Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
helpt echt 

). Met oefenen kan je een boel bereiken maar als het echt veiliger is en niet alleen leid tot gemener getouwtrek dan vind ik een iets strengere optoming of even een zweepje gebruiken oid echt geen ramp.
het zou goed kunnen kloppen hoor maar 't is gewoon geen woord wat ik in combinatie met paarden gebruik, maar goed dat was je vraag niet!
Het is voor jou niet zo leuk om in de 'zeik genomen te worden' maar dat is waarschijnlijk wel wat er aan de hand is. Ze testen je even uit, gewoon consequent zijn en niet over je heen laten lopen. Hoe je dat dan precies doet in theorie en met welke intentie erachter zullen andere mensen van bokt je beter kunnen vertellen, ik denk zelf nooit zo na bij dat soort dingen en doe het gewoon op gevoel. Is dus erg lastig uitleggen.
veel plezier KoudbloedKim schreef:Ja hoor, geen enkel probleem, los touwtje naast je.
En ze is nergens van geschrokken, gewoon ongehoorzaam, haar eigen willetje even door willen drammen.
Mocht ze, zoals jij beweert, braaf zijn om pijn te voorkomen, vind ik dat geen enkel probleem.
Liever dat dan dat ze los komt, de weg op rent en dood wordt gereden.
Trekpaard, Haflinger, Shet, veulen... ze zijn allemaal sterker dan de mens als ze willen.
Soms zijn lieve woordjes of een zachte aanpak niet voldoende en moet je eens wat harder in durven te grijpen.
KoudbloedKim schreef:Maar ik vind eigenlijk dat de eigenaresse verantwoordelijk is voor opgevoede paarden en niet zomaar een meisje met te weinig ervaring hiervoor (dat is absoluut geen aanval naar jou toe) dat op laten lossen.
terpentijn schreef:Ook mee eens, haal mijn Tinker x Fries ruin van nu 12 jaar óók met een hoofstel met bit de weide uit (moet lang schouwpad langs sloot af om voor op de poetsplaats en bij rijbak te raken, dat schouwpad loopt rechtdoor de doorgaande weg op... ook ik wil absoluut geen ongelukken).
Dan maar een bit in, plús hengstenketting om z'n neus gedraaid... heb ik toch nét even iets meer te zeggen. Ik maak mezelf niet wijs dat áls hij wil gaan, dat op die manier niet kan doen... maar het feit dat ik me zélf dan meer op m'n gemak voel, maakt dat hij ook rustiger is... zo is het dan maar. Alles beter dan een woest de weg op galopperend paard.