Rouwperiode paard + nieuw vriendje ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fauvetje

Rouwperiode paard + nieuw vriendje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 16:38

Bah,

Ik moet het even van me af schrijven.
Deze nacht is onze shetlandpony plotseling overleden... Er waren geen rolsporen/kapsporen te bekennen, ze lag stijf op haar zij met nog ongeknabbeld gras in haar mond... Doodsoorzaak: onbekend... Geen giftige planten in de buurt, geen voerverandering, ... Voor de zekerheid ververs ik vanavond nog al het water... Vermoedelijk hartprobleem.. wie zal het zeggen :( Een autopsie wil ik niet laten doen.

Nu haar vriendin is over haar toeren, ze wil niet weg van de shetlander, wil niet dat wij uit de wei weggaan. Ik heb haar de keuze gelaten om in een andere wei te gaan staan of terug te gaan naar de shet... Ze is in volle galop , inclusief frustratiebokjes terug naar de shet gelopen.
Momenteel ligt er een deken op de shet en vanavond moeten we haar klaarleggen aan de straatkant voor Rendac.
Er staan andere paarden aan de overkant van de straat -die allen ook stonden te rouwen aan de draad- en af en toe staan er paarden links van haar. Ze kan ze wel zien maar niet snuffelen...

Nu is mijn vraag: is een dag -en waarschijnlijk een halve nacht- genoeg voor een paard om afscheid te nemen? Het deken laat ik nog een dag langer in de wei liggen, zodat de geur er wel is. Paard zal shet ook nog 'zien' liggen op straat -afgedekt welliswaar-. Paard maakt het heel duidelijk dat ze niet alleen gelaten wil worden door ons, maar ik kan moeilijk heel de tijd in de wei blijven bij haar...

Nu vroeg ik me af... wanneer kan ik best een nieuw vriendje introduceren... Paard en shet waren echt beste maatjes, konden niet zonder elkaar :(:). Ik denk ook dat het beter is dat ik haar van wei verplaats wanneer rendac komt, alleen weet ik niet wanneer dat gaat zijn - ik woon op een half uur van de wei- en ik ben bang dat ze door de draden gaat gaan wanneer er vreemden haar vriendinnetje weg gaan halen...

Pft, alles gaat zo snel. En ik mag er niet aan denken dat er iets met ons paard gebeurd :(

Maureen95

Re: Rouwperiode paard + nieuw vriendje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:40

Jeetje wat erg zeg :(:)

Ik zou zo snel mogelijk een nieuwe vriendinnetje gaat zoeken voor haar. Zorg er wel voor de de shet al weg is anders kan ze haar eigen territorium gaan verdedigen.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:45

jeetje wat een vervelend verhaal.. lastig maar idd een nieuw vriendje/vriendinnetje zou ik gauw voor haar zoeken.
sterkte

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:48

Wat naar, arm paard.

Is er een mogelijkheid om een bekend paard (paard van de buren) tijdelijk bij je paard te zetten?

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 16:53

Koper schreef:
Wat naar, arm paard.

Is er een mogelijkheid om een bekend paard (paard van de buren) tijdelijk bij je paard te zetten?

Heb ik ook gedacht, maar op zich moet ze niet veel weten van haar buurpaarden... En ik denk dat ze het me niet in dank gaat nemen als ik het paard dan weer weg ga doen naar de buren.. Vermoed dat ze zich heel hard gaat hechten -als het klikt-...

Zaterdag ga ik naar wat shetjes kijken :( alhoewel ik weinig zin heb... Gaat te snel voor mij, maar het is unfair om paard alleen te laten staan. Twas een speciale shet, zo zijn er geen twee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:54

Misschien is het voor jezelf dan beter om niet voor een shet maar bij voorbeeld een klein welshje te gaan kijken, zodat je niet ongewild gaat vergelijken? Na mijn weidemaatjeshet komt er ook geen shettie meer maar een ander merk decoratiepony.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:10

Wat een verdrietige situatie |( heel veel sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:14

Heel veel sterkte TS en arm paard. :(:) :(:)

Ik zou ook doen wat Koper zegt.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:20

Sterkte TS :(:)

Mijn fries en mijn welsh x arabiertje waren ook onafscheidelijk.

Toen mijn welsh x arabiertje ingeslapen is heeft mijn fries erbij gestaan. Toen hij door had dat het klaar was raakte hij heel erg over zijn toeren. Ik heb hem nog een paar uur erbij gelaten en toen apart gezet en een zeil over mijn pony gelegd. Fries kom nog wel steeds kijken. Toen mijn pony opgehaald werd een paar dagen later heb ik mijn paard op stal gezet en weer naar buiten toen hij weg was. Mijn paard werd toen langzaam rustiger. Het rennen en hinniken stopte maar hij was heel timide en wilde steeds bij mij zijn.

