Angst voor hals van vliegendeken.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FotosbyElles

Angst voor hals van vliegendeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 07:56

Hallo allemaal.

Ik heb een klein probleem. Ik heb een 3 jarige ruin die eigenlijk alles wel goed vind. Van longeersingel tot zadel passen, zelf een vliegenmasker met oren is geen probleem. Alles is goed totdat ik met zijn vliegendeken aan kom. Het deken zelf is goed te doen. Maar dan moet die hals er nog aan. Ik heb al het een en ander geprobeerd. Zoals hem aaien met de hals hem uitklappen en laten zien totdat zelf naar me toe komt lopen. Maar als hij dan interesse toont en ik wil de stap maken raakt hij in paniek en draait dan lopend om.

Iemand hier ervaring mee. Of tips hoe ik dit zou kunnen oplossen. Hij zal dadelijk met beter weer toch moeten geloven aan een eczeem deken.

Alvast bedankt.

jensvl

Re: Angst voor hals van vliegendeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:41

Waar is hij precies bang van?
Het deken op zich al?
Iets dat volledig rond zijn nek zit?
Iets anders?
Zoek dat op zodat je dat via desensibilisatie kan oefenen.
Anders langzaam staat voor stap desensibiliseren.
Wil je meer informatie over hoe het desensibiliseren precies in zijn werk gaat, mag je altijd een pb sturen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:50

Is het een gesloten hals, die je over zijn hoofd moet aantrekken, of een open hals, die je over hem heen kunt gooien en dan vastmaken?

In beide gevallen kun je prima oefenen. Ik gebruik het liefst een handdoek of oud laken (als het gesloopt wordt of valt is dat niet zo'n ramp). Zoals jensvl al aangeeft is het vooral een kwestie van desensibilisatie.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 17:30

Het is een open hals. Die ook nog eens met klittenband bevestigd moet worden. Ik ga je een pbtje sturen jensvl.

xxvera97xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:35

veel oefenen , herhalen . Misschien moet het even wennen en is het een kwestie van tijd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:02

Wat kan helpen is oefenen met een handdoek :j net wat hilary ook zegt
Die laat je om hem heen wapperen,om de hals heen etc..als hij daar aan is gewent kun je overstappen op de vliegendeken.
Eventueel belonen met een brokje

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 16:42

Ik ben langzaamaan begonnen met een hele oude handdoek. Natuurlijk was het winderig weer dus alles wapperde lekker. Ik heb het eerst in handen gehouden en hem hier aan laten ruiken. Zelf laten komen en toen zijn nieuwsgierigheid af was genomen heb ik met de stof over zijn hals en manen gewreven. Dit liet hij moet ik eerlijk zeggen heel netjes toe. Ik mocht hem nog niet om doen maar we hebben al een begin gemaakt. Ik denk dat eind deze week anders volgende week het hele vliegendeken aan is. ( Jippie )

We gaan morgen gewoon weer verder en ik verander tegen het weekend van stof. Hopen dat het net zo gemakkelijk gaat als nu. @Jensvl bedankt voor de uitleg die je me allemaal hebt gegeven. @ Hilary handdoek had ik niet eens zelf aan gedacht dus danku!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:17

Je moet even op you tube zoeken naar filmpjes die "sacking out" heten, staan veel voorbeeldjes op hoe je paarden heel goed aan iets kunt laten wennen :j
Komt vast wel goed,succes!!!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:18

Leuk dat het vordert.
Ga zo verder en laat zeker weten wanneer het gelukt is.
Succes nog.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 15:23

Hallo Medebokkers,

Het is dan eindelijk gelukt.

Ik was een beetje met hem aan het spelen. In de hoop dat hij het vliegen deken als iets leuks gaat beschouwen. Hij staat nu netjes, met volledig vliegenharnas en masker op de wei. *\o/*

Het heeft eventjes geduurd maar geduld word beloont dat merkte ik vandaag althans wel. Ik wil iedereen bedanken!!

Ik ging van handdoek naar hals, en toen hij het eenmaal niet meer eng vond om het om zijn nek heen geslagen te krijgen liet hij het allemaal netjes toe. Klittenband is nu ook geen angst meer. Dus twee vliegen in een klap. Of beter ze kunnen hem niet meer vervelen. Op naar de Zomer!!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:19

Super gedaan. En je hebt ineens bij geleerd ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:37

Jippie *\o/*

Mooi dat het nu goed gaat :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:32

Hoera! *\o/*