Kermispony's, wat vinden jullie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soesje321

Kermispony's, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 19:13

Hoi bokkers!

Ten eerste weet ik niet of dit topic hier hoort, zo ja, sorry!

Maar nu even naar het onderwerp.
Vandaag besloot ik met mijn vriendin even gezellig naar de kermis te gaan.
We liepen een beetje rond, en mijn oog viel plots op 4 pony's daar aan een touw waren vastgebonden.
Ik bleef even kijken, en zag dat er allemaal kindjes een voor een erop worden getild om een rondje te stappen. Als klein meisje vond ik dat natuurlijk heel leuk, maar nu merk ik pas hoe mijn hart zowat breekt als je die lusteloosheid in de ogen van die pony's ziet.
Ik besloot er even naartoe te gaan, waar ik allemaal even de paarden heb gekriebeld en geaaid. Ik merkte dat ze iets te lange hoefjes hadden (niet veel) en dat ze wat kale plekjes hadden (kan natuurlijk exceem zijn of zoiets, maar het viel mij gewoon op). Ik ging meteen kijken of ze water hadden, dat hadden ze maar dat stond 5 meter verderop, dus daar konden ze niet makkelijk bij. Ik vond het opzich best zielig. Ik moet zeggen, waarschijnlijk worden die pony's niet mishandeld enzo, maar toch, het is geen leven voor een dier om met allemaal lawaai om je heen urenlang vast te staan met een zadel op je rug en soms met een kindje rondstappen.
Wat vinden jullie van kermispony's?
Commentaar mag, maar houd het alsjeblieft aardig!

Groetjes sarah

geerke

Re: Kermispony's, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:15

ik ben inmiddels zo ver dat ik op paarden rijden zielig vind....dus ook zeker kermispony's

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:17

Ik heb tegenwoordig mijn eigen Kermis pony :D

Afbeelding

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 19:19

linnie050 schreef:
Ik heb tegenwoordig mijn eigen Kermis pony :D

[ [url=m/wfGnWA.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O- :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:21

Ligt aan de randvoorwaarden eigenlijk. Als ze goed verzorgd worden, ook gewoon pauzes hebben en regelmatig water en hooi dan vind ik het niet bijster zielig hoor.

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 19:22

Hooi zag ik nergens, ze stonden wel op kort gras. Ik weet niet of ze pauzes hadden

leadhooves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:40

Ik heb er eigenlijk geen problemen mee, mits ze goed verzorgd worden.
Ik vind het hartstikke gemeen om je paard als stuk vuil te behandelen, alleen maar om geld te verdienen....

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:15

Ik zie er niet echt een groot probleem in. Mits de pony's het niet al te vaak moeten doen. Stond er toevallig ook een vosbonte shetlander tussen?

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:44

Tja, mijn idee van leuk is anders

Tenzij de eigenaar met deze pony's langs de kermissen gaat om wat geld bij elkaar te sprokkelen om zo in hun levens onderhoud te kunnen voorzien, vind ik het maar sneu. Ik zie het soms ook en de pony's zagen er magertjes en lusteloos uit en ja, dat doet me zeer.

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 20:51

Er was een vosbonte maar dacht I geen shetlander.

Ik ben het met jullie eens, maar ik heb toch wel een beetje een dubbel gevoel

Sofiaxblitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:37

Ze staan meestal op een weide en als ze overdag aan het werk gaan als kermis pony dan even niet... Maar ze zullen heus niet van Groningen naar Limburg reizen.. Gewoon in de buurt wanneer er een kermis is of markt/ braderie.. Maar ze zullen het heus niet slecht hebben.. Meestal als ik ze zie zijn ze niet mager of iets en hebben ze water en hooi...

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 07:24

Nee daar heb je ook gelijk in. Maar het is ook een beetje het feit dat ze daar dan uren lang staan en mensen moeten dragen.
En ik zou niet weten hoe het buiten de Kermis met de pony's gaat

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 07:38

ze hebben een prima leven de kermis is in de zomer de winter staan ze op het land .
ze hebben misschien tien ritjes op een dag per pony van vijf min qua voer en water komen ze echt niks te kort hoefjes zijn altijd keurig met ijzertjes .als pony op de kermis staan is misschien niet optimaal , maar wij moeten ok dingen doen die we minder vinden thats life ! ze staan niet opgesloten in een box en savonds mogen ze ook weer op de wei

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 08:41

Hier zie ik dar eigenlijk nooit, naast soms wat pony's op een braderie van een manege. Waar was dat ergens dan?

