Tips gevraagd voor slim paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orrie_VBW

Tips gevraagd voor slim paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 13:53

Wij zitten met een probleempje := . Het paard wat ik rijdt heeft bij toeval geleerd hoe ze zelf haar peesbeschermers kan af doen. Alleen blijven de peesbeschermers hierbij niet heel. Het punt is dat ze buiten wel om moeten omdat ze verschrikkelijk onhandig is en zichzelf anders aan tikt met alle gevolgen van dien. Alleen zodra je je omdraait als je haar hebt losgelaten heeft ze de peesjes al weer af :') wie heeft tips/ervaring hier mee om haar dit af te leren?

Shirley

Re: Tips gevraagd voor slim paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:55

Paard heeft geen tips nodig, maar jij ;)

Ducttape erom?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:57

Andere smid misschien zodat ze beter loopt en zich minder stoot en anders ducktape inderdaad.

Mereltjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:09

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:43

Beschermers zonder klittenband zoeken?
Bijvoorbeeld met gespjes of een kliksysteem?

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:50

Hihi, tof paard. Dit is eens wat anders dan de deur zelf open doen :-)

De tip van spatter lijkt mij een goede. Wie weet kan een ander soort beslag verbetering brengen zodat hij zonder peesbeschermers op de wei kan. Anders is tape eventueel een optie om te proberen.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:38

Misschien zoals Wolkje al plaatste, peesbeschermers met gespjes. Daar is ze dan wel weer een tijdje zoet mee totdat ze erachter is gekomen hoe ze die los kan maken haha

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:58

Dus het paard staat in de wei met peesbeschermers?

Als ze zichzelf aantikt en ze voelt niks, zal ze nog minder gaan opletten.
Als ze zich aantikt met ijzers, is het belangrijk dat de hoefsmid deze anders onderlegd.
Of evt helemaal ijzers af.

Mijn paard heeft ook een hekel aan die dingen en probeert na het rijden ze er ook af friemelen zodra ik haar op de poetsplaats zet.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 21:46

Het is niet mijn eigen paard, maar ik rij haar voor de eigenaar. Op de stalling waar ze staat is helaas geen weide maar ze komt een paar uurtjes in de bak. Met rijden kan best zonder bescherming, dan doet ze ook nooit raar dus ik weet niet of beslag daar wat mee te maken heeft. Tape gaan we proberen :))

Mereltjuh95 wat een leuk filmpje :')

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:25

Shirley schreef:
Paard heeft geen tips nodig, maar jij ;)

Ducttape erom?

_/-\o_

peeskappen af, ijzers eraf en lekker bloot in het land

Beschermers zijn gemaakt voor bescherming tijdens het rijden voor paarden met ijzers.. dit is niet voor niks..

In tegenstelling tot mensen hebben paarden geen spieren in de benen zelf (die zitten pas vanaf de schouder) en alleen maar pezen en botten (dit heeft te maken met dat het vluchtdieren zijn en hierdoor sneller kunnen rennen, meer hier over kun je denk ik gewoon googlen) het bloed zakt eenvoudig naar beneden, maar hoe komt het bij een paard weer omhoog?
Door de 'hoefpomp' ook wel 'hoefmechanisme' genoemd. Iedere stap die een paard zet zet de hoef een beetje uit en als het paard zijn voet optilt dan gaat de hoef weer in. Dit werkt dus als een pomp. Ze zeggen niet voor niks vaak bij blessures dat je veel moet stappen met je paard, dan gaat het bloed lekker stromen en neemt het bloed alle afvalstoffen e.d. mee dit zorgt voor een sneller herstel.

wanneer je ijzers omdoet is deze pomp al minder, maar is er nog wel (kijk maar eens bij een oud ijzer aan de onderkant, daar voel je een riggeltje zitten, dit is de slijtage in het ijzer door de vrijving van de hoef de nagels zitten dan ook niet voor niks alleen aan de voorkant van het ijzer)

Als jij peesbeschermers omdoet dan kun je je voorstellen dat dit de bloedsomloop een beetje afknelt, dit is niet erg omdat je het gebruikt bij het rijden en dus vol op beweegt de hoefpomp goed helpt om het bloed door te pompen.

