Oplossingen gezocht voor onrustig paard op stal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Oplossingen gezocht voor onrustig paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 13:05

Hoi allemaal,

momenteel heb ik 2 paarden staan naast elkaar en dat gaat prima. Ze staan beide rustig en als ik de ruin weghaal en de merrie blijft staan dan roept zij wel al eens maar blijft voor de rest rustig.
Het probleem is wanneer ik de merrie weghaal (om te trainen, wandelen, ...) dan wordt de ruin heel erg onrustig. Hij begint te roepen, rondjes te draaien in zijn stal en soms ook echt te slaan tegen de stal. Ik ben van het principe dat ze het uiteindelijk wel leren, het is ook geen halve dag dat ze alleen blijven staan maar ik heb met de ruin echt schrik dat hij zichzelf gaat kwetsen en dan ben ik natuurlijk verder van huis. Mijn idee was nu om eventueel een shetlander erbij te zetten zodat er nooit een paard alleen achter blijft en daarmee wat meer rust te creëren als ik met 1 van de 2 weg ben. Nu vraag ik mij af, is dat voldoende zo'n shetlander? Wat zijn de ervaringen? Zijn paarden net zo gelukkig met een shetlandervriendje als met een gewoon volwassen paard vriendje?

Anoniem

Re: Oplossingen gezocht voor onrustig paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:07

Hoe reageert hij als hij buiten staat? :)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 13:08

Ik durf hem niet op de paddock laten, ik vrees dat hij door de draad gaat. Hij stond eens een keertje alleen in de stapmolen, ik had mijn merrie er al uit gehaald en daar was hij zelfs aan het kijken om over de kant te springen. Dus ik durf het eerlijk gezegd niet aan om hem op de paddock te laten. Wat ik bij mijn merrie dus wel prima kan doen.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:12

Komen je paarden ook gewoon buiten??
Zo ja hoe lang.
Denk dat dit ook te maken heeft dat hij zijn maatje wilt blijven zien.
In plaats van op stal blijven staan w8en.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 13:14

Ze staan hele dagen in stal met uitlooppaddock. Vanwege blessure bij mijn merrie gaan ze voorlopig nog niet op de weide. Hij wil haar inderdaad blijven zien, maar ja dat kan dus niet constant. Ik moet namelijk met de merrie regelmatig gaan stappen en terug het werk beginnen opbouwen. Ze moeten af en toe gewoon zonder elkaar.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:15

Ik heb twee merries, één van de merries reageert ook zo heftig als ik haar vriendin weghaal. Dan staat ze ook echt alleen, geen andere paarden.
Wat bij mij helpt is de honden in de stalgang "opsluiten" zodat ze niet alleen is. Ik laat ook meestal de boxdeur van de lege stal open, dan hebben de honden een bedje om in te slapen.

Dan moet je wel een hond hebben..

Alleen buiten laten durf ik ook niet...

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:21

Mss toch een gezelschaps pony bij nemen voor je ruin??? Kan een hoop schelen in de problemen.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:36

Ik denk ook dat het het beste is om een shetlander of een pony erbij te zetten. Misschien ze anders eens een keer met een stal ertussen naast elkaar zetten en kijken hoe dat gaat?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 13:45

Dat was inderdaad het idee om er een shetlander bij te zetten, maar ik vroeg mij af of ze daar genoeg aan hebben :-) En dat ook beschouwen als vriendje en daar dus genoeg aan hebben om zich niet alleen te voelen.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:37

Misschien kan je van iemand een Shetlander 'lenen' om te kijken hoe het gaat? :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:57

Een shetlander is vaak een prima vriendje voor een paard en dat kan dus ook zeker een goede oplossing zijn. Nu kan het natuurlijk zijn dat het paard niet specifiek een paard in de buurt mist, maar wel "de leider". Staat de ruin in rang boven je merrie, of is de merrie de baas?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:53

Izzy19 schreef:
Dat was inderdaad het idee om er een shetlander bij te zetten, maar ik vroeg mij af of ze daar genoeg aan hebben :-) En dat ook beschouwen als vriendje en daar dus genoeg aan hebben om zich niet alleen te voelen.

Wij hebben er een Fjord bijstaan als derde paard, maar mijn ruin is nerveus als mijn merrie weggaat. Dan kan het hem niets schelen dat de Fjord erbij is.
Als de Fjord weggaat, vindt hij het prima. Maar zijn merrie wil hij graag bij zich houden. De vraag is dus maar of een gezelschapspony helpt.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 21:01

De merrie en de ruin staan naast elkaar maar kunnen niet bij elkaar (de ruin is pas sinds begin april ruin :-) ). De ruin is van nature redelijk dominant maar de merrie ook. Aangezien ze niet echt bij elkaar staan, denk ik ook niet echt dat er een rangorde is tussen hen. Ik denk dat hij vooral bang is om alleen achter te blijven. Als ik hem mee heb en hij staat tussen andere paarden bij het opzadelen bv, dan is hij ook rustig, gaat het andere paard daar weg, wordt hij ook gelijk wat drukker.

Mijn merrie stond vroeger samen met een andere ruin, daar was zij duidelijk de hoogste in rang. Zij bleef altijd het rustigste als de ruin weg ging. Die ruin werd ook erg onrustig als zij weg ging, maar hij was ook gewoon tevreden als er een ander paard was, gewoon ook niet alleen willen achter blijven.

Maar ik zou inderdaad het best eens uitproberen, al is dat niet zo makkelijk, ik ken niet meteen mensen met een shetlander in de buurt. Ik kan wel al eens proberen of hij het ok vindt als er gewoon een ander paard is ipv mijn merrie.