verder uit kunt breiden.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:35

Waarom haal je er niet iemand bij die jou er mee kan helpen.
ik zou eens contact op nemen met John erb die is erg goed met paarden die problemen hebben. En die je er ook echt goed mee kan helpen.

En het kost misschien wat maar denk dat fijn trailer laden zonder stress meer waard is

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:45

Twee dingen zijn belangrijk; hoe is de rijstijl van de chauffeur? Staat het paard wel gemakkelijk op de trailer of bijvoorbeeld te strak vast?

En haal er iemand bij met ervaring met moeilijke paarden laden. Vaak is het een kwestie van houding, rust en regelmaat.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 00:11

Ga je altijd onder 'tijdsdruk' wrg met laden, of is dit gewoon oefening?

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 00:27

smurffie schreef:
Twee dingen zijn belangrijk; hoe is de rijstijl van de chauffeur? Staat het paard wel gemakkelijk op de trailer of bijvoorbeeld te strak vast?

En haal er iemand bij met ervaring met moeilijke paarden laden. Vaak is het een kwestie van houding, rust en regelmaat.

Ik ben het hier helemaal mee eens! Iemand die ik ken heeft een paard dat altijd zo de trailer opliep, ooit waren ze vergeten het zijdeurtje dicht te doen... Sinds dien wilt dit paard de trailer nooit meer op. Dus misschien heeft ook dit paard een vervelende ervaring gehad met de trailer.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 01:57

smurffie schreef:

Als ik dit zo lees zou ik er voornamelijk iemand bij halen die ervaring heeft met mensen die slecht laden. Helemaal eens met Khirshanta, als ik zo lees hoe je tot nu dit paard op de trailer hebt gekregen snap ik heel goed dat 'ie er niet meer op gaat.

JorineCosse schreef:
Ervaring: voldoende ervaren, genoeg paarden geladen in mn leven.

Je zit nu toch met je handen in het haar :+ ? Ik zou lekker een paar lessen trailer laden inplannen. Kan (de cursisten van) Eddy Modde aannraden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 02:05

Welke regio zit je? Ken wel mensen die je hier goed en diervriendelijk in kunnen begeleiden.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 02:24

Het paard heeft er geen vertrouwen in. Als je zoveel ervaring hebt dan zou je toch moeten weten dat je met dwang en geweld geen resultaten zult boeken. De beste tip is om er een deskundige bij te halen en zelf te stoppen met frustreren.

Purpose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 03:15

Ik snap wel dat het paard de trailer niet in wild als er "geweld" bij voor komt. Misschien heeft ie in het verleden ook wel een nare gebeurtenis meegemaakt met de trailer.
Maar als je slim bent haal je er iemand bij die jou en je paard kan helpen met het verbeteren van het laden.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 03:37

Je hebt dit paard in bruikleen schrijf je? Hoe ging het laden bij de eigenaar? Was dat ook al lastig? En een vrachtwagentje wil ze wel in? Misschien eens proberen met een voorlader? Zodat ze als ze er achterin ingaat ze niet tegen een dichte muur aanloopt?

En zoek idd hulp, denk dat dat de beste tip is, ga niet zelf verder klooien, want krijg niet het idee dat dat het beter maakt.

(Zou er btw niet heel blij van worden als eigenaar zijnde als ik hoorde met wat voor fratsen jij mijn paard in de trailer gezet hebt).

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 04:30

Welke regio woon je/staat je paard?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 04:35

Met een shovel je paard laden := ??
Voor goed en veilig trailerladen zijn 3 dingen nodig: vertrouwen, herhaling en zeer belangrijk Geduld!!!
Ben bang dat je met de technieken die je nu hebt toegepast een hele grote stap terug bent! Om nog maar niet te spreken van de gevaarlijke situaties waar je t paard in brengt.. Als jij t paard niet kunt bewijzen dat die trailer een veilige plek is waar haar niks gebeurt sta je over een jaar nog te rommelen! Elk paard is claustrofobisch ( en een trailer is in de optiek van een paard klein en smal) dit vergt dus oefening maar dan wel op een gedegen eerlijke manier. Laat haar zien dat de trailer opgaan een feest betekent dat ze zich daar kan gaan leren ontspannen. Leer je paard eerst wijken voor druk, de basis van t trailerladen!! En heel belangrijk neem alle tijd van de wereld en je zal zien dat t achteraf steeds sneller gaat..bewijs jou paard dat je 100% te vertrouwen bent!! Een shovel en een kruiwagen gaan je daar niet bij helpen..!!
Suc6!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 05:53

Ik heb geen idee op welke manier de bruikleen geregeld is. Maar zou ik eigenaar zijn kwam het paard nu dus terug.

Het paard was eerst redelijk te laden, daarna steeds slechter.
Dan is 9 van de tien keer de manier van rijden van de chauffeur de boosdoener.
Deze moet dan rustiger rijden.
Dan kun je zeggen die rijdt al rustig, maar blijkbaar voor dit paard niet voldoende.

Nu zit daar het extra probleem bij dat hij met lomp gedrag geladen is. Daar moet nu ook weer vetrouwen in komen.