Als een paard op het land staat en lekker staat te grazen dan is er nauwelijks beweging, de hartpomp doet hard zijn best maar kan het niet bijbenen en dan heeft je paard ook nog eens ijzers om waardoor de pomp minder werkt.
Voel maar eens aan je paard zijn hoeven, ik durf te wedden dat deze koud aanvoelen (en dus slecht/ niet doorbloed) terwijl een gezonde hoef warm is. (dit heeft ook nog andere aspecten die hierbij meespelen hoor zoals blokkades in spieren e.d. )

Onder deze peeskap is het afgekneld, gaat je paard zweten dit jeukt, zit misschien ook wel zand wat schuurt en dan vraag jij je af waarom je paard ze eraf haalt op het land? En dan ook nog eens afvragen in de toekomst hoe die blessures/ ontstekingen in de benen komen..

Doe zelf even 1 hele dag een elastieke band strak om je pols en kijk hoe dat voelt en wat er gebeurd.

@ts dit bericht is positief bedoeld omdat veel mensen dit gewoon niet weten. Ik vind het goed van jou dat je je bekommerd om je paard en dat je hier vraagt voor tips en dat je hem een 'slim paard' noemt hahah in plaats van een 'rot paard' dus eigenlijk veel complimenten en ik hoop dat jullie snel een passende fijne oplossing vinden! :)

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:36

lissie_zigor schreef:
In tegenstelling tot mensen hebben paarden geen spieren in de benen zelf (die zitten pas vanaf de schouder) en alleen maar pezen en botten (dit heeft te maken met dat het vluchtdieren zijn en hierdoor sneller kunnen rennen, meer hier over kun je denk ik gewoon googlen) het bloed zakt eenvoudig naar beneden, maar hoe komt het bij een paard weer omhoog?

Dit klopt al niet. Spieren zitten inderdaad niet in het onderbeen, maar zeker wel in het bovenbeen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:48

Dat het paard de beschermers er af peutert geeft al aan dat ze het vervelend vind.
Dat onhandige is bij veel paarden zo, beschermers juist af laten, en inderdaad goed laten bekappen kan een hoop schelen.
Maar beschermers om in het land vind ik ook erg vervelend voor het paard :j

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:36

Misschien toch even overleggen met de eigenaresse over het probleem dat ze zichzelf aantikt en hoe dit opgelost kan worden. Dit doet ze alleen als ze op het land staat begrijp ik? Het is wel apart dat een paard in vrijheid zichzelf blijft aantikken. Alle uitzonderingen daar gelaten, lijkt me het niet normaal dat een paard zich in vrijheid kan aantikken. Daarbij zijn peesbeschermers (vooral met dit warme weer) erg snel schadelijk voor de pezen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:53

Paard word zonder weidegang gehouden......dat vind ik al fout..onnatuurlijk.....en de rest klinkt ook niet goed, zon dier moet gewoon paar uur per dag in weide kunnen lopen, goed bekapt/beslagen worden door goede kundige hoefsmid, en geen stress hebben, en zo te horen heeft dit paard dit allemaal niet...

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 15:37

Wolkje schreef:
lissie_zigor schreef:

Dit klopt al niet. Spieren zitten inderdaad niet in het onderbeen, maar zeker wel in het bovenbeen.

Je snapt wat ik bedoel toch

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:06

Ik had een soort gelijk probleempje wat eigenlijk "per ongeluk" is opgelost..

Mijn paard tikt zich ook aan,eigenlijk alleen in stap..toen ik hem kocht zei de vorige eigenaresse,altijd buiten zetten met peesbeschermers.voor het aantikken etc dus ik heb me daar altijd aangehouden..bang dat me grote vriend zich zou bezeren..(verpak hem het liefst in bubbeltjes plastic :+ )

Nu gaan bij ons op stal alle paarden (per kudde) tegelijk naar buiten.je doet zelf je vliegendeken op,peesbeschermers aan en je kan dan kiezen of je je paard zelf leid of dat hij buiten word gezet..nu waren er vorige week werkzaamheden aan de weg langs de wei,en gingen de paarden eerder het land op.

Toen wij aankwamen stond meneer al op het land,en in eerste instantie was ik erg bezorgd..geen peesbeschermers!! :oo maar hij stond er prins heerlijk bij!!

Dus ipv dat hij elke dag urenlang met zijn broeierige peesjes omstaat,staat hij nu blootvoets en peesbeschermer loos *\o/* en aparte is dat hij zich nu helemaal niet meer aantikt!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:09

Tikt ie zich aan tegen zijn kogel of de kootholte? Anders zijn springschoenen ook nog te proberen.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 20:11

Ze tikt zichzelf normaal niet aan in stap, draf, galop maar ze is erg onthandig. Stapt in vrijheid bevoorbeeld door de bak, let niet op en ligt ondersteboven.
De situatie waarin ze gehouden word heb ik helaas niks over te zeggen.