Moeilijk gedrag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Okidokitjex

Moeilijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 10:12

Hoi, ik heb sinds 22 april mijn eigen paard ik kende hem al 3 jaar als mijn verzorgpaard. Ik kon er alles meedoen ik ben zelfs bitloos met hem op buitenrit geweest. Nu ik hem heb gekocht staat hij op een stalling met andere paarden. Vroeger stond hij alleen. Hij staat met 3 merries en zelf is hij een ruin. Ik kon op de nieuwe stalling met hem rijden en borstelen met af en toe wat gehinnik en tijdens het borstel schraapte hij wel wat maar dat werd beter. Nu staat er een nieuwe ruin in zijn groep. Hij staat altijd met de merrie en de andere ruin staat ergens anders in zijn weide. Nu als ik hem van de weide haal begint hij enorm te hinikken en tijdens het borstelen staat hij geen seconde stil. Ik kan hem zelfs niey borstelen want hij doet zichzelf in de knoop. Ik heb hem dan een beetje aan de longe laten lopen zodat hij wat energie kwijt kon en ben hem dan opnieuw proberen borstel juist van hetzelfde. Ik heb hem terug op de weide gezet. Hebben jullie tips of weten jullie hoe lang dit nog kan duren?

Blackberry28

Re: Moeilijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:26

Sommige ruinen hebben dit inderdaad als ze in een gemengde groep staan en helaas gaat het bij sommige ook niet over. Maar aangezien die van jou nog niet zo lang in deze groep staat is het misschien gewoon een kwestie van wennen. Ik zou gewoon door gaan met hoe je het nu doet en gewoon er uit halen en poetsen en rijden/longeren en weer terug zetten (steeds wat langer) en het een paar weken geven, zodat hij weet dat hij echt weer terug mag naar zijn vriendinnen. En anders zou ik kijken of je hem van de merries kunt scheiden en samen met de ruin kunt zetten bijvoorbeeld.

Younique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:32

Wat Flappie28 idd ook zegt! Mijn ruin heeft ongeveer het zelfde. Na vaak hem uit de weide halen, poetsen en dan kort iets met hem doen (steeds iets langer), gaat het steeds beter. Ik ben er nu bijna drie maanden mee bezig maar merk daadwerkelijk verschil. Het vergt veel geduld, maar uiteindelijk zal hij moeten weten dat jij als het ware boven hem staat. Het komt goed! Het kost alleen wat tijd ;)

Okidokitjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 11:35

Oke bedankt ik zal straks proberen maar het poetsen is echt moeilijk. En soms duurt het ook een tijd voor dat hij van de wei wilt ook al heb ik een worteltje. Als het poetsen niey lukt longeer ik hem gewoon een beetje en zet ik hem terug op de weide. Zou het ook kunnen dat hij niet wilt dat de andere ruin naar zijn merries gaat?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:38

Denk dat hij gewoon nog moet wennen dat hij nu in een kudde staat. En dat erg gezellig vind. Gewoon lekker blijven oefenen dan komt het vanzelf goed.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:28

ik gok zo dat hij weinig respect heeft voor je persoonlijke ruimte, een paar grondwerklesjes zouden ej flink vooruit kunnen helpen denk ik zo

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:11

Denk ik ook. Paard kan namelijk geen grenzen respecteren die niet zijn afgesproken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:49

Volgens mij lezen een aantal hier niet goed. TS verzorgt dit paard al 3 jaar en heeft hem nu gekocht. Denk dat dan de grenzen echt wel bekend zijn bij dit paard. Paard staat sinds 22 april op een andere stalling. En heeft ineens vriendjes en vriendinnetjes. Logisch dat ie dan even moet wennen als hij daarvoor die nog niet heeft gehad bij de vorige eigenaar. Denk dat als ze een half jaar verder zijn is het weer normaal voor het paard. Zolang TS gewoon doet zoals ze normaal ook deed. Dan wordt het paard vanzelf wel weer rustig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:54

Ik denk ook dat het door de verandering komt. Paard moet nog wennen. Doe gewoon rustig en consequent met hem wat je wilt doen, en neem er anders begeleiding bij. Veel paarden veranderen heel erg als hun stalling verandert.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:05