Na een week kwamen er 2 nieuwe vriendjes voor hem. Daar moest hij eerst niks van weten dus draad er tussen gehouden. Na een paar dagen begon hij ze op te zoeken en heb ik ze bij elkaar gezet en toen ging het prima.

Al snel dikke maatjes met de nieuwe pony's. 2 maanden geleden overleed 1 van de nieuwe.. de shet. Mijn paard en de andere pony hebben ook toen bij het inslapen gekeken en daarna gesnuffeld. Zijn een dag van streek geweest. Daarna ging het beter. Scheelde ook wel dat er niet 1 alleen achter bleef. Toen de shet opgehaald werd weer gezorgd dat de anderen niet konden kijken.

Toen ze s avonds zagen dat ze weg was werden ze weer even onrustig en trokken ze het zeil waar onder ze lag de wei in om te ruiken. Daarna was het goed.

Kijk naar wat je paard aangeeft. Zeker met introduceren van een nieuw vriendje. Geef het de tijd die het nodig heeft en dan komt alles op zijn pootjes terecht is mijn ervaring :(:)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:24

Je kan je paard beschikbaar stellen voor autopsie bij de universiteit in Utrecht? Dacht dat daar geen kosten aan verbonden zijn bij uitzonderlijke gevallen.

Verder heel erg veel sterkte. Ik denk dat een vriendje het beste is

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:26

Sterkte.

Kun je je paard niet op stal zetten of desnoods even op een heel andere plek tijdens het ophalen van zijn vriendje?

En verder denk ik ook dat hij vooral tijd nodig heeft als het om wennen gaat.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:30

Wat verschrikkelijk!! Moet er echt niet aan denken....
Een dag en een nacht afscheidt laten nemen is voldoende.
Voor je paard zou ik toch z.s.m. op zoek gaan naar een nieuw maatje. Ik snap heel goed dat dat geheel tegen jouw gevoel in gaat, maar als het diertje er eenmaal is, heb ook jij daar weer afleiding van!
Persoonlijk zou ik voor een jonge pony gaan. Grootste kans dat die het snelst geaccepteerd wordt.
Heel veel sterkte in het ieder geval!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:50

Kentaro schreef:
Een dag en een nacht afscheidt laten nemen is voldoende.

Dat vind ik wel heel algemeen gesteld.

TS hoe is het nu met je paard, en met jou?

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 17:34

Bedankt voor alle antwoorden ! Paard is wel ok, ze eet flink daar ben ik al blij mee. Gisteren de pony naar de straat gesleept terwijl ze binnen stond te eten. Ze wist wel dat we bezig waren met de pony. Constant opkijken, maar ze was flink. Haar daarna in de wei gezet, ze liep het trekspoor af en was dan in de war omdat de pony er niet meer lag, dan heeft ze het zeil naast de wei ontdekt een keer gehunnikt en terug naar ons gelopen. Ze wil wel niet te ver van de pony weg... Ik hoop dat ze haar vandaag zijn komen ophalen. Ik heb al een nieuw kandidaatje gevonden, ook een shet merrie. Maar de mensen die aan de weide wonen zijn een beetje overdonderd dat we nu al een nieuw willen halen :s dus eerst nog eens goed praten met hen, het is uiteindelijk hun Weide. En ze zagen de pony zo graag. Ben zelf al wat door mijn traantjes heen. Had een foto van haar tanden gemaakt en doorgestuurd naar enkele da's ze schatten dat ze toch al over de 20 was ...
Afbeelding

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:49

Wow heftig joh! Nog veel sterkte. En ik zou ook zo snel mogelijk een maatje zoeken voor je paard, ik snap de buren ook wel. Het is allemaal zo dubbel. Laat je weten wat je gaat doen? :(:)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 01:11

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 05:16

Op officiele papieren -nu teruggevonden- was ze van 1995... Nog altijd te jong maar toch beter dan van 2007

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 06:33

Je ziet het niet aankomen.Mijn pony is 33 en mijn paard kan niet alleen staan.Dat is toch anders omdat ik nu al over een snelle oplossing nadenk als ze dood gaat.Dan moet er binnen 2 dagen een andere pony komen.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 08:05

Ik heb een aanbod gehad voor twee shetties die elkaar al kennen.
Nu ik moet ze niet allebei nemen, dus ik twijfel nog tussen 1 of 2...
Eigenaars van de weide hebben liever eentje, maar we mogen kiezen -het liefst zien ze geen meer bijkomen, maar heb gezegd dat dat niet gaat voor mij-.
2 lijkt me leuker voor wanneer wij weg zijn met ons paard, hoeft er nooit eentje alleen te staan. Maar natuurlijk kennen ze elkaar wel dus ben ik wat bang dat het moeilijk gaat zijn om mijn merrie in het groepje te brengen... Het gaat om een ruintje en een merrie.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:47

Sterkte met het verlies.

