Voor het eerst buiten wandelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MusicELINE

Voor het eerst buiten wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 11:05

Hoihoi!

Ik had een vraagje. Binnenkort ga ik met een paard voor het eerst naar buiten (aan de hand dus). Ik weet echter niet hoe ze buiten reageert. Ze is niet heel schrikkerig maar wel heel snel. Met welk tuig kan ik haar het best onder controle houden zonder constant een sterke inwerking te hebben? Ik heb op dit moment de volgende opties:

- touwhalster
- gewoon halster
- hoofdstel

En verder heb ik nog eventueel een hengstenketting, ik zou bijvoorbeeld een zweep mee kunnen nemen etc. Maar ik heb geen idee wat het beste werkt :')

Wat hebben jullie gedaan en wat zijn jullie ervaringen wat het beste werkt?

Azmay

Re: Voor het eerst buiten wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:08

Ik loop meestal gewoon met een normaal halster of touwhalster. Heb je zo'n moeilijk paard dat je je er zo druk om maakt?

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:09

ik loop altijd met een gewoon halster en een longeertouw.
Longeertouw zou ik wel aanraden omdat als ze dan schrikt je net even meer touw hebt om vast te houden.
Hengsten ketting kan je doen, heb ik zelf geen ervaring mee.
Zweepje zou ik ook niet doen. Je wilt dat de eerste keer een positieve ervaring is. Mocht ze niet meer willen lopen kan je altijd het uiteinde van het longeertouw gebruiken om wat aan te sporen. Vooral rustig blijven en niet uitgebreid belonen als ze langs iets engs heeft gelopen. Je moet juist doen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.
Zodra jij je er 'druk' om gaat maken zal zij zich er ook druk over maken. Dus het liefst gewoon die dingen negeren :)

edit:
geen hoofdstel doen! als ze schrikt of wat heb je kans dat jij of zij haar tanden eruit trekt!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:10

Heb je de mogelijkheid een vertrouwd paard mee te laten wandelen?
Uiteraard met eigen begeleiding ;)

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 11:24

@Azmay
Tja, het is een paard van 16 die nog nooit buiten is geweest, ik weet gewoon niet zo goed wat ik kan verwachten.

@IsabelHx
Alleen hoofdstel zal ik ook niet doen hoor, maar ik had ergens gelezen dat iemand zowel met halster als hoofdstel wandelde voor meer controle. Maarja als een paard echt weg wil dan maakt halstertouw/bit/hengstenketting natuurlijk ook niet zoveel meer uit.

@Shirley
Ja er staat wel een braaf paard op stal, die kan ik inderdaad wel meenemen!

Ik ga sowieso eerst in de bak aan de hand wandelen om haar netjes te leren mee te lopen (:

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:27

Nog nooit buiten geweest op die leeftijd?
Nou ja , zou natuurlijk best kunnen.
zou gewoon een halster doen met een iets langer touw of longeerlijn er aan.mooiste is als je iemand mee hebt met een braaf paard.
En ga gewoon niet meteen heel ver.
Klein stukje,gaat dat goed dan ga je terug. Hou je het voor het paard ook niet al te spannend, en op een gegeven moment ga je steeds wat verder.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:28

TVG > OPG

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:33

Inderdaad gewoon touw en halster. Zoals gezegd de eerste keren niet te ver. Mocht er wat gebeuren zal hij direct terug naar de stal vluchten.

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:40

Als je toch eerst in de bak gaat oefenen om haar netjes te leren meelopen, kan je dit mischien steeds een stukje uitbreiden buiten de bak. En dan steeds een stukje verder, maar zorg eerst dat ze netjes meeloopt en ook stil staat als jij dat wil.Succes!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 05:50

waarom niet opgezadeld en met een ander paard (of liever meerdere paarden) mee naar buiten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 05:58

Vooral ook niet een te big deal van maken. Het is goed dat je je voorbereid, maar ga als je aan het wandelen bent niet de hele tijd daarop focussen. Zelf ontspannen en een braaf paard mee werkt vaak het beste.

Neem bij voorkeur een iets langer touw mee, maar geen longeerlijn. Die zijn veel te lang, kunnen verstrikt raken en zijn te slap om goed mee te zwaaien mocht het nodig zijn. Als ze binnen het terrein braaf luisterd op een normaal halster moet dat voldoende zijn buiten.