FriesWytske schreef:
Volgens mij lezen een aantal hier niet goed. TS verzorgt dit paard al 3 jaar en heeft hem nu gekocht. Denk dat dan de grenzen echt wel bekend zijn bij dit paard. Paard staat sinds 22 april op een andere stalling. En heeft ineens vriendjes en vriendinnetjes. Logisch dat ie dan even moet wennen als hij daarvoor die nog niet heeft gehad bij de vorige eigenaar. Denk dat als ze een half jaar verder zijn is het weer normaal voor het paard. Zolang TS gewoon doet zoals ze normaal ook deed. Dan wordt het paard vanzelf wel weer rustig.

Ik denk dat ik maar weinig mensen ken die nooit concrete grenzen hebben uitgelegd aan hun paard. Bij de meeste mensen veranderen hun grenzen van dag tot dag en als je vraagt wat hun grens is weten ze daar zelf niet concreet iets op te zeggen, maar doen hun handen een bepaalde afstand van elkaar en zeggen ongeveer dit, of toch meer dit. Ik ken mensen waarbij het paard bij hen de grenzen nooit gerespecteerd heeft (na 15 of 20 jaar bij hen te hebben gestaan), waarna ik een half uurtje het paard de grenzen laat zien (niet door tikken te geven, gewoon puur door wandelen stoppen en achterwaarts) waarna het probleem over is. Dus zat veel mensen die grenzen hebben maar die voor het paard niet concreet genoeg zijn uitgelegd.
Dus als ik lees dat de grenzen niet gerespecteerd worden door het paard weet ik dat dit 9/10 aan de persoon ligt en niet aan het paard.

Natuurlijk is wat je zegt over het wennen aan de nieuwe situatie ook zeker een feit. Geef het paard inderdaad wat tijd.

Okidokitjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 16:41

In de 3 jaar dat ik hem ken heb ik altijd grondwerk met hem gedaan. Dus hij respecteerde mijn ruimte, kon rustig achteruit op gebaar hij had ook vertrouwen in mij want met mijn stick kon ik rond hem staan en bleef hij lekker rustig staan. De staleigenaar heeft hem nu naar de ruinengroep gezegt hij had namelijk het ruintje dat ook bij hem en merries stond hard gebeten. Ik heb het zelf daarnet ook gezien. En ik ga hem inderdaad wat tijd geven maar sinds het ruintje erbij kwam toen hij met de merries stond begon het te verergeren. Daarnet kwam ik toe en was hij helemaal bezweet van heel de tijd voor het hek te lopen en te hinikken naar de merries waar hij eerst bij stond. Hij staat dus nu weer in een andere groep dus voor hem zal het ook allemaal wel stresserend zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:45

Respect krijgen bij een paard dat alleen staat is vele malen eenvoudiger.
Dan ben je immers het enige lichtpuntje.
Nu heeft hij vriendjes en ben jij minder boeiend.
Je zal hem vriendelijk doch duidelijk moeten uitleggen dat hij zich gewoon te gedragen heeft.
Dat gedrag wat je beschrijft is doodnormaal voor een paard wat de regels van het uit de groep halen nog niet geleerd heeft.
Normaal ga je rond het inrijden door die fase.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:10

Okidokitjex schreef:
In de 3 jaar dat ik hem ken heb ik altijd grondwerk met hem gedaan. Dus hij respecteerde mijn ruimte, kon rustig achteruit op gebaar hij had ook vertrouwen in mij want met mijn stick kon ik rond hem staan en bleef hij lekker rustig staan. De staleigenaar heeft hem nu naar de ruinengroep gezegt hij had namelijk het ruintje dat ook bij hem en merries stond hard gebeten. Ik heb het zelf daarnet ook gezien. En ik ga hem inderdaad wat tijd geven maar sinds het ruintje erbij kwam toen hij met de merries stond begon het te verergeren. Daarnet kwam ik toe en was hij helemaal bezweet van heel de tijd voor het hek te lopen en te hinikken naar de merries waar hij eerst bij stond. Hij staat dus nu weer in een andere groep dus voor hem zal het ook allemaal wel stresserend zijn.

Oke, bedankt voor de verduidelijking.