Wat betreft het inscharen, moet je niet te moeilijk gaan denken. Gewoon de weide in tweeën delen met een draad waar de shetten wel onderdoor kunnen, maar paard niet.
En ja in het begin zal er veel gemiept worden en zullen ze niet meteen dikkemik zijn met elkaar, maar dit komt 9 van de 10 x goed, binnen een paar weken.

Heb net een welshje bij mijn twee haflingerdames ingeschaard, effe miepen en ouwehoeren en toen was het klaar. Ze krabbelen nu al met elkaar, het is nog wel wat haat liefde verhouding, maar komt vanzelf wel goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:32

Als je paard een merrie is zal het denk ik wel loslopen TS. Als het een ruin was zou het al een ander verhaal zijn, meerdere ruinen op 1 merrie werkt niet.

Je hebt inderdaad gelijk dat het prettiger is als ze met z'n tweeën achterblijven wanneer jij op pad gaat met je paard. Hopelijk zien de mensen van de wei dat in (2 keer zo veel shettenleuks) en heb je ze binnenkort staan :)

verliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:31

Fauvetje schreef:
Bah,

Ik moet het even van me af schrijven.
Deze nacht is onze shetlandpony plotseling overleden... Er waren geen rolsporen/kapsporen te

.............
Pft, alles gaat zo snel. En ik mag er niet aan denken dat er iets met ons paard gebeurd :(

http://www.horsecomplete.nl/content/45-meten-met-de-biotensor

Ken je bioresonantie, (biotensor) dit systeem onderzoekt via materialen waar organismen in de omgeving niet mee overweg kunnen.

En ENORM gecondoleerd, ik trok wit weg toen ik je bericht las.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:44

Gecondoleerd...en sterkte in deze moeilijke tijd, voor jou en je paard.

Doe wat jij voelt dat je paard voelt. Weet je het niet, dan is het wellicht goed om 1, of inderdaad 2 andere ponies te halen alvast met een draadje ertussen. Zo kan je paard ook kiezen of ze contact wil leggen of niet. Zeker bij 2 die elkaar al kennen zoals die optie die je hebt, is het in ieder geval praktisch; zo hebben zij ook al steun aan elkaar m.b.t. verhuizen.

Natuurlijk moet het ook te doen zijn voor jou...maar misschien is het ook iets 'leuks'- in ieder geval iets anders even. Iets dat ook om verder gaan gaat, ondanks dat je pony nooit vergeten wordt en jullie daarvoor zoveel tijd moeten nemen als jullie nodig hebben

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 10:29

Rendac is de dag nadien komen ophalen. Paard wou niet eten vooraleer ze de palet waar de pony op lag volledig bestudeerd had, ruim vijf minuten heeft ze staan ruiken en flehmen. Daarna is ze doorgestapt en haar eten gaan halen.

De shets zijn zaterdagavond gearriveerd
Afbeelding

een vredige foto, maar dat is niet altijd zo. De rangen zijn nog niet echt verdeeld -ik vermoed wel dat onze merrie op 1 blijft staan-. Verder heb ik ze er eigenlijk direct bijgelaten. Met een draadje tussen had niemand interesse in elkaar... En de weide is groot genoeg om elkaar te ontlopen (en zo kon ik de wei van de shets opruimen -.
Onze merrie is spontaan knetterhengstig geworden, maar dat alleen van de merrie, de ruin moet ze niet van weten, die gaat graag alleen op onderzoek. Verder moeten ze niet te veel van elkaar weten, ze lopen wel samen en af en toe wordt er wat geroken aan elkaar, maar dan loopt ieder zijn eigen weg. Wanneer ik ons paard terug in de wei zet, moet ik echt uitkijken hoe ik dat doe met zo twee opdringerige shetten... Paard slaat echt uit op dat moment -wel nooit raak en nooit mijn richting-, hopelijk betert het snel.

Verder zijn het echt twee sirenes, continu hinniken en als we ons paard uit de wei halen (de dag nadat ze aangekomen zijn) stonden ze aan de poort te hinnikken alsof ik net hun beste vriendje had weggehaalt ... Zucht, paard vond het maar niets :) Verder hoop ik dat ze snel kunnen slapen samen, want paard ziet er echt moe uit -slaapt normaal echt lang wanneer ze neerligt, maar zonder de pony lag ze wel neer maar sliep niet-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:38

Wat erg. Maar je paard heeft nu in elk geval afleiding!