Ga aub echte hulp halen dan dit ongelooflijke lompe prutswerk. Ik weet dat handelaren die echt van alles op stal krijgen zo wel eens laden, maar een particulier?!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 06:00

Elke keer dat jij het paard met druk ingeladen hebt is voor het paard nog meer een reden geweest een trailer te associeren met narigheid. Hij ziet een trailer, hij voelt: druk, dwang, ellende.

Ik heb er ook 1 die lastig laadt, staat m'n andere paard er al in dan loopt ie er in 1 x op. Wellicht is dat nog het proberen waard. Maar anders: haal er iemand bij die ervaring heeft met paarden die lastig laden en ga niet zelf weer het paard dwingen een trailer in te gaan. Annemarie van der toorn zoekt regelmatig paarden voor shows of lessen. Dan zou je het nog goedkoop kunnen oplossen mocht je er geen geld in willen steken.

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 06:14

Waar ben jij in godsnaam mee bezig, en dan zeg je genoeg ervaring. Geef het paard terug aan de eigenaar, zoek een stof paard daar kun je de dingen mee doen die je nu met een levend wezen hebt gedaan. Schaam je!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 06:15

Zo jij hebt het flink verpest...

Jij weet duidelijk niet hoe je iets moet aanleren. Ik zou prof hulp in schakelen, want te zien aan jou werkwijze en oplossingen ga je het alleen maar verder verpesten.

Ben benieuwd wat de eigenaar van dit paard hier van vind.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 06:39

Zoals iedereen hierboven ook al zegt, zoek alsjeblieft hulp! Het is het echt waard! Mijn paard wilde ook absoluut niet in de trailer en hoe meer druk hoe opstandiger (gevaarlijker) hij werd. Iemand erbij gehaald en toen bleek niet de trailer, maar ik (of eigenlijk mijn communicatie naar hem toe) het probleem te zijn. Nu kan ik hem in mijn eentje laden terwijl ik buiten blijf staan :)
Spendeer er even tijd (en een beetje geld) aan, alleen komen jullie er niet uit.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 06:39

Kwam je het idee om het paard zo de trailer op te zetten? Arm paard -O-

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 06:42

Ik ben echt benieuwd wat de eigenaar over jouw laadmethode zegt?
Ik lees in je profiel dat het paard straks voor een jong meisje is?
Ik zou sowieso met de eigenaar gaan overleggen, en professionele hulp zoeken.

Sorry, maar een paard zo laden kan echt niet.
Dan heb je in mijn ogen geen ervaring met trailer laden.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 06:47

Je hebt duidelijk gehandeld vanuit frustratie en weet je, ik snap dat wel hoor maar jammer genoeg zal je paard het trailer laden nu niet leuker gaan vinden.
Zelf heb ik vroeger ook een paard gehad dat moeilijk op de trailer wou. Ik ben er na hulp bij een professional (wat niet werkte by the way) zelf achter gekomen dat het paard te bang was om geladen te worden op een trailer die vooraan enkel een deurtje had. Heb toen een trailer gekocht met achter en voorlader en paard vond dit de max en plots wou hij wel de trailer op.
Soms moet je echt rekening houden met angst.
Succes ik hoop dat het probleem opgelost geraakt!

Edit: Bij mij had de pro niet gemerkt dat een andere trailer zou helpen. Mevrouw deed enkel klikkertraining. Ik wil dus zeker andere professionals niet afbreken en ben zeker voorstander dat je hulp zoekt! Wou dit toch even aanvullen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 06:56

Ik denk dat je er hulp bij moet halen en afhankelijk van de regio waar je woont weet ik wel wat mensen die jou en je paard dat kunnen leren.
Erger dan het nu is, kan haast niet wat betreft vertrouwen van je paard in jou en de trailer.
Ik denk dat je helemaal opnieuw moet beginnen en er een oefening van moet maken. Maar in jouw geval het liefst met hulp.
Ik ben altijd alleen dus ik heb mijn paard alleen leren laden. Het belangrijkste is eerlijk zijn en het paard zelf laten kiezen voor de trailer.
Er zijn verschillende dingen die je eerst moet oefenen en desensiliberen voor je met de trailer aan de slag gaat.
Je kunt het hele laden opdelen in kleine stapjes.
Een paar dingen, want om het helemaal hier op te schrijven gaat wel erg ver en jij kunt dit echt beter samen met een professional gaan doen.
-Belonen op het juiste moment
-wijken voor druk
-tussen 2 touwen staan
-onder een"poortje" door
-acheruit op commando
-durven lopen over hout, zeil, "bruggetje"
-durven staan op een schuine helling/klep en dan dwars

Mijn paard had geen ervaring met trailer en ik heb er ongeveer twee weken iedere dag even op geoefend
Ik kan haar alleen laden en lossen. Ik rij heel langzaam in bochten. Zodra ze bezweet uit de trailer komt heb ik toch nog te snel de bochten genomen of afgeremd. Dat is hoe mijn paard laat zien dat ze het niet comfortabel vond, het wil niet zeggen dat ieder paard dat zo laat zien.

Ik oefen nog steeds af en toe zonder dat we op pad gaan, zolang ze alleen te laden is heb ik nog steeds haar vertrouwen in mij en in de trailer.

Echt, zet je trots opzij en zoek hulp. :) Veel succes