Sinds 2 dagen hebben wij een nieuwe paardje op stal. Dit zou inprincipe de nieuwe buddy van mijn merrie moeten worden. Het nieuwe paardje is een ruintje. Dit gaat normaal altijd goed. Ik heb een vriendelijk paard en ze vind het wel leuk om een vriendje te hebben, al hoeft het niet persee.
Nu hebben ze eergisteren naast elkaar gestaan op stal in de avond en nacht. En gistermorgen samen de wei op. Dit ging gelijk goed. Niet super enthousiast maar ging wel prima. (Nieuwe paardje is in slechte conditie van de andere stal afgekomen. Maar dat doet verder er niet toe denk ik). ik ben gaan werken en toen ik eerder kon gaan gelijk naar stal gegaan. Waar ik erg verbaasd was dat mijn merrie al binnen stond. Nu bleek dat ze rond half 11 in de ochtend ( dus na 2 uur buiten staan) als een gek langs de draad aan het gaan was. Wij dachten misschien door het weer. En aangezien het toen even droog was ik haar weer buiten gezet. Hier was madam het helemaal niet mee eens en bleef nu weer langs de draad stappen. Na 10 min toch besloten dat dit niet zo handig was, ook wegens een oudere blessure, en weer mee naar binnen. Ik werd al deels meegesleept waar ik het natuurlijk niet mee eens was dus even laten merken dat dit niet de bedoeling was met een extra rukje aan het touw. Ik kreeg gelijk reactie maar ze bleef zeer gespannen. In de avond nog even met haar gaan stappen en langs de weien gaan grazen maar ze was erg gespannen en dwars en met terug stappen zelfs de hele tijd achter zich kijken naar de wei. Ik vond het maar raar, maargoed het is natuurlijk ook vreemd weer dus ik dacht misschien ligt het daaraan. Vanmorgen stond de rest al buiten en ik met mijn merrie naar de wei en ze liep fijn relaxed mee tot we bij de wei aankwamen en dat nieuwe paardje in het vizier kwam. Deze reageerde met een hinnikje op haar maar kwam niet echt naar de kant. Mijn merrie draait zich om en zet het zo op een rennen, ik kon haar zelf niet meer houden en ze ging ervandoor. Hup het terrein over en de stal naar binnen. Ik erachter aan en ze kwam me gewoon halen. ik was blijkbaar niet snel genoeg. Dus vandaag binnen gestaan helemaal rustig, geen stress. En net even op de bak wegens het weer. Aan beide kanten staan 2 donkere paarden (net als de nieuwe) en ze was gelijk weer in paniek. Tot dat ze erachter kwam dat ze ze wel kent nadat ik eerst naar het paard was gegaan. Toen was het dus goed en heeft ze zelfs nog even gerold.
Maargoed kan iemand mij vertellen wat mis is met haar? Dit is niks voor haar namelijk dit gedrag en ze is echt panisch om aan die kant naar de weides te gaan terwijl aan de andere kant geen probleem is. Op staal staat ze nog altijd naast dat paard en is ook niks aan de hand. En we kunnen ons niet echt voorstellen dat dat nieuw paard wat gedaan heeft gezien zijn slechte conditie en leeftijd.
ellepel
Geplaatst: 02-06-16 20:13
Ik denk zo dat je je paard mee moet nemen aan de hand op de wei, en daar moet bekijken waar ze reageerd, misschien is ze geschrokken van een dier,weet niet of er vossen of juist herten zitten. Of misschien een sloot met eenden waar ze van geschrokken kan zijn,kan van alles zijn,misschien tikkend stroomdraad op een bepaalde plek
Maar zou echt op de wei een rondje doen en neem er de tijd voor dat ze daar rustig word en misschien aan geeft of er iets is.
Is het misschien een optie het nieuwe paard op stal te laten tot je paard in de wei staat? Dan kan je zien of ze bang voor de wei of het nieuwe paard is. Denk dat je eerst dat moet bepalen voordat je verder kan achterhalen wat de oorzaak is.
Koper
Geplaatst: 02-06-16 22:12
Ik denk ook niet dat dat nieuwe paard wat met je merrie heeft uitgehaald. Dan zou ik het eerder zoeken in dat ze merkt dat er wat met 'm is (geen idee wat hij heeft maar lijkt me eigenlijk wel relevant). Reageert ze wel vaker op zieke/verzwakte paarden?
Wat sneu dat je paard zo bang is. Ik zou het probleem niet blijven opzoeken. Kun je met je stalhouder regelen dat ze met een ander paard op de wei kan staan? Of anders de wei splitsen met een draadje om te kijken of dat wel goed gaat?
Ze is erg bang om nu die kant op te gaan. En aangezien ik vandaag gewoon weer moet werken vind ik het wat lastig. ik ga nog even met de stalhouderij praten dalijk om te kijken wat we kunnen doen.
Ik weet ook niet of dat nieuwe paardje iets onder de leden heeft. Normaal zou ze daar niet op reageren. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik ook gewoon een vreemd paard heb. Maar ik vind het erg lastig om haar zo te moeten zien.
Heeft de hele tijd met de staart lopen zwiepen tegen de draad. Staat geen stroom op :p Ze staat momenteel allen en dit gaat wel redelijk nu. Ze is nog altijd een beetje bang maar ze lijkt elke keer rustiger te worden. Ook staat ze weer alleen