INTROVERTE paarden: ervaringen, meningen, tips...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

littled28

INTROVERTE paarden: ervaringen, meningen, tips...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 20:42

Hey allemaal

Ik wil even jullie ervaringen, meningen en tips vragen ivm introverte paarden.
(Ik hoop dat dit onder de term 'omgang en paardengedrag' valt?)

Ik heb zelf 2 paardjes, allebei merrie's: 1 daarvan is een extreem INTROVERTE new forest pony van 21jaar, de andere is een extreem EXTRAVERT paint paardje van 1jaar en 9maanden oud (met de fles opgevoed).
2 totaal verschillende karakters dus. Terwijl de ene alle aandacht komt opeisen, staat de andere liefst zo ver mogelijk weg in een hoekje.

Het frustreerde mij enorm dat mijn pony niet bij me wou komen staan, niet van mijn aanwezigheid genoot. Ik dacht altijd dat ze het gewoon niet leuk vond, al weet ik nu wel beter. Ze is gewoon enorm slecht in het tonen wat ze wil/voelt. Zeker doordat mijn kleutertje alle aandacht opeist, wordt de afstand tussen ons steeds groter.
Gelukkig heb ik een paar trucjes achter de hand :) .
Zo heb ik ontdekt dat wanneer ik haar zonder de andere in de piste zet, en me er gewoon ergens in het midden zet, ze na een tijdje eindelijk durft komen. Ik sta meestal gewoon stil in de piste, ogen gesloten en mijn handen voor mij. Tot ik een aanraking van haar voel. Meestal brengt ze haar hoofdje tot mijn hand en zorgt ze ervoor dat mijn hand juist op de plek komt waar ze wil geaaid worden :) . Soms duurt het maar 2min. maar andere momenten (zoals vandaag) blijft ze het een uur volhouden. Dan parkeert ze haar kont naast mij om daar geaaid te worden :p .

Hebben jullie nog andere tactieken, manieren om jullie introverte paardjes wat meer uit hun hoekje te laten komen?

mvg littled28

Reeltje_5

Re: INTROVERTE paarden: ervaringen, meningen, tips...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:53

Mijn ex-verzorgpaard was ook enorm introvert. Die was erg op zichzelf in tegenstelling tot andere paarden die gelijk naar je toe komen en hun neus in je handen drukken.
In het begin ook als we in het bos waren bvb aan de hand, was dat super spannend en kon ik geen contact meer krijgen. Staarde ze voor zich uit, oren gespitst, lichaam strak, helemaal van de wereld. Weet niet of dat ook met introvert te maken heeft hoor :P
Met de tijd is het wel wat beter geworden! Ze was ook totaal geen knuffelpaard, maar kon dat op het laatst wel waarderen (grappig, haar favoriete plekje was ook op haar kont). En soms liep ze weg, maar als ik dan met een ander paard bezig was in de wei had ze zoiets van, hee en ik dan?! En kwam ze toch weer naar mij, dus vind ze aandacht toch stiekem wel leuk :)
Ik deed overigens regelmatig vrijheidsdressuur en ik geloof dat dat mede heeft geholpen haar wat uit de tent te lokken. Wat meer zelfvertrouwen geven, iets doen wat ze zelf ook erg leuk vindt en trots van wordt! Intravert zal nooit extravert worden, maar kunnen zeker wel wat meer naar je toe trekken in verloop van tijd denk ik zo :)

troi

Re: INTROVERTE paarden: ervaringen, meningen, tips...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 07:37

Er lopen twee lange topics over introverten, right brained en left brained. Zoek uit tot welke categorie de jouwe behoort en meld je aan, dat zijn leuke topics!

littled28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 09:11

Aurelia schreef:
Mijn ex-verzorgpaard was ook enorm introvert. Die was erg op zichzelf in tegenstelling tot andere paarden die gelijk naar je toe komen en hun neus in je handen drukken.
In het begin ook als we in het bos waren bvb aan de hand, was dat super spannend en kon ik geen contact meer krijgen. Staarde ze voor zich uit, oren gespitst, lichaam strak, helemaal van de wereld. Weet niet of dat ook met introvert te maken heeft hoor :P
Met de tijd is het wel wat beter geworden! Ze was ook totaal geen knuffelpaard, maar kon dat op het laatst wel waarderen (grappig, haar favoriete plekje was ook op haar kont). En soms liep ze weg, maar als ik dan met een ander paard bezig was in de wei had ze zoiets van, hee en ik dan?! En kwam ze toch weer naar mij, dus vind ze aandacht toch stiekem wel leuk :)
Ik deed overigens regelmatig vrijheidsdressuur en ik geloof dat dat mede heeft geholpen haar wat uit de tent te lokken. Wat meer zelfvertrouwen geven, iets doen wat ze zelf ook erg leuk vindt en trots van wordt! Intravert zal nooit extravert worden, maar kunnen zeker wel wat meer naar je toe trekken in verloop van tijd denk ik zo :)

Mijne is dus ook totaal geen knuffelaar. Jammer genoeg vond ze vd ook helemaal niet leuk dusja