hoe kun je je paard snel maar grondig verkeersmak maken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MCharlotte

hoe kun je je paard snel maar grondig verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 20:39

hello
ik ben al een paar weken de verzorgster va een superknappe pony. op de staling zijn er een tal van meisjes met eigen paard of verzorgjes, maar aangezien het mooi weer begint te worden gaan ze heel vaak gaan wandelen. ik zou ook graag eens meegaan maar mijn pony is nog nooit op de weg geweest. dus hoe kun je je pony snel en goed verkeersmak maken???

SETEFURII

Re: hoe kun je je paard snel maar grondig verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:40

Ik denk dat snel en grondig niet samengaan in de opleiding van een paard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:42

SETEFURII schreef:

Dat weet ik wel zeker.

TS: dat kan gewoon niet SNEL en moet je ook helemaal niet willen ook.

rustig geduld hebben en gewoon oefenen oefenen oefenen.
dan ligt het nog aan jou 'trainingskunsten' en aan het paard hoe lang dat zal gaan duren.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:46

JoyCiej007 schreef:
SETEFURII schreef:

Dat weet ik wel zeker.

En ik maar denken dat je geen speciale opleiding moet gehad hebben om zoiets in te schatten. :Y)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:47

In elk geval is het fijn en handig dat je gaat wandelen ( ernaast) met een braaf al verkeersmak paard voorop.
Dan kan jou paard de kunst afkijken van het brave paard. Begin met een klein rondje langs rustige wegen op bijvb zondagochtend.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:14

Snel gaat hem zoals hierboven gezegd niet worden, je hebt hier gewoon de tijd voor nodig.
Ene paard is het andere niet en de ene zal van heel veel dingen niet opkijken, terwijl de ander best wel moeite heeft met dingen die je onderweg tegen kan komen.

Wat ik altijd doe, is wandelen aan de hand, hier gelukkig een erf waar de meest vreemde zaken op plaats vinden en langs komen rijden, zijn ze dus eigenlijk al gewend. Vervolgens mee met een heel verkeersmak paard, liefst ook nog echt een vriendje dat ze goed kennen.
Zelf ook met het volste vertrouwen blijven geloven dan het kan, niet twijfelen of denken, oh jeeehhh, dit vind ie vast eng. Je paard moet geloven dat jij als leider alles helemaal oke vind.
Hier beginnen we dan ook nog op een tijdstip dat het niet druk is of juist als het regent (als het mooi weer is in het weekeind, stikt het hier van de fietsende dagjes mensen, hordes wielrenners, motorclubs en kerkgangers met haast, door de week heb je hier bergen loonwerkers, vrachtwagens, bussen en sluip verkeer), bij regen is het hier doorgaans wat rustiger dan met mooi weer.
Gaat het goed, dan kan je het steeds iets verder uitbouwen en ja, het kost tijd, maar als je het goed doet heb je er echt ongeloofelijk veel plezier van.

Ik ga er dan bij alles wel van uit dat jullie op het erf en in de bak en op stal het al helemaal voor elkaar hebben.

(edit, en waar ik rijden moeten ze verkeersmak + zijn, heel druk en in de randstad, maar alle paarden op de stal waar ik sta kunnen probleemloos het verkeer in, wennen allemaal best snel. (oke.. op een hele oude na, die later is gekomen en een 3 jarige die aan de hand nogal blij is).)
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 17-05-16 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:17

SETEFURII schreef:

JoyCiej007 schreef:
Dat weet ik wel zeker.

SETEFURII schreef:
En ik maar denken dat je geen speciale opleiding moet gehad hebben om zoiets in te schatten. :Y)

Oh joh maar daar heb ik jáaaaren voor gestudeerd hoor! :j :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:17

Als je paard netjes opgevoed is en zich zeker voelt bij je dan is het een kunstje dat echt geen maanden duurt.
Problemen ontstaan vooral als je paard er geen vertrouwen in heeft dat jij weet wat je doet.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:18

Ook heel belangrijk, overleg met de eigenaar :) ik zou zelf namelijk niet zo snel een nieuwe verzorgster buiten laten wandelen met een pony die niet verkeersmak is.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:19

op een rustig moment (zondagmorgen vroeg?) in een groepje met verkeersmakke paarden op pad gaan. Dit steeds uitbreiden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:27

Natuurlijk kan het wel snel of langzaam, maar niet sneller dan dat het paard gaat. De snelste manier is veel herhalen, dus zo vaak als lukt even de weg op. Beginnen op rustige momenten en het steeds wat verder uitbouwen. Bij voorkeur met een braaf vertrouwd paard erbij.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:30

Calanddra schreef:
Ook heel belangrijk, overleg met de eigenaar :) ik zou zelf namelijk niet zo snel een nieuwe verzorgster buiten laten wandelen met een pony die niet verkeersmak is.

Heel goede tip :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:29

Sommige paarden zijn gewoon al verkeersmak. Omdat ze bijvoorbeeld naast een weiland langs een weg gestaan hebben. Dan gaat het niet over snel of langzaam maar over gewoon beginnen.
Liefst dan nog aan de hand/ met een betrouwbaar paard er bij.

Ik heb mijn 2,5 jarige niet verkeersmak gemaakt. Dat was hij al.

Verder net als met alle andere vreemde en gekke dingen. Zeker weten dat je paard een basis heeft van naar jouw aanwijzingen op blijven luisteren. Ook als het wat spannender wordt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:32

Sommige paarden worden verkeersmak geboren en anderen blijven het heel hun leven eng vinden om alleen het verkeer te moeten doorkruisen. Soms moet je daar ook wel het juiste paard voor hebben.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:39

het is jou pony niet dus vraag je wel toestemming om met het dier het verkeer in te mogen!
eerst maar eens met een betrouwbaar paard mee, en vaak heel vaak oefenen.
Zorg wel dat je de controle hebt en houdt over je paard!
klein beginnen met simpele dingen en dan steeds een stapje verder!

betadine schreef:
Sommige paarden worden verkeersmak geboren en anderen blijven het heel hun leven eng vinden om alleen het verkeer te moeten doorkruisen. Soms moet je daar ook wel het juiste paard voor hebben.

als je niet weet wat hij doet denk dan aan dit zinnetje!

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:32

Ik ga met bovenstaande mee. Zorg ook dat de band met je verzorgpony goed is, dat hij jou als leider ziet dat scheelt ook al een hoop. Mischien kan je hem/haar ook al in de rijbak/erf aan "gekke" voorwerpen laten wennen.

Shelber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:09

Ik heb mijn paard verkeersmak gemaakt door samen met een reeds verkeersmak paard rustige stukjes te gaan lopen. Dit heeft denk ik echt veel geholpen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:27

Het is vooral belangrijk dat je als geleider van je paard ook erg verkeersmak bent denk ik :o . Ons menpaard was erg snel verkeersmak zonder dat ze in dubbelspan of achter een ander paard heeft gelopen om te wennen. Ze is van zichzelf geen verschrikkelijke angsthaas en de man die haar beleerd heeft is echt superhandig, blijft rustig en geeft het paard vertrouwen. Het gaat vaak mis als je als geleider denkt dat je paard gaat schrikken en dat je eigen houding dan beïnvloed.
Oefenen met "gekke" dingen in de bak kan ook helpen, dan oefen je in een veilige omgeving hoe je moet reageren als je paard iets gek vind. (Les daarin is dan uiteraard nog het handigst)

Shelber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:29

Als de geleider enigzins meewerkt zal het inderdaad nog stukken sneller gaan ja :D Zolang de geleider maar vertrouwen uit kan stralen zal het paard dit vaak ook wel overnemen