Ik vraag me daarnaast ook af waarom je verwacht dat ze niet braaf zou zijn? Is ze binnen het terrein niet zo braaf? Werkt daar dan eerst aan voordat je een andere opgeving op zoekt. Ze mogen van mij best buiten wat spannend vinden, maar wel altijd blijven luisteren naar degene die het touwtje vast heeft.

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 09:19

Waarom niet onder het zadel? Omdat er nog maar 2x iemand op heeft gezeten en dat niet echt een succes was. Paard heeft altijd alleen maar in de wei gestaan vanwege tijdgebrek, stond verder niet in de weg.

En waarom ik bang ben dat ze niet braaf zal zijn, tja ik denk gewoon dat een paard van 16 net iets minder vormbaar is dan een jonkie (: maar dat kan ik ook fout hebben. Ik ga inderdaad eerst binnen het terrein bezig met wandelen om haar te laten wennen aan het meewandelen, maar dat is natuurlijk bekend terrein.

Maargoed, ik ga dus eerst in de bak en op het terrein wandelen tot ze dat braaf doet, en dan naar buiten aan een halster met een wat langer touw en een braaf paard en dan opbouwen. Ik weet genoeg (:

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:36

Is eventueel iets van schriktrainig een optie? Van te voren?

En dan zou ik zelf een touwhalster pakken. Heb je, als het nodig is, net wat meer te zeggen. Tevens zou ik een wat langer leadrope oid meenemen ipv een kort halstertouw wat je mogelijk zo kwijt bent.

Ik ben door schade en schande wijs geworden. Mijn paard is er helaas een keer vandoor gegaan toen ze heel erg schrok van de buren. Dus beter het zekete van het onzekere.

Een ander paard een paar keer mee trouwens geen optie?

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 10:03

Maartje1990 schreef:
Is eventueel iets van schriktrainig een optie? Van te voren?

En dan zou ik zelf een touwhalster pakken. Heb je, als het nodig is, net wat meer te zeggen. Tevens zou ik een wat langer leadrope oid meenemen ipv een kort halstertouw wat je mogelijk zo kwijt bent.

Ik ben door schade en schande wijs geworden. Mijn paard is er helaas een keer vandoor gegaan toen ze heel erg schrok van de buren. Dus beter het zekete van het onzekere.

Een ander paard een paar keer mee trouwens geen optie?

Zie bericht hierboven, ik neem al een braaf paard mee en een langer touw. Schriktraining is nog wel een goed idee!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:08

Ik zou trouwens niet alleen een extra paard mee nemen maar ook een extra persoon :) lijkt me niet handig om twee paarden vast te moeten houden.

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 11:24

Suuszels schreef:
Ik zou trouwens niet alleen een extra paard mee nemen maar ook een extra persoon :) lijkt me niet handig om twee paarden vast te moeten houden.

Haha nee dat was ik ook niet van plan nee. Was van plan het bijrijdpaard van mn moeder mee te nemen, die staat daar ook op stal. Dus dan kan mn moeder vast wel een keer meelopen (:

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:42

Ik ga als ik op de weg ga wandelen altijd met hoofdstel en longeerlijn op pad. Ik ga ook nog niet zo lang met haar langs de weg wandelen en ik vind dat asl er iets is je met hoofdstel net wat meet te zeggen heb als met een simpel halster en touwtje.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 14:56

Uhm, ik zou denk ik met twee personen naar buiten gaan. Beide mensen een touw vast aan het halster. Maar als paard gaat rennen, houdt wss niemand daar iets aan.
Ik denk dat je wel eerst even wat vertrouwen op moet bouwen met het paard want nu ga je ervanuit dat paard iets geks gaat doen buiten of dat er iets gaat gebeuren.

Verder kan je gewoon hoofdstel om doen zonder teugels en dan longeerlijn eraan? Of hengstenketting in driehoek. Ik heb ook wel eens een van de eerste keren naar buiten gedaan met een kingekruist bitloos hoofdstel omdat paard daar veel beter op reageerde. Kan ook niet.

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 15:10

Het is inderdaad ook belangrijk om er niet te erg op te focussen dat 'er iets mis zou kunnen gaan'. Als je gespannen bent en denkt aan alles wat mis kan gaan is de kans groot dat je paard erg zenuwachtig wordt. Bereid je goed voor, maar zorg dat je op het moment zelf relaxt bent en doet of het de normaalste zaak van de wereld is. Dat is het ook, want jullie gaan gewoon een lekkere wandeling maken en dat is alleen maar leuk :)