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:50

Ik vind het wel sneu eigenlijk , die pony's die de hele dag maar rondjes lopen en niks anders. Zou ik ook wel super depri van worden :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:57

Af en toe zie ik weleens kermispony's staan. 9 van de 10 keer staan ze goed op hun hoeven, zitten goed in hun vacht, tuig voor zover aanwezig lijkt te passen en maken ze niet de indruk dat ze vreselijk overwerkt worden.
Meestal staat er inderdaad wel ergens een emmer water in de buurt en wat hooi.

Ik krijg niet de indruk dat deze pony's het zo vreselijk slecht hebben. In de middag op de kermis, als het avond wordt (en hun doelgroep dus op bed ligt) dan worden ze weer naar hun weitje gebracht.

Ik denk dat je tegenwoordig het niet meer kunt maken om als kermisexploitant slecht verzorgde pony's te hebben, je hebt dan binnen het uur de dierenbescherming naast je staan. Het is ook hun broodwinning dus in hun eigen belang om de pony's happy te houden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:52

Apple, dat klopt ook wel. Tegenwoordig, als ik ze hier nog zie, staan ze ook meestal ergens aan de rand van de kermis, waar het lawaai al ietsje minder is. Goed verzorgd en worden vriendelijk behandeld.

Pakweg een jaar of 15 geleden was dat toch nog anders, maar idd ik denk dat men het niet meer kon maken om het nog zo voort te doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:48

Dit is volgens mij zonder de randvoorwaarden te kennen niet te beoordelen.

Vroegah, stonden die ponys vaak een hele dag in de zon, geen passend tuig, mager, slechte voetjes, en brachten ze de nacht door op de vrachtwagen, en zo gingen ze van kermis naar kermis.
In een dergelijke situatie is dat pure dierenmishandeling.

Indien ze goed verzorgd worden, passend tuig krijgen en de nacht doorbrengen in een ruime box of weide, hebben ze het volgens mij beter dan het gemiddelde manege paard.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:55

Ik weet niet wat ik er van vind! Ik weet wel dat ik daar ooit keek en ik dus zag dat het dekje van die pony zowat op de billen lag in plaats van onder het zadel. Ook is een vriendin van mij daar vroeger gebeten door een Shetlander, ze aaide hem niet eens en hij nam zo een hap uit haar buik. Bond en blauw! Die leek best wel gefrustreerd ja. Ligt aan inderdaad hoe het paard verzorgt word of ik het zielig vind! Al hebben ze buiten een dagje op de kermis mee draaien een goed leven. Dus met hoefsmid en tandarts etc dan vind ik het al veel minder zielig dan als ze er dus onverzorgd bij staan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:04

Zoals het hier beschreven word (op gras, water voorzien, rondje stappen en weer pauze etc) vind ik het niet erg.
Het is niet de leukste bezigheid voor de pony maar mishandeling is het ook niet.

Kermispony's van vroeger vond ik wel zielig, als kind al. Pony's vastgebonden in een stapmolen. Rondje stappen met kindje, stilstaan, weer rondje stappen etc. En dat toch een paar uren aan een stuk. Soms was er ook de versie dat de kinderen van op de pony's 'de flosch' moesten pakken, nog wat extra gebonk op de rug.
Pony's keken nooit happy, de meest gefrustreerde exemplaren hadden simpelweg een muilkorf om.

Zulke toestanden zijn nu gelukkig verboden.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:23

Er zijn pony's die het wel zwaarder hebben. Denk aan manege paarden, die lopen ook drie uur achter elkaar. Die mogen ook nog eens leuk draven en galopperen. Is ergens ook een beetje zielig..
Volgens mij hebben ze het niet zo zwaar, bovendien zien we al snel spoken al we iets een tikje zielig vinden. Dingetjes zoals hoesjes, kalen plekken enz. ;) Niet dat je overdrijft, ik heb het zelf ook. Zag een keer een ezeltje staan op een markt bij mij in het dorp. 25 graden en geen water. Zei ik ook het liefste wat van.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:30

Ik heb zelf een oude kermispony. Ik hoop heel hard dat de beestjes van tegenwoordig beter behandeld worden. Toen hij hier kwam zat er geen leven in zijn ogen en vol met luis. We kunnen hem met geen mogelijkheid wassen of scheren, ooit is er ongetwijfeld iets met zijn voorbenen geweest want dat lokt een hele heftige reactie uit. Bovendien heeft hij flink artrose. Met een fijn weiland en glucosamine gelukkig wel leefbaar te houden.