Ruin blijft regelmatig hengstengedrag vertonen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Ruin blijft regelmatig hengstengedrag vertonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 18:21

Hoi allemaal,

ik heb een fijn 4jarig paard waar ik graag verder mee aan de slag wil. Hij is begin april geruind omdat ik heb toch teveel hengst vond en hij niet gekeurd was. Een pak eenvoudiger om hem dan gewoon te laten castreren. Dat is dus ook gebeurd en ondertussen staat hij nu ook in de stal & paddock naast mijn merrie zonder problemen. Geen gepiep of kappen met de voorbenen, ze staan beide rustig naast elkaar.

Het enige probleem dat we nog hebben is van zodra ik hem meeneem om te poetsen, te werken, ... en hij tussen andere paarden komt, hij elke keer weer moet laten horen dat hij er is. Het is echt dat typische hengstengebrul. Hij hinnikt ook regelmatig wanneer ik met eten kom en mijn merrie hinnikt soms ook als ik met hem vertrek, maar je hoort aan het soort hinnik dat dit een ander type van roepen is. Ik wil natuurlijk graag af van dat hengstengebrul en de afleiding die er telkens bij komt kijken. Momenteel waarschuw ik hem gewoon met een rustig 'Pas op' als ik merk dat hij aanleiding geeft tot roepen, maar af en toe brult hij toch en dan krijgt hij gewoon een tik als ik hem aan de hand heb of hij in de opzadelplaats staat. Als hij braaf is, beloon ik hem gewoon ook. Als ik met hem aan het werk ben, dan negeer ik zijn gedrag zoveel mogelijk en probeer ik erop te letten dat hij gewoon dezelfde gang aanhoudt als daarvoor en dat hij blijft luisteren naar wat ik vraag. Ik hoop op die manier dat dat gebrul er snel uit gaat. Maar zijn er nog tips om hier mee om te gaan?

Liselot

Re: Ruin blijft regelmatig hengstengedrag vertonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 18:24

Begin april is ten eerste nog niet zo lang geleden, dus dat hengstengedrag zit er dan nog wel een beetje in. Ten tweede lees ik eigenlijk een beetje dat het een dominantie probleem is? Ik zou zelf heel duidelijk merken dat je er niet van gediend bent en dat telkens weer als hij het weer doet. Denk niet dat je dat bereikt met negeren om eerlijk te zijn

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 18:25

Sorry, maar het is nu mei en hij was in april gecastreerd op zijn 4 jarige leeftijd.

Dan is het toch niet raar dat hij dat gedrag nog vertoont, het is niet zo 1 2 3 over en uit met het hengstengedrag.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 18:34

Nee natuurlijk is het niet raar, maar ik wil het wel graag op de juiste manier aanpakken om dit er zo snel mogelijk uit te krijgen. Vandaar mijn vraag.

Hij was vroeger inderdaad erg dominant. Aan de hand laat ik ook gewoon echt merken dat ik er niet van gediend ben en krijgt hij gewoon ook duidelijk een ferme tik, maar als ik hem aan de longe heb of binnenkort ook weer onder het zadel heb, weet ik niet echt goed wat ik kan doen buiten hem bij zijn werk houden waar hij mee bezig is en dat hij zijn aandacht bij mij moet houden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 18:40

Gewoon corrigeren aan de hand en tijdens het werk onder het zadel of aan de longe inderdaad echt aan het werk houden zodat hij geen tijd heeft voor andere dingen dan met jou bezig te zijn.

Geef het de tijd, die hormonen zijn niet 123 verdwenen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 19:42

Ja dat dacht ik ook al wel dat het even tijd ging kosten, maar ik zou dus liever niet hebben dat het gewoon een slechte gewoonte wordt. Vandaar dit topic, om af te checken wat de beste manier is om hier mee om te gaan zodat het geen slechte gewoonte blijft wanneer de hormonen wel effectief verdwenen zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:56

Is hij "gewoon" gecastreerd of dmv zo'n soort kijk operatie bij de lies (geen idee of ik t juist omschrijf), chemische castratie?

Wij hebben eens een hengst gehad die op die laatste manier gedaan was en dat was simpelweg niet goed gelukt..

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 19:59

Hij is gewoon gecastreerd, rechtstaand en z'n ballen zijn er wel degelijk af ;-) Het is ook wel te merken, tijdens het werk daagt hij mij niet meer uit zoals hij daarvoor wel durfde doen. Daarnaast is het ook geen probleem om hem naast mijn merrie te zetten met enkel een draad ertussen. Ik denk dat het vooral nog de laatste restanten hengstengedrag zijn die eruit moeten. En dat wil ik toch graag stimuleren zodat ik mij later ook geen zorgen moet maken daarover als we op verplaatsing gaan of tussen andere paarden rijden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:03

Gewoon zoals je nu al doet. Blijven corrigeren zodra hij begint en dan ook wel zo dat het effect heeft. (Je mag best streng zijn maar niet boos worden) Ik heb hier allemaal hengsten en die brullen allemaal niet. Dat mogen ze lekker in de wei doen, maar niet als ik met ze bezig ben. Dan is het gewoon opletten en je gedragen.

Heeft dus niet perse met castreren te maken, wel met opvoeden. :) Of die hormonen nou weg zijn, weg gaan of blijven.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:17

Mijn paard is ook begin april gecastreerd. Hij kan reageert ook steeds minder op merries en ik kan er ook zo langs lopen. Op twee merries na (zelfde ras als hem). Daar is hij nog verliefd op <<) Ik ga ze zo veel mogelijk uit de weg. Ik zoek dat nog niet op. De castratie is nog relatief kort geleden. Komt vanzelf goed. Mocht hij ze wel een keer tegen komen, dan probeer ik hem af te leiden. Ik straf niet. Hij kan er niks aan doen dat zijn hormonen met hem aan de haal gaan. Maar hij doet ook verder niet gevaarlijk ofzo. Kan je hem niet een maandje lekker op de wei doen? Het duurt sowieso 6 tot 8 weken voordat hij niet meer vruchtbaar is en die zijn nog niet voorbij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:26

volgens mij duurt het twee maanden voordat de hormonen tot rust zijn gekomen...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:33

Dit gedrag houdt vanzelf op. Gewoon negeren. Wat je van hem verlangt is dat hij bij je blijft als je met hem rond loopt en dat hij gewoon werkt onder het zadel.
Toen onze hengst geruind was en we hem van de wei naar de poetsplaats brachten, dan ging de deur open en mijnheer gromde heel apart. Hij werd twee keer zo groot en de merries vlogen tegen de tralies omhoog. MAAR ik kon hem met een doorhangend touwtje mee nemen, alleen liep hij in zo'n aparte zweefgang.
Zolang hij gewoon braaf mee ging, schuin achter me bleef, mocht hij zich groot maken en laten zien. Want: "ik had hem zijn ballen al afgepakt, moest ik dan ook zijn trots afpakken en hem breken"? zo vroeg ik me af. Het is helemaal goed gekomen. Na een jaar (mijn paard was een hele dominante hengst), was het gedrag over en meer en meer werd Hercule een ruin. Geef hem de tijd. Zolang hij gehoorzaam blijft en bij jou, zou ik er niets aan doen en zeker niet tikken. Zodra hij ook maar wat druk geeft zodat je niet fijn met hem kunt lopen of werken, dan vind ik het een ander verhaal en zet je hem in de achteruit of zo, paar pasjes zodat hij luistert.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 06:26

@Izzy: nou als je dat zeker weet, sluit ik me aan bij de rest :j Consequent blijven en dan gaat t vanzelf over +:)+

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 07:31

Hij is een maand op de wei geweest, maar nu mag hij toch wel weer aan het werk. Normaal loopt hij braaf mee maar als hij begint te brullen is hij toch elke keer afgeleid en niet meer op mij gefocust. En dat is vooral waar het mij om gaat, als ik hem mee heb, moet hij aandachtig zijn op mij. Ik probeer ook altijd op een nette afstand van de andere paarden te blijven zodat hij niet kan gaan snuffelen maar hij moet wel leren dat er nu eenmaal ook andere paarden rond hem aanwezig zijn zonder dat hij de boel bij elkaar hoeft te brullen :-) Voorlopig verder doen zoals ik bezig ben dus en hopelijk is het inderdaad tegen juni (dan is het 2 maand geleden dat hij gecastreerd is) er toch wat uit.